Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

DİKSİYON
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
REH 310 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. Hikmet Murat ATALAYER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak.
İçeriği Bu dersin temel içeriği kişilerarası iletişim perspektifinden; iletişimin toplumsal rolü, dinleme, sözel iletişim, sözsüz iletişim, ikna edici iletişim, iletişimde algı konularından oluşmaktadır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak
2 Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak
3 Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak
4 Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek
5 Planlı konuşabilmek
6 Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek
7 Konuşma ortamını doğru değerlendirmek
8 Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ). Anlatım, Tartışma
2 Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları ) Anlatım, Tartışma
3 Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Anlatım, Tartışma
4 Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. Anlatım, Tartışma
5 Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. Anlatım, Tartışma
6 Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları Anlatım, Tartışma
7 Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Yazılı Ölçme Değerlendirme
9 Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar. Anlatım, Tartışma
10 Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar. Anlatım, Tartışma
11 Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Anlatım, Tartışma
12 Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim Anlatım, Tartışma
13 En çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları Anlatım, Tartışma
14 Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme Anlatım, Tartışma
15 Uygulamalar Anlatım, Tartışma
16 Son Sınav Yazılı Ölçme Değerlendirme

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay. R
2 DÖKMEN, Üstün ( 1994 ); İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay. Ö
3 GÜRZAP, Can ( 2008 ); Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi Ö
4 GÜRZAP C,; Konuşan İnsan , YKY Ö

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak 15͵17 1͵2
2 Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak 7͵10͵15 1͵2
3 Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak 13͵15 1͵2
4 Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek 15͵17 1͵2
5 Planlı konuşabilmek 7͵10͵13͵15 1͵2
6 Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek 15͵16 1͵2
7 Konuşma ortamını doğru değerlendirmek 10͵15 1͵2
8 Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri 13͵15͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
13 Son Uygulama 0 0 0
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 7 7
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
15 Son Sınav 1 1 1
75