Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

SANAT TOPLUMBİLİMİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
TKS359 Güz 2 0 2 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Melih APA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Sanat ve toplum ilişkisini sosyoloji disiplini üzerinden kavrayıp analiz etmek
İçeriği Sanatın toplumsal doğasına ilişkin ilk yaklaşımlar Farklı kuramsal perspektifler ekseninde sanatsal akımlar Yansıtma kuramı, gerçekçilik, romantizm, toplumcu gerçekçilik, modernist sanat anlayışı, Frankfurt Okulu.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sanat ve toplum ilişkisine dair kavramsal bilgilere sahip olabilme
2 Sanatın toplumsal doğasını açıklayabilir
3 Yansıtma kuramının farklı dönemlerde aldığı biçimlerini açıklayabilir
4 Modernist sanat kuramının yansıtma anlayışından kopuşu sürecini açıklayabilir
5 Frankfurt Okulu ve modern sanat kuramını ilişkilendirebilme
6 Sanatsal akımların toplumsal süreçlerle olan ilişkisini ilişkilendirebilme
7 Sanatsal akımların toplumsal değişme bağlamında ilişkilendirebilme
8 Sanatın toplumsal bağlamını kuramsal ve kavramsal düzeyde bütünlüklü olarak analiz edebilmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlk sosyologların sanat üzerine değerlendirmeleri Anlatım-soru cevap
2 Yansıtma Kuramı- Antik Yunan ve Roma’da Anlatım-soru cevap
3 Rönesans ve Aydınlanma Döneminde Yansıtma Kuramı Anlatım-soru cevap
4 Aydınlanmaya karşı tepkiler ve Romantizm Anlatım-soru cevap
5 Romantizmin üslup özellikleri Anlatım-soru cevap
6 Batıda burjuva devrimleri ve gerçekçilik Anlatım-soru cevap
7 Gerçekçilik akımının yansıtma kuramı açısından değerlendirilmesi Anlatım-soru cevap
8 Ara sınav Yazılı
9 Toplumcu gerçekçilik akımının toplumsal temelleri Anlatım-soru cevap
10 Toplumcu gerçekçi kuramın değerlendirilmesi Anlatım-soru cevap
11 Modernist sanat akımlarının toplumsal temelleri Anlatım-soru cevap
12 Frankfurt Okulunun ortaya çıkışı, Ödev Anlatım-soru cevap
13 Frankfurt Okulu, kitle kültürü, kitle endüstrisi kavramı Anlatım-soru cevap
14 Frankfurt Okulu ve “olumlama olarak sanat” Anlatım-soru cevap
15 Frankfurt Okulu ve “olumsuzlama olarak sanat” Anlatım-soru cevap
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Kitap Adarno,T.W.(2009). Kültür Endüstrisi, (çev. Nihat Ünler ve diğerleri), İstanbul: İletişim Yayınları 9.Basım Modernizmin Serüven, (1997). Derleyen Enis Batur, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
2 Kitap Baudelaire, C.( 2003). Modern Hayatın Ressamı (çev. Ali Berktay), İstanbul:İletişim Yayınları Lynton, N.(1991) Modern Sanatın Öyküsü ( çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), İstanbul: Remzi Kitabevi 2.Baskı
3 Kitap Lukacs, G.(1987) Avrupa Gerçekçiliği, (çev. Mehmet H.Doğan), İstanbul: Payel Plehanov, G.V,(1987). Sanat ve Toplumsal Hayat ( çev. Selim Mimoğlu),İstanbul: Sosyal Yayınları
4 Kitap Moran, B.(1998). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri İstanbul: Cem Yayınevi 8.Baskı
5 Kitap Löwy, M., Sagre, R. (2007), İsyan ve Melankoli (çev. Işık Ergüder),İstanbul:Versus
6 Kitap Berger. J.(2005). Sanat ve Devrim (çev. Bige Berker),İstanbul: Agora Kitaplığı

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 5 Son Sınav
2 0.4 1 1. Ara Sınav
3 0.2 3 1. Ödev

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sanat ve toplum ilişkisine dair kavramsal bilgilere sahip olabilme 7͵10͵13 1͵2͵3
2 Sanatın toplumsal doğasını açıklayabilir 7͵10͵13 1͵2͵3
3 Yansıtma kuramının farklı dönemlerde aldığı biçimlerini açıklayabilir 7͵10͵13 2
4 Modernist sanat kuramının yansıtma anlayışından kopuşu sürecini açıklayabilir 7͵10͵13 2͵3
5 Frankfurt Okulu ve modern sanat kuramını ilişkilendirebilme 7͵10͵13 1
6 Sanatsal akımların toplumsal süreçlerle olan ilişkisini ilişkilendirebilme 7͵10͵13 1͵3
7 Sanatsal akımların toplumsal değişme bağlamında ilişkilendirebilme 7͵10͵13 1͵3
8 Sanatın toplumsal bağlamını kuramsal ve kavramsal düzeyde bütünlüklü olarak analiz edebilmek 7͵10͵13 1

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 1 1 1
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 2 2
50