Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

TÜRK RESİM SANATI
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
REH 219 Güz 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Derslere %70 devam zorunludur. Öğrenciler araştırma konularını zamanında hazırlama ve sunumla yükümlüdür.
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Lale Yılmaz
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Cumhuriyet öncesi ve sonrası sanatı hakkında bilgiye dayalı yorum yapma yetisi kazandırmak.
İçeriği 18. yüzyıldan itibaren Osmanlı’da “modernleşme / batılılaşma” olarak adlandırılan bir dönemi ve sonrasında gözlenen değişim / dönüşüm sürecini, Tanzimat hareketleri, Meşrutiyet ve Cumhuriyet’in ilanını izleyen tarihsel akış içerisinde ele almak. Çağdaş Türk Sanatı’nı değişen siyasi, kültürel ve toplumsal dengeler doğrultusunda, eğitim, müzecilik, sergileme, sanatçılar, grup eğilimleri, sanat yazını, tartışmalar, eleştiriler, kurumsallaşma vb. konular etrafında görünür kılan bir perspektif oluşturmaktır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sanatsal üretimi destekleyen toplumsal yapıları irdeleyebilmek.
2 Sanata ulusallık bağlamında bakabilmek.
3 Kuramsal düzlemde çözümleme yapabilmek.
4 Sanata evrensellik bağlamında bakabilmek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin içeriği, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgilendirme. Anlatım, Tartışma
2 Aydınlanma düşüncesinin Osmanlı Devleti üzerindeki etkisine değinilerek, Osmanlı modernleşmesi ve yenilenme süreci hakkında durulur. Anlatım, Tartışma
3 19. yüzyılda Osmanlı topraklarında toplumsal yaşamın düzenlenmesi, hukuk ve adalet sisteminin Batı formuna uygun hale getirilmesi, yeniden yapılanma ve kurumsallaşmada etken roller ve uygulamalar irdelenir. Anlatım, Tartışma
4 Tanzimat dönemi Batılılaşma hareketleri, askeri okullarda verilen eğitim ve sanattaki görünümü ele alınır. Anlatım, Tartışma
5 Batıya dönük sanat anlayışı, Sanayi-i Nefise Mektebi ve ilk sergileme etkinlikleri üzerinde durulur. Anlatım, Tartışma
6 Asker ressamlar kuşağı çerçevesinde yurtdışına eğitime gönderilen sanatçılar üzerinde durularak, dönemin koşullarının sanat eğitimindeki yansımalarına bakılır. Osman Hamdi’nin sanatçı, müzeci ve eğitimci kişiliği ele alınarak, etrafında sürdürülen “oryantalizm” tartışmalarına değinilir. Anlatım, Tartışma
7 Çağdaş Türk Sanatı’nın başlangıç dönemlerinde öne çıkan ve 1914 Kuşağı olarak anılan sanatçıların eğilimleri / sanatsal tutumları örneklerle irdelenir. Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Yazılı Ölçme Değerlendirme
9 Erken cumhuriyet dönemi sanatına, mimarisine, sanatçılarına ve eğilimlerine yönelik bir profil sunulur. Anlatım, Tartışma
10 (devam) Erken cumhuriyet dönemi sanatına, mimarisine, sanatçılarına ve eğilimlerine yönelik bir profil sunulur. Anlatım, Tartışma
11 Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte değişen yönetim biçimi ve sanattaki yansımaları ele alınır. Anlatım, Tartışma
12 Cumhuriyet modernleşmesi ve sanatçı gruplarının etkinliklerine ilişkin bir giriş yapılır. Anlatım, Tartışma
13 Akademinin ve devletin resmi kültür politikaları üzerinde durarak, sanat ortamındaki karşılığı anlamında Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, d Grubu’nun yapısal özellikleri, bildirileri, amaç ve tavırları ele alınır Anlatım, Tartışma
14 Akademinin ve devletin resmi kültür politikaları üzerinde durarak, sanat ortamındaki karşılığı anlamında Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, d Grubu’nun yapısal özellikleri, bildirileri, amaç ve tavırları ele alınır. Anlatım, Tartışma
15 1930’lu, 40’lı yılların sanat ortamı, devlet / sanat ilişkisi; etkinlikler, sergiler ve yeni sanatçı gruplarının yaklaşımları etrafında değerlendirilir. Anlatım, Tartışma
16 Son Sınav Yazılı Ölçme Değerlendirme

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1986.
2 Kaya Özsezgin, Cumhuriyet'in 75 Yılında Türk Resmi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1998.
3 İpek Aksüğür-Duben, Türk Resmi ve Eleştirisi 1880-1950, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayını, 2007.
4 Sezer Tansuğ, Türk Resminde Yeni Dönem, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1988.
5 Beral Marda, Post-Peripheral flux: A Decade of Contemporary Art in İstanbul, İstanbul: Literatür, 1996.
6 Ayla Ödekan (Ed.), Cumhuriyet'in Renkleri, Biçimleri, İstanbul: Türkiye Ekonomik Ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1999.
7 Sibel Yardımcı, Küreselleşen İstanbul’da Bienal, İstanbul: İletişim Yayınları, 2005.
8 Zeynep Rona- Ahu Antmen (Ed.), Türkiye Sanat Yıllığı, İstanbul : Sanat-Bilgi-Belge Ltd., 2001-2006.
9 Levent Çalıkoğlu, Çağdaş Sanat Konuşmaları-3:90'lı Yıllarda Türkiye'de Çağdaş Sanat, İstanbul:Yapı Kredi, 2008.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sanatsal üretimi destekleyen toplumsal yapıları irdeleyebilmek. 3͵4͵5͵7͵13͵15͵16
2 Sanata ulusallık bağlamında bakabilmek. 7͵13͵15͵16͵25
3 Kuramsal düzlemde çözümleme yapabilmek. 3͵4͵5͵7
4 Sanata evrensellik bağlamında bakabilmek. 7͵13͵15͵16͵25

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 4 3 12
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 4 3 12
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
15 Son Sınav 1 1 1
84