Ders Bilgileri
TOPLUMBİLİM | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
BTS229 | Güz | 2 | 0 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. Ertan Zereyak |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Sosyolojinin bakış açısını, kavram ve kuramlarını öğrenebilme; toplumsal olgu ve olaylar üzerinde düşünebilme; toplum yaşamını çok yönlü olarak kavrayabilme. |
İçeriği | Sosyolojinin tanımı, konusu, ilkeleri ve önemi; sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkileri; sosyolojinin tarihçesi; sosyolojide kuramsal yaklaşımlar; Türkiye’de sosyoloji; sosyal kişi ve sosyalizasyon (toplumsallaşma); sosyal statü ve sosyal rol; sosyal grup, yığın, topluluk ve toplum; toplumsal kurum; kültür ve kültürel süreçler. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sosyal bilimler dünyasında sosyolojinin yerini ve işlevini tanımlar. |
2 | Sosyolojik metinleri okuyabilme ve tahlil etme becerisi kazanır. |
3 | Sosyolojik kavramları tanıma, önemini tanımlama, kavramları yerli yerinde kullanır. |
4 | Toplumsal olguları ve problemleri gözleyebilme ve gözlemlerini sosyolojik kavramlarla ifade edebilir. |
5 | Toplumların ve kültürlerin çeşitliğini tanıyabilme ve farklı bakış açılarına saygı duyar. |
6 | Toplumların, kültürlerin, kurumların yapı ve işlevlerini tanımlama ve ifade edebilir. |
7 | Toplumsal olgulardaki süreklilik ve değişimleri objektif bir biçimde değerlendirir. |
8 | Toplumsal gerçeklik arayışında, sosyoloji kuramlarının önemini tanımlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyoloji nedir? Sosyolojinin tanımı, konusu, ilkeleri ve önemi. Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkileri | Anlatım, tartışma |
2 | Sosyolojinin tarihçesi. Sosyoloji öncesi düşünce akımları. Sosyolojinin doğuşuna yol açan olaylar | Anlatım, tartışma |
3 | Sosyolojinin öncüleri ve kurucuları: Saint Simon. Auguste Comte. Friedrich Hegel. Karl Marks. Herbert Spencer. Emile Durkheim. Max Weber | Anlatım, tartışma |
4 | Sosyolojide çağdaş gelişmeler: Talcott Parsons. Robert K. Metron. Jurgen Habermas | Anlatım, tartışma |
5 | Sosyolojide kuramsal modeller: Yapısal – İşlevselcilik | Anlatım, tartışma |
6 | Çatışmacılık. Bireysel – grupsal modeller.Sosyolojide kuramsal modeller | Anlatım, tartışma |
7 | Türkiye’de sosyoloji | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal kişi ve sosyalizasyon | Anlatım, tartışma |
10 | Sosyal statü | Anlatım, tartışma |
11 | Sosyal rol | Anlatım, tartışma |
12 | Birey, grup, yığın, topluluk | Anlatım, tartışma |
13 | Toplum ve toplumsal kurumlar | Anlatım, tartışma |
14 | Kültür ve kültürel süreçler | Anlatım, tartışma |
15 | Kültür ve kültürel süreçler | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojiye Giriş Ders Notu | ||
2 | Fichter, J. (1990). Sosyoloji Nedir?. (Çeviren) Nilgün Çelebi. Konya: Selçuk Üniversitesi, No: 75. | ||
3 | Giddens, A. (2006). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı. | ||
4 | Özkalp, E. (1985). Sosyolojiye Giriş Dersleri. Eskişehir: A.Ü. ESBAÇV No:18. | ||
5 | Sayın, Ö. (1985). Sosyolojiye Giriş – Sosyolojinin Temelleri. İzmir: Erdem. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.08 | 6 | 1. Kısa Sınav |
2 | 0.08 | 6 | 2. Kısa Sınav |
3 | 0.24 | 1 | 1. Ara Sınav |
4 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimler dünyasında sosyolojinin yerini ve işlevini tanımlar. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
2 | Sosyolojik metinleri okuyabilme ve tahlil etme becerisi kazanır. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
3 | Sosyolojik kavramları tanıma, önemini tanımlama, kavramları yerli yerinde kullanır. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
4 | Toplumsal olguları ve problemleri gözleyebilme ve gözlemlerini sosyolojik kavramlarla ifade edebilir. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
5 | Toplumların ve kültürlerin çeşitliğini tanıyabilme ve farklı bakış açılarına saygı duyar. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
6 | Toplumların, kültürlerin, kurumların yapı ve işlevlerini tanımlama ve ifade edebilir. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
7 | Toplumsal olgulardaki süreklilik ve değişimleri objektif bir biçimde değerlendirir. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
8 | Toplumsal gerçeklik arayışında, sosyoloji kuramlarının önemini tanımlar. | 5 | 1͵2͵3͵4 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |