Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı

UZAKTAN EĞİTİM UZAKTAN TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI



Derslerle İlgili Bilgiler

Uzaktan Eğitim Uzaktan Tezsiz Yüksek Lisans Programının süresi,  Mersin Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Tezsiz Yüksek Lisans Ders Programının 38. Maddesi uyarınca en az 2 yarıyıl, en çok 3 yarıyıldır. Program 10 ders ve 1 dönem projesini içermektedir. Öğrenci her yarıyıl için 5 ders alınacaktır ve bir dönem projesi hazırlanacaktır. Program kapsamındaki dersler ve içerikleri aşağıda belirtilmiştir.


No

Dersin Kodu

Dersin Adı

 

Zorunlu / Seçmeli

Ulusal Kredi

A

K

T

S

T

U

K

I. Yarıyıl Dersleri

1

UZE 501

Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Kavramlar, Teoriler, Eğilimler

Zorunlu

3

0

3

6

2

UZE 503

Dijital Teknolojiler ile zenginleştirilmiş müfredat geliştirme

Seçmeli

3

0

3

6

3

UZE 505

Açık ve Uzaktan Öğrenmede Ölçme Değerlendirme

Seçmeli

3

0

3

6

4

UZE 507

Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu

Seçmeli

3

0

3

6

5

UZE 509

İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik

Seçmeli

3

0

3

6

6

    UZE 511

Uzaktan Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Seçmeli

3

0

3

6

7

    UZE 513

Teknolojik Gelişmelerin Sosyal ve Kültürel Boyutları

Seçmeli

3

0

3

6

II. Yarıyıl Dersleri

8

UZE 502

Mobil Öğrenme Uygulamalarının Tasarımı

Seçmeli

3

0

3

6

9

UZE 504

e Öğrenme Malzemelerinin Geliştirilmesi

Seçmeli

3

0

3

6

10

UZE 506

Açık ve Uzaktan Öğrenme Teknolojileri

Seçmeli

3

0

3

6

11

UZE 508

Öğrenme Yönetim Sistemleri

Seçmeli

3

0

3

6

12

UZE 510

Açık ve Uzaktan Öğrenmede Bilgi Okuryazarlığı

Seçmeli

3

0

3

6

13

UZE 512

Açık ve Uzaktan Öğrenmede Veri Analizi

Seçmeli

3

0

3

6

14

UZE 514

Açık ve Uzaktan Öğrenmede Sosyal Ağlar

Seçmeli

3

0

3

6

15

UZE 516

Sanal Sınıfların Yönetimi

Seçmeli

3

0

3

6

16

UZE 518

Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Yönetimi

Seçmeli

3

0

3

6

17

UZE 520

Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri

Zorunlu

3

0

3

6

III. Yarıyıl Dersleri

16

UZE

Dönem Projesi

Zorunlu

4

0

4

30


Dersler ve Dönem Projesi İçerikleri

 

UZE 501 - Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Kavramlar, Teoriler, Eğilimler

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin öğretim teknolojileri alanının temel kavramları, tarihsel gelişimi, alt alanları, öğretim-öğrenme teorileri, teknolojinin öğrenme ve öğretme sürecindeki rolleri, bilgi yönetimi, alanın geleceği gibi konularda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. 

İçerik: Ders kapsamında, teknoloji kavramı, eğitim teknolojisi-öğretim teknolojisi kavramları, öğretim-öğrenme teorileri, teknoloji ve sosyal değişim arasındaki ilişki, bilgi toplumu ve bilgi teknolojileri, teknolojinin öğrenme ve öğretme sürecindeki rolleri, yapısalcı yaklaşıma göre teknoloji kullanımı, bilişsel (zihin) aracı olarak bilgisayar uygulamaları (kavram haritaları, elektronik tablolama, vd.), öğretim yazılımları ve çeşitleri, eğitimde çoklu ortam uygulamaları (multimedya/hipermedya), sanal gerçeklik, simülasyon (benzetim) ve teknoloji kullanımında etiksel konular işlenmektedir.

