Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ-I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
TD101 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Türk Dili Bölümü Okutmanları |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Türk dilinin dünya dilleri içerisindeki yerini belirler, dili tarihi gelişimi bağlamında tanır, Türkçeyi ses özellikleri ve yapısal olarak değerlendirebilme yetisine sahip olur, Türkçenin yazımında uyulan kuralları ve noktalama işaretlerini öğrenerek daha iyi kullanabilme yetisini kazanır. |
İçeriği | Dilin tanımı, özellikleri, dil-ulus-dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi. Yeryüzündeki diller. Türk dilinin bu diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi. Atatürk'ün dil devrimi, anlayışı, çalışmaları. Türkçede sesler. Türk dilinin ses özellikleri ses olayları. Yazım kuralları ve uygulaması. Noktalama işaretleri ve uygulaması. Sözcük bilgisi. Türkçenin söz varlığı. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Dil, dillerin doğuşu, Türk dilinin tarihi gelişimini ve dilin nitelikleri ile ilgili kavramları tanır. |
2 | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini tanımlar. |
4 | Türkçenin söz varlığı ve bu söz varlığını oluşturan öğeler hakkında bilgi sahibi olur. |
5 | Anlam türlerini ve yazım kurallarını doğru ifade ederek, metin üzernde uygulama yapar. |
8 | Noktalama işaretlerini doğru kullanarak metin üzerinde uygulama yapar. |
9 | Türkçede sesler, ses uyumları ve ses olayları hakkında temel kavramları tanır. |
10 | Türkçenin ses özelliklerini ve biçim bilgisini tanımlar. |
12 | Türkçenin özelliklerini öğrendikleriyle ilişkilendirerek metin üzerinde uygulama yapar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dilin tanımı, özellikleri, konuşma ve yazı dili, dil-kültür-iletişim ilişkisi, dilin ulus hayatındaki yeri ve önemi | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
2 | Dilin tanımı, özellikleri, konuşma ve yazı dili, dil-kültür-iletişim ilişkisi, dilin ulus hayatındaki yeri ve önemi | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
3 | Türk dilinin tarihi gelişimi ve dönemleri. Eski ve Orta Türkçe Dönemi | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
4 | Türk dilinin tarihi gelişimi ve dönemleri. Yeni ve Modern Türkçe Dönemi | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
5 | Türk dilinin tarihi gelişimi ve dönemleri. Yeni ve Modern Türkçe Dönemi | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
6 | Ses bilgisi. Türkçede sesler. Türkçedeki ses uyumları ve ses olayları | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
7 | Türkçenin ses özellikleri | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
8 | Ara sınav | |
9 | Biçim bilgisi, kök tanımı ve özellikleri, ek tanımı ve özellikleri | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
10 | Yapıları bakımından sözcükler | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
11 | Yazım kuralları; sayıların, tarihlerin yazımı, gün ve ay adlarının yazımı, soru ekinin yazımı, “de” “ki” bağlaçlarının yazımı | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
12 | Yazım kuralları; büyük ve küçük harflerin yazımı, bileşik sözcüklerin yazımı | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
13 | Noktalama işaretleri; nokta, virgül, iki nokta, noktalı virgül, üç nokta | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
14 | Noktalama işaretleri; nokta, virgül, iki nokta, noktalı virgül, üç nokta | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
15 | Yazım ve noktalama için metin uygulamaları | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
16 | Son sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Yazım Kılavuzu; TDK Yayınları, Ankara, 2005 | ||
2 | Türkçe Sözlük; TDK Yayınları, Ankara, 2005 | ||
3 | Korkmaz, Z., Gülensoy, T., Ercilasun, A. B., 2001. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara. | ||
4 | Aksoy, Ö. A., 2010. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü, İnkılâp Kitabevi. | ||
5 | www.tdk.gov.tr |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Dil, dillerin doğuşu, Türk dilinin tarihi gelişimini ve dilin nitelikleri ile ilgili kavramları tanır. | 18 | 1 |
2 | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini tanımlar. | 18 | 1 |
4 | Türkçenin söz varlığı ve bu söz varlığını oluşturan öğeler hakkında bilgi sahibi olur. | 18 | 1 |
5 | Anlam türlerini ve yazım kurallarını doğru ifade ederek, metin üzernde uygulama yapar. | 18 | 1 |
8 | Noktalama işaretlerini doğru kullanarak metin üzerinde uygulama yapar. | 18 | 1͵2 |
9 | Türkçede sesler, ses uyumları ve ses olayları hakkında temel kavramları tanır. | 18 | 1 |
10 | Türkçenin ses özelliklerini ve biçim bilgisini tanımlar. | 18 | 1 |
12 | Türkçenin özelliklerini öğrendikleriyle ilişkilendirerek metin üzerinde uygulama yapar. | 18 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |