Ders Bilgileri
DENİZDE GÜVENLİK-II | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
DUİ142 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. özgür üsterme |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Gemide meydana gelebilecek acil durumlarda yapması gerekenleri, sosyal sorumluluk ve kişisel haklarını tanır ve filika eğitimini uygulamalı olarak yapar. |
İçeriği | PERSONEL EMNİYETİ VE SOSYAL SORUMLULUK EĞİTİMİ ACİL DURUM YÖNTEMLERİNE UYULMASI a) Meydana gelebilecek acil durum tipleri Çatışma, Yangın, Batma b) Acil durumlara müdahale için gemideki ihtimaliyet planlarının (olabilirlik yedek planlarının) bilinmesi c) Acil durum işaretleri d) Mürettebata role çizelgesinde tahsis olan özel görevler e) Toplanma istasyonları f) Kişisel emniyet donanımının doğru kullanımı g) Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi gibi muhtemel acil durumları keşfetmek için yapılacak işlemler h) Acil durum alarm işaretleri duyulduğunda uygulanacak hareket tarzları i) Eğitim ve talimlerin önemi j) Kaçış yolları, dahili iletişim ve alarm sistemleri DENİZ ÇEVRESİNDE KİRLİLİĞİ ÖNLEMEK İÇİN ALINACAK TEDBİRLER a) Deniz çevresinin, Operasyonel veya kaza ile kirletilmesinin etkileri b) Temel çevresel koruma yöntemleri c) Deniz çevresinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında temel bilgiler EMNİYETLİ UYGULAMALARININ GÖZETİLMESİ a) Emniyetli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi b) Gemilerdeki potansiyel tehlikelerden korunmak için mevcut olan emniyet ve koruma cihazları c) Kapalı alanlara girmeden önce alınması gereken önlemler d) Kaza önleme ve iş sağlığı ile ilgili uluslararası önlemler hakkında bilgiler GEMİDE ETKİLİ İLETİŞİME KATKIDA BULUNULMASI a) Gemideki kişiler ve ekipler arasında etkili iletişim ilkeleri b) İletişime yönelik engeller hakkında bilgiler c) Etkili iletişimler kurma ve koruma becerisi GEMİDE ETKİLİ İNSAN İLİŞKİLERİNE KATKIDA BULUNULMASI a) Gemide iyi insan ve iş ilişkileri sürdürmenin önemi b) Uyuşmazlığın çözümlenmesi dahil olmak üzere temel ekip çalışması ilkeleri ve uygulamaları c) Sosyal sorumluluklar; çalışma koşulları; kişisel haklar ve yükümlülükler d) Uyuşturucu ve alkolün kötü maksatlı olarak kullanımının tehlikeleri 6) YORGUNLUĞU KONTROL ETMEK VE YORGUNLUĞUN ANLAŞILMASI a) Gerekli dinlemeyi sağlamanın önemi b) Uyku, programlar ve günlük temponun yorgunluk üzerindeki etkileri c) Fiziksel stres kaynaklarının gemiadamlarının üzerindeki etkileri d ) Gemi içinde ve dışında çevre streslerinin etkileri ve bunların gemiadamları üzerine tesirleri e) Program değişikliklerinin gemiadamlarının yorgunluğu üzerindeki etkileri CAN-KURTARMA ARAÇLARINI KULLANMA YETERLIĞI EĞİTİMİ DENİZE İNDİRME SIRASINDA VE SONRASINDA CAN SALLARI VEYA CANKURTARMA FİLİKALARINDA SORUMLULUK a. Can salları ve cankurtarma filikalarının; yapısı, donanımları, teçhizatı, özellikleri ve imkânları b. Can salları ve cankurtarma filikalarını denize indirmek için kullanılan sistemler c. Dalgalı bir denizde can sallarını ve cankurtarma filikalarını indirme yöntemleri d. Can salları ve cankurtarma filikalarının gemiye alınma metotları e. Gemi terk edildikten sonra yapılacak işlemler f. Yüklü halde serbest bırakma sistemlerinin kullanımına ilişkin tehlikeler g. Bakım ve tutum yöntemleri CANKURTARMA FİLİKALARININ MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI Cankurtarma filikalarının motorunu ilk hareket (başlatma) ve çalıştırma yöntemleri GEMİ TERK EDİLDİKTEN SONRA HAYATTA KALANLARIN (KAZAZEDELERİN), CAN SALLARI VE CANKURTARMA FİLİKALARININ YÖNETİLMESİ a) Sert havalarda can