 

UZE 503 - Dijital Teknolojiler ile zenginleştirilmiş müfredat geliştirme

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin açık ve uzaktan öğrenme dijital teknolojiler ile zenginleştirilmiş müfredat geliştirme süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

İçerik: Bu derste amaç önde gelen öğrenme teorilerini kavramak, bu teorilerin dijital teknolojilerin yoğun kullanıldığı bir ortama yansımalarını incelemek, öijital araçları dengeli bir biçimde eğitim sistemine uyarlayabilmek, farklı branş ve yaş grupları özelinde kullanılabilecek dijital teknolojileri araştırıp uygulamaya dökebilmek, eğitim veren kişilere ve kurumlara dijital teknoloji ile ilgili müfredat geliştirme konusunda rehberlik yapmak, özel gereksinimi olan kişilere uygun olan dijital teknolojileri belirleme yetisine sahip olmak


UZE 505 - Açık ve Uzaktan Öğrenmede Ölçme Değerlendirme

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin, ölçme değerlendirme kavramları ve değerlendirme türleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

 İçerik: Bu ders kapsamında geçerlilik ve güvenirlik, değerlendire yaklaşımları; Ölçme Araçlarını Özellikleri ve Geliştirilmesi; Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları; Değerlendirme Modelleri; Uzaktan Eğitimde Değerlendirmenin Yeri; Uzaktan Eğitimde Fayda Maliyet Analizi; Değerlendirme Planı Hazırlama; Değerlendirme Raporu; Meta Değerlendirme konularına değinilecektir.

 

UZE 507 - Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin derslerine hem teknolojiyi adapte ederek öğrenmeleri hem de ileride mesleki yaşamlarında öğrencilerine daha etkili bir öğrenme ortamının nasıl tasarımlanabileceğine ilişkin rehberlik yapabilmeleri amaçlanmaktadır.

 İçerik: Günümüzde çağdaş bir eğitim fakültesinin özellikle teknolojiyi öğretmen eğitimi programlarına nasıl entegre edeceğini çok etkili bir şekilde planlaması ve bu planı sürekli değişime açık tutması gerekmektedir. Bu bağlamda, “Nitelikli öğretmen” kavramı üzerine yapılan tartışmalar, alan ve pedagojik bilginin özel bir bileşimi olarak sadece öğretmenlere özgü bir bilgi olan Pedagojik Alan Bilgisine (PAB) son yıllarda teknolojik bilginin anlamlı bir şekilde bütünleştirilmesi sonucunda oluşan, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) kavramı üzerinde yoğunlaşmıştır. Eğitimde, Öğretimde Teknoloji Entegrasyonu Kavramı, Öğrenme Nesneleri: Tasarım ve Geliştirme, Kuramdan Uygulamaya Öğretim Tasarımı, Çevrimiçi Öğrenme Ortamları Tasarımı, Teknoloji Entegrasyonunun Değerlendirilmesi, Teknoloji Entegrasyonunda Güncel Eğilim ve Sorunlar, Teknoloji ve Değişen Okuryazarlıklar, Teknopedagojik Eğitim, Öğretmen Eğitiminde Dijital Öyküleme, Görsel Tasarım ve Etkileşimli Web Sayfası Tasarımı, Çevrimiçi Ortamlarda Rehberlik ve Danışmanlık, Teknoloji Destekli Derste Sınıf Yönetimi, Farklı Disiplinlerde Teknoloji Uygulamaları


UZE 509 - İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin İnsan Bilgisayar Etkileşimi disiplini ile ilgili temel kavram hakkında bilgi sahibi olmalarının yanı sıra, insan faktörü ve bilgisayar uygulamaları arayüzlerinin tasarımı ile ilgili konuları incelemelerine olanak tanımaktır. Ders kapsamında öğrencilerin bilgisayar kavramına teknik bir bakış açısından daha çok psikolojik ve sosyal bir perspektif ile bakmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.

İçerik: Ders kapsamında insan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik ile ilgili temel kavramlar ve tarihçesi ile ilgili bilgi verilecektir. Ayrıca derste kullanılabilirlik ilkeleri; kullanılabilirlik kavramı ile ilgili tanımlar, İnsan doğasının bilişsel ve duyuşsal unsurlarını anlama: İnsanın fiziksel yapısı, Algı psikolojisi, Bilişsel teoriler; Açık ve Uzaktan Öğrenenlerin Özellikleri ve Alışkanlıkları; Açık ve Uzaktan Öğrenmede Etkileşimli Öğrenme Materyalleri Tasarımları; Nitel, Nicel, Karma ve tasarım tabanlı araştırma yöntemi: Araştırma yöntemlerinin karşılaştırılması, Tasarım araştırmaları; Göz İzleme Sistemi ve Yenilikçi Teknolojiler ile Biyometrik Veri Toplama: Göz izleme teknolojileri, GSR, Giyilebilir gözlükler, EEG; Arayüz Tasarımları ile ilgili konular hakkında bilgi verilecektir.


