Ders Bilgileri
FORM VE KOMPOZİSYON BİLGİSİ II | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
HYK134 | Bahar | 2 | 3 | 4 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Prof. Melih APA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Kompoze edilebilir her tür figürün-birimin pozisyonları (pose)'nın neye göre, nasıl oluşturulacağı üzerine stratejiler geliştirmek. Pozisyonlarda gerçekleşecek her kararın, bütünde meydana getirebileceği sonuçları değerlendirebilmek. Homojen ve heterojen bir araya getirmelerin (com-pose) etkilerinin çözümlenmesi. Plastik ve plastik olmayan değerlerden oluşan figürlerin-birimlerin bir araya gelme potansiyellerinin açığa çıkarılması. Bir araya gelemeyecek figürlerin-birimlerin kendi tekillik gücünün anlamını oluşturmak. |
İçeriği | Öğrencilerin, kompozisyon uygulamaları konusunda yoğunlaşabilmeleri için pratik malzemelerle çalışılır. Bu malzemeler bir araya getirilebilmeli, yapıştırılabilmeleri ya da birbirlerinden ayrılabilmeleri, modüler özellikler sergileyebilmelidir. Bir konu çerçevesinde çizimler, taslaklar oluşturulur. Bu çizimler belli bir olgunluğa ulaştığında maket çalışmalarına geçilir. Maket, kendi başına anlamlı olabilir ya da daha dayanıklı bir başka malzemeye yeniden boyutlandırılarak aktarılır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir |
2 | Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir |
3 | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar |
4 | Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Teklik ve çokluk kavramları üzerine konuşma. Çokluğun teklikten ayrılamayacağının, tekliğin içinde çokluğu barındırdığı türünden fikirler ileri sürülerek tartışma ve çizimler oluşturma. | |
2 | Birim için kil maket oluşturmaya başlanması. Birimler oluşturulurken onların bir araya geldiklerinde nasıl konumlanacaklarının tek bir birimin kendi şeklinin belirleyebilme kapasitesini deneyimler. | |
3 | Tekliğin (bir birimin) kendini hem bir kendilik, hem de yan yanalıkla, bir araya gelme yetenekleriyle nasıl oluşturulabileceğinin tartışılması. Özerk bir birey’in (ya da birimin) gerektiğinde nasıl çokluğun bir parçasına dönüşebileceğinin tartışılması. | |
4 | MDF üzerinde çizimlerin yapılması, eşit genişliklerin yatar testerede kesilmesi, her katmanın alt, orta parçalar ve üst katmanların detaylarının çizimlerinin yapılarak dekupe edilmesi. | |
5 | Dekupe edilmiş parçaların enlerine dolgu verniği sürülmesi, zımparalamaya hazır hale getirilmesi. Zımparalanmış parçaların bir araya getirilmesi (yapıştırma ya da vidalama) . | |
6 | Bir araya getirilmiş parçalardan oluşan her birim için nötr hale getirilmiş bir renk ve onun bir ton açığı ya da koyusu ile birimlerin yüzeylerinin renk tonunun belirlenmesi, Boyama işlemi. | |
7 | Farklı ortamların işin içine girebilmesini sağlama kaygıları taşıyan bu çalışma, ilk önce öğrencilerin gün içerisindeki rotalarından hareket edecektir. Çalışmada ölçeklendirme ve gerçekliğe uygunluk aranmamakla birlikte mantıksal bir anlatım kaygısı duyulacaktır. Gündelik rotalar kağıt üzerinde çizilecek ve uydu görüntüsüyle desteklenecektir. | |
8 | Rotalar üzerinde yer alan özel karşılaşmalar ile gerçek kütlesellikler (binalar, nehir, yükseltiler, vb) bir araya getirilecek, onlar için sembolik figürler oluşturulacaktır. | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Platformun tasarlanması. Yer, yerin üzerini ve altını da hesaba katmayı gerektirir. Anlatılacak bu hikayede onların rolü var mıdır? Eğer varsa bunlar nasıl inşa edilecektir? Levhaların dayanıklı bir inşaya dönüştürülmesi. Yer altı ve yer-üstü için kirişlerin ve kesimlerin yapılması. | |
11 | Platformun üzerine figürlerin (özel üç boyutlu semboller, binalar, direkler, vb.) yerleştirilmesi. | |
12 | Yapılacak değişikliklerin belirlenmesi, iyileştirme çalışmaları. | |
13 | Platformun üzerine figürlerin (özel üç boyutlu semboller, binalar, direkler, vb.) yerleştirilmesi. Detaylar üzerinde çalışma. | |
14 | “Bir araya gelebilme potansiyeli” ve “Benim koordinatlarım” nedir? çalışmalarının sonuçlarının sergileme hazırlıkları. Görev dağılımının yapılması. | |
15 | “Bir araya gelebilme potansiyeli” ve “Benim koordinatlarım” nedir? çalışmalarının sonuçlarının sergileme hazırlıkları. Görev dağılımının yapılması. | |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Form ve Kompozisyon üzerine genel kaynaklar | ||
2 | Temel Sanat Eğitimi üzerine genel kaynaklar |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir | ||
2 | Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir | ||
3 | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar | ||
4 | Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 5 | 70 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 1 | 1 | 1 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 7 | 1 | 7 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 3 | 3 |
100 |