Ders Bilgileri
ORMAN ENTOMOLOJİSİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
ORM204 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Serdar GÖKTEPE |
Öğretim Sistemi | Uzaktan |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Böceklerin toplanması, tanılanması ve sınıflandırılmasında arazi ve laboratuar deneyimi kazanmak. Tanılama anahtarı kullanarak yaygın böcek familyalarını teşhis etme yeteneği geliştirmek. Geleneksel ekonomik entomolojide, zararlı böcek populasyon dinamiğine, örneklemeye, gözleme, ekonomik zarar düzeyine ve zararlı yönetimi varsayımı ile zararlı böceklerle mücadele görüşlerine dayalı sağlam bir altlık sağlamak. Orman ekosistemlerindekilere odaklanarak, Türkiye de ekonomik önemi olan belirli zararlı böcek türlerinin yaşam döngüleri ve biyolojilerini anlamak. Zararlı böceklerin etkilerini, böceklerin toplumsal, ekonomik ve ekolojik kıymetleri ile birlikte değerlendirmek. Eklembacaklı zararlıların geçerli biyolojik mücadelesinin temellerini öğrencilere tanıtmak. |
İçeriği | Orman entomolojisinin tanım ve kapsamı, Ormancılık orman entomolojisi ilişkileri, Böceklerin ekonomik önemleri, Orman entomolojisi?nin dünyadaki ve Türkiye?deki gelişimi, Böceklerin dış yapısı (morfoloji), Böceklerin iç organlarının yapı ve işleyişi (anatomi ve fizyoloji), Böceklerde üreme ve gelişme, zararlı böceklerle savaş yöntemleri, Böceklerin toplanma, preparasyon ve saklanması, Böceklerin sınıflandırılması, Böceklerin bitkilerde yaptıkları zararın tipleri, Yapraklarda zarar yapan böcekler, Tomurcuk, sürgün ve ince dallarda zarar yapan böcekler, Tohum ve kozalaklarda zarar yapan böcekler, Özsu emen böcekler, Kabuk ve kambiyumda zarar yapan böcekler, Odunda zarar yapan böcekler, Köklerde zarar yapan böcekler. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | 1- Böcek grupları arasındaki filogenetik ilişkileri kavrayabilecek ve yaygın taksonları tanılayabilecekler. |
2 | 2- Entomolojideki yeni gelişmelerden bilgi sahibi olabilecekler, bilimsel yolu kavrayabilecekler ve laboratuar veya arazideki çalışmaları kıymetlendirebilecekler. |
3 | 3- Böceklerin biyoloji, çeşitlilik ve dağılımı ile diğer omurgasızlar ve çevre ile olan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olacak. |
4 | 4- Canlı ve cansız etkenlerin, böceklerin gelişme, populasyon büyümesi, tür etkileşimleri, fizyolojik gereksinimleri ve davranışları üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir. Bazı böceklerin hangi nedenlerle zararlı olduğunu açıklayabilecek. |
5 | 5- Böceklerin ormanda üretimi nasıl etkilediklerini, orman habitatlarında yararlı ve yıkıcı böcek türlerinin populasyonlarını güvenli olarak idare etmeyi ve en az çevresel etki ile orman ekosistemlerinden üretimi tanımlayabilecek. |
6 | 6- Orman ekosistemi özelliklerinin zararlı ve faydalılar üzerindeki etkisini tanıyabilecekler. |
7 | 7- Entomolojik problemlerin en az seviyede olacağı ormanları kurma ve işletme yetisi kazanacaklar. |
8 | 8- Zararlı böceklerle mücadele yöntem ve ekipmanlarını tanıyabilecekler. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Orman entomolojisinin tanım ve kapsamı, Ormancılık, orman entomolojisi ilişkileri, Böceklerin ekonomik önemleri, Orman entomolojisinin Dünyadaki ve Türkiye'deki gelişimi. Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1989: 1-30 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
2 | Böceklerin dış yapısı (morfoloji). Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1989: 42-76 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
3 | Böceklerin iç organlarının yapı ve işleyişi (anatomi ve fizyoloji) Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1989: 77-106 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
4 | Böceklerde üreme ve gelişme Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1989: 107-135 | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
5 | Zararlı böceklerle savaş yöntemleri, Böceklerin toplanma, preparasyon ve saklanması Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1989: 227-343 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
6 | Böceklerin sınıflandırılması, Böceklerin bitkilerde yaptıkları zararın tipleri Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998: 2-5 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
7 | Arazi uygulaması | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
8 | Yapraklarda zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998: 492-495 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
9 | Tomurcuk, sürgün ve ince dallarda zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998: 496-498 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
10 | Tohum ve kozalaklarda zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998: 499-500 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
11 | Özsu emen böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998:500-503 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
12 | Kabuk ve kambiyumda zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998. 504-505 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
13 | Odunda zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 19985: 506-511 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
14 | Köklerde zarar yapan böcekler Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H. ve Mol, T., 1998: 512-513 s. | Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse) |
15 | ||
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | 1- Çanakçıoğlu, H., 1989. Orman Entomolojisi (Genel Bölüm), İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, Rektörlük No: 3405, Fakülte No: 362, İstanbul, 385 s. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.8 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | 1- Böcek grupları arasındaki filogenetik ilişkileri kavrayabilecek ve yaygın taksonları tanılayabilecekler. | 10͵11 | 1͵2 |
2 | 2- Entomolojideki yeni gelişmelerden bilgi sahibi olabilecekler, bilimsel yolu kavrayabilecekler ve laboratuar veya arazideki çalışmaları kıymetlendirebilecekler. | 7͵8͵10͵11 | 1͵2 |
3 | 3- Böceklerin biyoloji, çeşitlilik ve dağılımı ile diğer omurgasızlar ve çevre ile olan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olacak. | 10͵11͵13 | 1͵2 |
4 | 4- Canlı ve cansız etkenlerin, böceklerin gelişme, populasyon büyümesi, tür etkileşimleri, fizyolojik gereksinimleri ve davranışları üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir. Bazı böceklerin hangi nedenlerle zararlı olduğunu açıklayabilecek. | 10͵11͵13͵14 | 1͵2 |
5 | 5- Böceklerin ormanda üretimi nasıl etkilediklerini, orman habitatlarında yararlı ve yıkıcı böcek türlerinin populasyonlarını güvenli olarak idare etmeyi ve en az çevresel etki ile orman ekosistemlerinden üretimi tanımlayabilecek. | 7͵8͵10͵11 | 1͵2 |
6 | 6- Orman ekosistemi özelliklerinin zararlı ve faydalılar üzerindeki etkisini tanıyabilecekler. | 7͵10͵11 | 1͵2 |
7 | 7- Entomolojik problemlerin en az seviyede olacağı ormanları kurma ve işletme yetisi kazanacaklar. | 10͵11͵13 | 1͵2 |
8 | 8- Zararlı böceklerle mücadele yöntem ve ekipmanlarını tanıyabilecekler. | 10͵11͵13 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 3 | 4 | 12 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 6 | 6 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
150 |