UZE 511 – Uzaktan Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin, uzaktan eğitim alanında bir araştırma konusuna yönelik araştırma problemleri oluşturma, eleştirel literatür taraması yapma, uygun araştırma desenlerini seçme, veri toplama ve analiz tekniklerini kullanma ve raporlama bilgi ve becerisi kazanmasıdır.

 İçerik: Bu derste örgün sınıflar ile sanal sınıfların yönetimi arasındaki farklılık ve benzerlikler açıklanacaktır. Ayrıca ders kapsamında sanal sınıflar ve ders yönetim sistemleri; sanal sınıflarda fiziksel düzen ve tasarım; sanal sınıflarda plan program etkinlikleri; sanal sınıflarda davranış/ilişki düzenlemeleri; sanal sınıflarda zaman yönetimi; sanal sınıflarda teknoloji yönetimi ile ilgili konular işlenecektir.


UZE 513 – Teknolojik Gelişmelerin Sosyal ve Kültürel Boyutları

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel bulgular ışığında teknoloji kullanımının insanlar üzerindeki sosyal ve kültürel etkileri ile ilgili bilgi edinmelerini sağlamaktır.

İçerik: Ders kapsamında teknoloji, toplum ve kültür arasındaki ilişkileri açıklayan teoriler,  toplumsal ve kültürel değişimlerde teknolojinin fonksiyonu,  sosyal medya kavramı, popüler sosyal medya ortamları ve kullanımları, sosyal medyanın toplumdaki işlevi, sosyal medyanın toplum üzerindeki etkileri, eğitim ortamlarında sosyal medya, sosyal medyanın Türkiye üzerindeki etkileri, sosyal medyanın eğitim sistemimiz üzerine etkileri ve sosyal medyanın geleceği gibi konulara yer verilecektir.

  

UZE 502 - Mobil Öğrenme Uygulamalarının Tasarımı

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin mobil öğrenmenin temel kavramları ile ilgili bilgi ve deneyim sahibi olmalarını sağlamaktır.

 İçerik: Ders kapsamında mobil öğrenmenin tarihsel süreci, mobil teknolojiler ve yazılım araçları; mobil web, mobil uygulamalar; mobil öğrenmenin kuramsal dayanakları ve modelleri; MOBIMOOC; Mobil Öğrenmede Arayüz; İçerik; Görsel ve İşitsel Materyallerin Tasarımı; Mobil Öğrenme Araştırmalarında Tasarım Tabanlı Araştırma Yönteminin Kullanımı; Mobil Öğrenme Projelerine Küresel Bakış; Mobil Öğrenme Alanına Öncülük Etmiş Araştırmacılar; Mobil Öğrenmeye Yönelik Örgütler; Dergiler; Konferanslar; Araştırma Grupları gibi konulara yer verilecektir.

 

UZE 504 - e Öğrenme Malzemelerinin Geliştirilmesi

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, e-öğrenmenin gelişimi ve e-öğrenmenin öğeleri ile ilgili kavramlar ile ilgili bilgi edinmelerini sağlamaktır.

İçerik: Ders kapsamında e-öğrenmenin öğeleri; içerik, etkileşim, ölçme değerlemdirme, sanal öğrenme ortamları, e-öğrenme malzemelerinin geliştirilmesi, e-öğrenme gereksinimlerini karşılayabilecek sanal öğrenme ortamlarına yönelik içeril, etkileşim ve ölçme değerlendirme araçlarının belirlenmesi, etkileşimli ders içeriği tasarımı ile ilgili öğeler; giriş, amaçlar, konu anlatımı, değerlendirme, dallanma, ek kaynaklar, alıştırma, test, özet, raporlama, kapanış; storyboard hazırlama; farklı teknolojilere ait e-öğrenme geliştirme araçlarının belirlenmesi ve karşılaştırılması, e-öğrenme araçlarının kullanımı; yazılı, sesli, görüntülü, hareketli görüntülü, canlandırmalı ve etkileşimli medyaların yapımı edinilmesi ile sanal öğrenme ortamına etkileşimli içerik yüklenmesi gibi konulara yer verilecektir.

 

UZE 506 - Açık ve Uzaktan Öğrenme Teknolojileri

 Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin açık ve uzaktan eğitimde teknoloji kullanımı ile öğrenme teknolojileri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

 İçerik: Ders kapsamında açık ve uzaktan eğitimde geleneksel bilişim ağları, dijital bilişim ağları, dijital mobil teknolojiler, etkileşimli dijital iletişim teknolojileri, internet televizyonu, IPTV, uzaktan eğitimde teknoloji seçimi kriterleri ile ilgili konulara yer verilecektir. 


