Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

FORM VE KOMPOZİSYON BİLGİSİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HYK133 Güz 2 3 4
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Melih APA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Sanat eğitiminin temel ilke, kavram ve yöntemlerini kazandırmak. Öğrencilerin yaratıcı güçlerini ortaya koyarak, gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını, tasarım ve imgelerini heykel eğitimi yoluyla ifade edebilme yetisi kazandırmak. Temel Sanat Eğitimi dersinin uygulamalar kısmının üç boyutlu ya da serbest ifade etme kapasitelerini arttırmak.
İçeriği Duygu ve sezgilerini temel sanat eğitimi yoluyla görsel anlatım etkinliğine çevirmek. Temel Sanat Eğitimi dersinin de ortak konuları olan nokta, çizgi, form, hareket, kompozisyon, ritim, doku, denge, espas, katılık, oran-orantı, büyüklük-küçüklük etkileri, ışık, titreşim, gibi eleman ve ilkeleri temel alarak bu eleman ve ilkeleri üçüncü boyutta dokunsallık, opaklık-şeffaflık, kütlesellik-yüzey, düzenli, çift eğimli, dış ve iç bükey gibi yüzey nitelikleri ile; ağırlık-hafiflik; konturlar ve silüetler; boşluk-doluluk; geçişlilik gibi niteliklerle zenginleştirmek.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Araç-gereçleri tanır, teknik bilgi ve beceri kazanır.
2 Araştırma ve incelemelerle gözlem yapma becerisini geliştirir.
3 Temel sanat eğitiminin heykel sanatındaki yeri ve önemini kavrar.
4 Estetik duyarlık kazanır ve görsel değerler hakkında bilgilenir.
5 Çizgi, nokta, form, hareket, kompozisyon, oran-orantı, ritim, doku, denge, espas kavramlarını uygulamalarla algılar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin kapsamı, kullanılacak araç ve materyallerin tanıtılması ve temininin istenmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
2 Teklik ve çokluk kavramları üzerine konuşma. Çokluğun teklikten ayrılamayacağının, tekliğin içinde çokluğu barındırdığı türünden fikirler ileri sürülerek tartışma ve çizimler oluşturma. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
3 Tekliğin (bir birimin) kendini hem bir kendilik, hem de yan yanalık, bir araya gelme yetenekleriyle nasıl oluşturabileceğinin tartışılması. Özerk bir birey’in gerektiğinde nasıl çokluğun bir parçasına dönüşebileceğinin tartışılması ve bu konuda çizimler oluşturulması. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
4 Birim için kil maket oluşturmaya başlanması. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
5 Kil maket üzerinde, daha önceki haftalarda yürütülen tartışmaların gündeme getirilmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
6 Maket çalışmalarının tamamlanarak asıl malzemede boyutlarının belirlenmesi. Örneğin MDF gibi bir malzeme için ölçülerin belirlenmesi. Malzemelerin temininin öğrencilerden istenmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
7 Kesimlerin ve montajların gerçekleştirilmesi. Renk konusunda genel bir bilginin verilmesi. Yapılacak çalışmada renklendirmenin, nötr renklerden yararlanılarak formun önüne nasıl geçileceğinin anlatılması. Zımparalama, dolgu verniği ve tekrar zımpara ile boya için uygun zeminin hazırlanması Sözlü anlatım, okuma, uygulama
8 Ara Sınav Uygulama, sunum
9 Bir önceki teklik ve çokluk çalışmasında seçilen birimin daha güçlü bir formla tek başına oluşturulabilmesi için kil maket üzerinde geliştirme çalışmalarına başlanması. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
10 Kil maket çalışmalarına devam edilerek, birimin boyutunun biraz daha büyütülerek daha önce görülen eksikliklerin (sadeleştirme ya da yeni biçimlendirmeler ekleme) gözden geçirilmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
11 Kil maket çalışmalarının tamamlanarak asıl malzeme üzerinde hesaplamalarının yapılması. Örneğin MDF gibi bir malzeme üzerinde gerekecek malzeme miktarının belirlenmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
12 Asıl malzeme için kesim ve montaj işlerine başlanması I Sözlü anlatım, okuma, uygulama
13 Asıl malzeme için kesim ve montaj işlerine başlanması II Sözlü anlatım, okuma, uygulama
14 Kesim ve montaj işlemlerinin tamamlanarak zımparalama ve boyama hazırlıklarına geçilmesi. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
15 Asıl malzeme üzerinde son işlemlerin gerçekleştirilerek çalışmaların sunulması ve savunulması. Sözlü anlatım, okuma, uygulama
16 Son Sınav Uygulama, sunum

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Üç Deneme CALVINO, Italo. (1993). Bilge Karasu (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Referans
2 Ceza Sömürgesi KAFKA, Franz. (1962). A. Turan Oflazoğlu (Çev.). İstanbul: Varlık Yayınevi. Referans
3 Resim-I. Temel Sanat Eğitimi. IŞINGOR, Mümtaz. MEB Yay. 2- İstanbul. Önerilen Kaynak
4 Temel Tasarım SEYLAN, Ali. M-Kitap Dağdelen Basın Yay. 2005. Önerilen Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Araç-gereçleri tanır, teknik bilgi ve beceri kazanır. 1͵2͵4͵9͵10 1͵2
2 Araştırma ve incelemelerle gözlem yapma becerisini geliştirir. 1͵2͵4͵9͵10 1͵2
3 Temel sanat eğitiminin heykel sanatındaki yeri ve önemini kavrar. 1͵2͵4͵9͵10͵11 1͵2
4 Estetik duyarlık kazanır ve görsel değerler hakkında bilgilenir. 1͵2͵4͵9͵10͵11 1͵2
5 Çizgi, nokta, form, hareket, kompozisyon, oran-orantı, ritim, doku, denge, espas kavramlarını uygulamalarla algılar. 1͵2͵4͵9͵11 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 5 70
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 2 2 4
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 1 3 3
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
15 Son Sınav 1 2 2
100