salları ve cankurtarma filikalarını kontrolü b) Parima (Pruva halatı), deniz demiri ve diğer ekipmanların kullanılması c) Can salları ve cankurtarma filikalarında yiyecek ve su paylaşımı d) Can salları ve cankurtarma filikalarının yerinin tespit edilmeleri için yapılması gereken hareketler e) Helikopterle kurtarma metodu f) Hipoterminin etkileri ve ondan korunma g) Dalış kıyafetleri ve ısı koruyuculu yardımcı elemanlar, koruyucu örtüler ve kıyafetlerin kullanımı h) Can filikalarını çekip götürmek ve denizdeki kazazede ve kişileri kurtarmak için kurtarma botları ve motorlu can sallarının kullanılması i) Can salları ve cankurtarma filikalarının teknesinin karaya çıkartılması İLETİŞİM VE İŞARET CİHAZLARI/FİŞEKLERİ DAHİL OLMAK ÜZERE YER TESPİT (KONUM) CİHAZLARININ KULLANILMASI a) Uydu EPIRB'ler ve SART'lar b) Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan telsiz araçları ve kullanılmaları c) Payroteknik tehlike işaretleri ve kullanılmaları HAYATTA KALANLARA (KAZAZEDELERE) İLK YARDIM UYGULANMASI a) İlk yardım kiti ve canlandırma (hayata döndürme) tekniklerinin kullanılması b) Kanama ve şokun kontrol edilmesi c) Yaralıların yönetimi |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Personel güvenliği ve sosyal sorumluluk eğitimini tanır. |
2 | Çatışma, yangın, batma gibi acil durumlarda yapması gerekenleri tanır. Acil durumlara cevap vermek için gemideki beklenmedik durum planlarını belirler. |
3 | Röle cetveli ve Röle kartının işlevi, nerelerde bulunduğu ve bir acil durum anında gemide çalışanların yapması gerekenleri tanır. |
4 | Kişisel güvenlik teçhizatının doğru kullanımını tanır. Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi dâhil muhtemel acil durumların tespitinde yapılması gerekenleri tanır. Acil durum alarm sinyalleri duyulduğunda yapılması gerekenleri belirler. Eğitimin, talimlerin ve kaçış yollarının önemini belirler. |
5 | Dâhili haberleşme ve alarm sistemlerini tanır. Deniz çevresinin normal operasyondan kaynaklanan veya kaza sonucu kirlenmesinin etkilerine ve sonuçlarına hakim olur . Temel çevre koruma usullerini tanır. |
6 | Her zaman güvenli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemini anlar. Güvenlik ve gemide muhtemel tehlikelere karşı korunmak için sağlanan koruyucu teçhizatı kullanmayı tanır. Kazaların önlenmesi ve iş sağlığına ilişkin uluslararası önlemlerin alınması konusunu tanımlar. |
7 | Emirleri anlama becerisi ve gemiye ilişkin görevler için diğerleriyle iletişim becerileri geliştirir. Gemide insan ilişkileri ve iyi çalışma ilişkilerini sürdürmenin önemini görür. Sosyal sorumluluklarını tanır ve istihdam koşullarından haberdar olur. Kişisel haklar ve yükümlülüklerini tanır ve gemide uyuşturucu ve alkol kullanımının tehlikelerinin farkına varır. |
8 | Can filikaları ve kurtarma botlarını denize indirme şekillerini tanır. Can filikaları ve kurtarma botlarının telsiz, can kurtarma ekipmanları, uydu, EPIRP ve SART cihazlarının kullanımını tanır. Dalma giysileri ve vücut ısısını koruma yardımcıları da dahil olmak üzere ekipmanları tanır. Denizde canlı kalma tekniklerini görür. Filika eğitimini uygulamalı olarak yapar ve diğer can kurtarma araçlarının kullanımını bilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Personel güvenliği ve sosyal sorumluluk | Anlatım, tartışma |
2 | Çatışma, yangın, batma | Anlatım, tartışma |
3 | Röle cetveli ve Röle kartının işlevi | Anlatım, tartışma |
4 | Kişisel güvenlik teçhizatı, yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi | Anlatım, tartışma |
5 | Dâhili haberleşme ve alarm sistemleri, deniz kirliliği | Anlatım, tartışma |
