Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

ORMAN AMENAJMANI
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ORM202 Bahar 3 0 3 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Ön Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. M. Bahadır AKKUŞOĞLU
Öğretim Sistemi Uzaktan
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Orman amenajman kavramının teorik yapısı ile pratiğe yönelik uygulamaları ve ülke genelinde herhangi bir planlama biriminin amenajman planını hazırlamayı öğrenmek
İçeriği Orman amenajmanının tanımı, planlama kavramı, Uluslararası ve Ulusal Ölçekte Ormancılık, Planlama yaklaşımları Aktüel-Optimal kuruluşun tespiti; alan envanteri, ağaç serveti ve artımın envanteri, yetişme ortamı envanteri, yaş sınıfları ve bonitet haritası, ortalama bonitet ve redüksiyon faktörü hesabı, orman fonksiyonları / hizmetleri, biyoçeşitlilik, ODOÜ, sağlık, ekonomik durum ve kapasite envanterleri, hasılat ve büyüme modelleri, Yararlanmanın düzenlenmesi; amenajman yöntemleri, işletme sınıflarının belirlenmesi, silvikültürel müdahalelerin hazırlanması, ara-son hasılat kesim planlarının oluşturulması, idare süreleri, dönüş süreleri, eta ve çeşitleri, ODOÜ Uygulama; harita okuma ve araziye uyarlama, örnekleme alanlarının belirlenmesi, GPS ile ulaşım ve ölçümler, Seçme ormanlarda bonitetleme, optimal kuruluş, kesim planları Akdeniz ormancılık kullanım projesi, Münferit planlama, FRIS, Ekosistem Tabanlı Çok Amaçlı Planlama (ETÇAP) ve örnek uygulamalar Planlama stratejileri, sistem yaklaşımı ve yöneylem araştırması ile optimal karar verme, planların denetimi,

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 1. Ormancılık ana derslerinin konularıyla orman amenajmanını ilişkilendirir.
2 2. Meşcere tipleri ayırımını yapar, alanlarını hesaplar ve her bir meşcerenin hektardaki hacmi, göğüs yüzeyi ve artımı gibi meşcere parametrelerini hesaplar.
3 3. Amenajman planını okur, değerlendirir ve uygular.
4 4. Bir planlama birimi için karbon birikimi, oksijen üretimi, su üretimi, toprak erozyonu önleme ve eko-turizm gibi ekolojik ve sosyal fonksiyonları da dikkate alarak amenajman planını hazırlar, irdeler ve savunur.
5 5. Yaş sınıfları ile çap sınıfları amenajman metotlarının planlama ilkelerini açıklar.
6 6. Gerek plan kararların alınmasında gerekse işletme hedef ve kısıtlarının belirlenmesinde ilgi-çıkar (paydaş) gruplarını belirler ve planlamaya dahil eder.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Orman İşletmesinin Aktüel Durumunu Belirlenmesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.95?105 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
2 Orman İşletmesine Konu olan Ormanın Optimal Kuruluşunun Belirlenmesi (Aynıyaşlı ve Maktalı Ormanlar) Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.107?155 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
3 Orman İşletmesine Konu olan Ormanın Optimal Kuruluşunun Belirlenmesi (Değişik Yaşlı Ormanların ve Seçme Ormanının Optimal Kuruluşu) Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.107?155 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
4 Orman İşletmesinde Üretim İşlerinin Düzenlenmesi (İşletme Sınıfı) Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. (2002, s.137?171 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
5 Orman İşletmesinde Üretim İşlerinin Düzenlenmesi (İşletme Sınıfı) Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. (2002, s.137?171 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
6 Orman İşletmesinde Üretim İşlerinin Düzenlenmesi (İç taksimatın Yapılması Esasları ve Silvikültürel İşlerin Düzenlenmesi ve Planlanması)-Devam Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.137?171 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
7 Orman İşletmesinde Faydalanmanın Düzenlenmesi (Faydalanmanın Düzenlenmesinin terminolojisi) Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.173?261 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
8 Orman İşletmesinde Faydalanmanın Düzenlenmesi (Faydalanmanın Düzenlenmesinin Faydalanmayı Düzenleyen metotlar)-Devam Ön Hazırlık: Eraslan, İ. ve Eler, Ü. 2002, s.173?261 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
9 Orman İşletmesinde Faydalanmanın Düzenlenmesi (Faydalanmayı Düzenleyen Metotları)-Devam Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.173?261 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
10 Üretim ve Faydalanma Planlarının Ekonomik Fizibilitesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.265?279 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
11 Üretim ve Faydalanma Planlarının Ekonomik Fizibilitesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ ve Eler, Ü. 2002, s.265?279 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
12 Orman Amenajman Planlarının Uygulanması, Denetlenmesi, Yenilenmesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ. ve Eler, Ü. 2002, s.281?310 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
13 Orman Amenajman Planlarının Uygulanması, Denetlenmesi, Yenilenmesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ. ve Eler, Ü. 2002, s.281?310 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
14 Orman Amenajman Yönetmeliğinin Değerlendirilmesi Ön Hazırlık: Eraslan, İ. ve Eler, Ü. 2002, s.281?310 Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)
15
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 1-Eraslan, İ. Ve Eler, Ü., 2003. Orman İşletmesinin Planlanması ve Denetimi, SDÜ Yayın No: 35.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.2 1 1. Ara Sınav
2 0.8 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 1. Ormancılık ana derslerinin konularıyla orman amenajmanını ilişkilendirir. 7͵8͵10͵11͵13 1͵2
2 2. Meşcere tipleri ayırımını yapar, alanlarını hesaplar ve her bir meşcerenin hektardaki hacmi, göğüs yüzeyi ve artımı gibi meşcere parametrelerini hesaplar. 8͵10͵11͵13 1͵2
3 3. Amenajman planını okur, değerlendirir ve uygular. 7͵10͵11͵13 1͵2
4 4. Bir planlama birimi için karbon birikimi, oksijen üretimi, su üretimi, toprak erozyonu önleme ve eko-turizm gibi ekolojik ve sosyal fonksiyonları da dikkate alarak amenajman planını hazırlar, irdeler ve savunur. 7͵8͵10͵11͵13 1͵2
5 5. Yaş sınıfları ile çap sınıfları amenajman metotlarının planlama ilkelerini açıklar. 7͵8͵10͵11 1͵2
6 6. Gerek plan kararların alınmasında gerekse işletme hedef ve kısıtlarının belirlenmesinde ilgi-çıkar (paydaş) gruplarını belirler ve planlamaya dahil eder. 8͵10͵11 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 3 4 12
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 8 8
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 1 6 6
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
15 Son Sınav 1 1 1
150