UZE 508 – Öğrenme Yönetim Sistemleri

 Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin öğrenme yönetim sistemleri ve ilişkili kavramlar ile öğrenmenin yönetimi ve dağıtımı ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. 

 İçerik: Derste, öğrenme yönetim sistemleri ve İçerik yönetim sistemi; Öğrenme Yönetim Sistemi ve Öğrenme İçerik Yönetim Sistemleri; Sanal Öğreneme Ortamları Kavramları; Öğrenme Yönetim Sistemlerinin Tarihsel; Bilişsel; Teknik ve Sosyolojik Gelişimi; Öğrenme Yönetim Sistemleri ve Temel Bileşenleri: İletişim ve etkileşim araçları; Verimlilik Araçları; İş Birliği Araçları; Yönetim Araçları; Ders Dağıtım Araçları; İçerik Geliştirme Araçları; Raporlama Araçları; Öğrenme Yönetim Sistemleri ve İlgili Standartlar: SCORM; Section 508; Aviation Industry CBT Consortium (AICC); IMS; Metadata İçin Standartları; Common Cartridge; QTI; Öğrenme Yönetim Sistemlerinin Değerlendirilmesi: Verilen ya da istenilen ölçütlere göre uygun öğrenme yönetim sistemini seçme; Kurma; Yapılandırma; Yönetme ve Değerlendirme gibi konular ders kapsamında incelenecektir. 


UZE 510 – Açık ve Uzaktan Öğrenmede Bilgi Okuryazarlığı

Dersin Amacı: Bu derste açık ve uzaktan öğrenmede bilgi okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlar incelenmesi amaçlanmaktadır.  

İçerik: Ders kapsamında bilginin türleri, bilgi kavramları, bilgi bilimi, bilgi okuryazarlığı; bilgi okuryazarlığı sürecinin önemi ve yaşam boyu öğrenme ile Iilişkisi; Uzaktan Eğitim Programlarında Web Tabanlı Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi; Araştırma Süreci; Bilgi Kaynağı Türleri: Geleneksel (basılı) kaynaklar, Elektronik kaynaklar, Elektronik veri tabanları; Bilgi Arama Stratejileri: Boolean bağlaçları, Basılı kaynaklarda ve elektronik veri tabanlarında bilgi arama, İnternet ortamında bilgi arama; Bilgi Arama Alıştırmaları; Kaynakça Hazırlama Süreci: Basılı kaynaklar, Elektronik kaynaklar, APA kuralları; Kütüphane/Bilgi ve Belge Merkezi Hizmetleri konularına değinilecektir.

 

UZE 512 – Açık ve Uzaktan Öğrenmede Veri Analizi

Dersin Amacı: Bu derste açık ve uzaktan öğrenmede veri analizi ile ilgili temel kavramlar ile ilgili bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.

İçerik: Ders kapsamında veri, enformasyon, bilgi; veri tabanlarına giriş; büyük veri tabanları; veriler; veri madenciliği; veri madenciliği kuramları ve teknikleri; algoritmalar gruplama; veri akımları; sınıflama ve regresyon ağaçları; açık ve uzaktan öğrenmede veri madenciliği örnekleri ile ilgili konulara değinilecektir.

  

UZE 514 - Açık ve Uzaktan Öğrenmede Sosyal Ağlar

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin açık ve uzaktan öğrenmede sosyal ağ kuramı, ağ bilimi ve ağ bileşenleri ile ölçüleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır.

İçerik: Ders kapsamında açık ve uzaktan öğrenmede ağ kuramları: Zayıf bağların gücü, Yapısal boşluklar, Küçük dünya, Denge/bilişsel uyumsuzluk; Ağ Modelleri: Akış, Zincir/ağ mimarisi; Önemli Kavramlar: Ağ etkileri, Sosyal sermaye; Ağ Türleri: Ben merkezli/toplum merkezli/açık sistem, Tek/iki modlu; Sosyal Ağ Uzaktan Eğitim İlişkisi: Bağlantıcılık, Öğrenenin özerkliği, Bağımsız öğrenme, Yaşamboyu öğrenme, Etkileşim, İş birliği, Sosyal bulunuşluk; Uzaktan Eğitimde Sosyal Ağ Kullanımı: Çevrimiçi sosyal ağlar; Okuryazarlık ve Akıcılık: Dijital/medya; Sosyal Ağ Yaklaşımları: Sosyal ağ analizi, Ağ dokuma, Sosyal ağ sentezi; Sosyal Ağ Yaklaşımları Uygulamaları gibi konulara değinilecektir.