6 | Acil durum alarm sinyallerini ve çeşitleri | Anlatım, tartışma |
7 | Gemiyi terk, denize adam düşmesi | Anlatım, tartışma,uygulama |
8 | ARA SINAV | Rehberli problem çözümü |
9 | Can filikaları ve kurtarma botları ve indirme şekilleri | Anlatım, tartışma,uygulama |
10 | Can filikası indirme uygulaması | Anlatım, tartışma,uygulama |
11 | EPIRP ve SART | Anlatım, tartışma,uygulama |
12 | Dalma giysileri ve vücut ısısını koruma | Anlatım, tartışma,uygulama |
13 | Gemide insan ilişkileri ve iyi çalışma ilişkileri | Anlatım, tartışma |
14 | Emirleri anlama becerisi ve gemiye ilişkin görevler, sosyal sorumluluklar, gemide uyuşturucu ve alkol kullanımı | Anlatım, tartışma |
15 | Emirleri anlama becerisi ve gemiye ilişkin görevler, sosyal sorumluluklar, gemide uyuşturucu ve alkol kullanımı | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | SOLAS. | ||
2 | IMO Model Kurs 1.19 Kişisel Canlı Kalama Teknikleri. | ||
3 | IMO Model Kurs 7.03 Modül 10. | ||
4 | Ticaret Gemilerinde Olağanüstü Haller, Tunçer G. | ||
5 | Denizde güvenlik, Sertkaya Y. , Akademi denizcilik yayınevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Personel güvenliği ve sosyal sorumluluk eğitimini tanır. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
2 | Çatışma, yangın, batma gibi acil durumlarda yapması gerekenleri tanır. Acil durumlara cevap vermek için gemideki beklenmedik durum planlarını belirler. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
3 | Röle cetveli ve Röle kartının işlevi, nerelerde bulunduğu ve bir acil durum anında gemide çalışanların yapması gerekenleri tanır. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
4 | Kişisel güvenlik teçhizatının doğru kullanımını tanır. Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi dâhil muhtemel acil durumların tespitinde yapılması gerekenleri tanır. Acil durum alarm sinyalleri duyulduğunda yapılması gerekenleri belirler. Eğitimin, talimlerin ve kaçış yollarının önemini belirler. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
5 | Dâhili haberleşme ve alarm sistemlerini tanır. Deniz çevresinin normal operasyondan kaynaklanan veya kaza sonucu kirlenmesinin etkilerine ve sonuçlarına hakim olur . Temel çevre koruma usullerini tanır. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
6 | Her zaman güvenli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemini anlar. Güvenlik ve gemide muhtemel tehlikelere karşı korunmak için sağlanan koruyucu teçhizatı kullanmayı tanır. Kazaların önlenmesi ve iş sağlığına ilişkin uluslararası önlemlerin alınması konusunu tanımlar. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
7 | Emirleri anlama becerisi ve gemiye ilişkin görevler için diğerleriyle iletişim becerileri geliştirir. Gemide insan ilişkileri ve iyi çalışma ilişkilerini sürdürmenin önemini görür. Sosyal sorumluluklarını tanır ve istihdam koşullarından haberdar olur. Kişisel haklar ve yükümlülüklerini tanır ve gemide uyuşturucu ve alkol kullanımının tehlikelerinin farkına varır. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
8 | Can filikaları ve kurtarma botlarını denize indirme şekillerini tanır. Can filikaları ve kurtarma botlarının telsiz, can kurtarma ekipmanları, uydu, EPIRP ve SART cihazlarının kullanımını tanır. Dalma giysileri ve vücut ısısını koruma yardımcıları da dahil olmak üzere ekipmanları tanır. Denizde canlı kalma tekniklerini görür. Filika eğitimini uygulamalı olarak yapar ve diğer can kurtarma araçlarının kullanımını bilir. | 4͵8͵9͵10͵11͵12 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
75 |