UZE 516 – Sanal Sınıfların Yönetimi

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin sanal sınıf kavramı ve temel özelliklerine dair ve sanal sınıfların yönetimi konusunda bilgi edinmelerini sağlamaktır.

İçerik: Bu derste örgün sınıflar ile sanal sınıfların yönetimi arasındaki farklılık ve benzerlikler açıklanacaktır. Ayrıca ders kapsamında sanal sınıflar ve ders yönetim sistemleri; sanal sınıflarda fiziksel düzen ve tasarım; sanal sınıflarda plan program etkinlikleri; sanal sınıflarda davranış/ilişki düzenlemeleri; sanal sınıflarda zaman yönetimi; sanal sınıflarda teknoloji yönetimi ile ilgili konular işlenecektir.

 

UZE 518 - Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Yönetimi

 Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin açık ve uzaktan öğrenme yönetimi ile ilgili sistem bakış açısı altında uzaktan eğitim ve yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

 İçerik: Bu derste uzaktan eğitim politikaları ve planlama, enformasyon, rehberlik ve kayıt yönetimi, açık ve uzaktan öğrenme kaynakları ve yönetimi, uzaktan öğretim tasarımı, uzaktan eğitimde ölçme değerlendirme (öğrenci öğrenci başarısının değerlendirilmesi), ağ tabanlı öğrenmede planlama ve yönetim, açık ve uzaktan eğitimde maliyetler, açık ve uzaktan eğitimde kalite ve akreditasyon ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.

 

UZE 520 - Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin açık ve uzaktan eğitim ile ilgili temel kavramlar ile ilgili bilgi edinmelerini sağlamaktır.

İçerik: Bu ders kapsamında uzaktan eğitim alanındaki uzaktan öğrenme gerekçeleri, açık öğrenme ve açık sistemler, uzaktan eğitimin gelişimi, açık ve uzaktan eğitim ile ilgili kuramlar, öğretme ve öğrenme paradigmaları, etkileşim kuramları, yetişkin öğrenme kuramı, eşitlik kuramıi iş birliğine dayalı özgürlük kuramı ve kuramların sentezi gibi konular örneklerle açıklanacaktır.

 

UZE Dönem Projesi

Programda görevli öğretim üyelerinden birinin danışmanlığında Uzaktan Eğitim alanına yönelik bir bilimsel araştırmanın yapılması.


Son İki Yılda Uluslararası Dergilerde Yayınlanan Makaleler

2025
6. Durgungöz, F.; Durgungöz, A. “Interactive lessons are great, but too much is too much”: Hearing out neurodivergent students, Universal Design for Learning and the case for integrating more anonymous technology in higher education. HIGHER EDUCATION, 2025, , -.
10.1007/s10734-024-01389-6
2024
5. şendağ, S.; Caner, M.; Gedik, N.; Toker, S. Enhancing language proficiency through mobile extensive listening and podcasting: A multifaceted approach to metacognition and critical thinking. THINKING SKILLS AND CREATIVITY, 2024, 54, -.
10.1016/j.tsc.2024.101656
2023
4. Bilgiç, K.; Doğusoy, B. Exploring secondary school students’ computational thinking experiences enriched with block-based programming activities: An action research. EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES, 2023, 28, 10359-10384.
10.1007/s10639-023-11583-1
3. şendağ, S.; Yakın, .; Gedik, N. Fostering creative thinking skills through computer programming: Explicit or integrated teaching?. SPRINGER SCIENCE AND BUSINESS MEDIA LLC, 2023, 28, 10819-10838.
10.1007/s10639-023-11629-4
2. Sancar tokmak, H.; Doğusoy, B. Novices’ instructional design problem-solving processes: Second Life as a problem-based learning environment. INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS, 2023, 31, 562-575.
10.1080/10494820.2020.1799025
1. şendağ, S.; Yakın, .; Gedik, N. Fostering creative thinking skills through computer programming: Explicit or integrated teaching?. EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES, 2023, , -.
10.1007/s10639-023-11629-4

  •   GENEL
    •   İletişim
  • Birim Adres:
    Mersin Üniversitesi, Çiftlikköy Kampüsü, Eğitim Fakültesi, C Blok Zemin Kat, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Yenişehir / Mersin
  • Birim Sekreterlik e-mail: mersinbote@mersinbote.com