Ders Bilgileri
TEKSTİL BOYAMA TEKNOLOJİSİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
TKS286 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Süeda ÖZGÜN |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Tekstil endüstrisinde kullanılan boyama makineleri ve doğal, rejenere, sentetik elyafın boyama işlemleri anlatılacaktır. |
İçeriği | Tekstil ürünlerinin renklendirme yöntemleri. Boyama işleminin teknikte yapılışı. Uygulama yöntemleri. Boyama makineleri. Renk haslık testleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Tekstil ürünlerinin boyanmasında kullanılan makineleri ve bu makinelerde boyama proseslerini açıklar. |
2 | Boyama ile ilgili teknik terimleri açıklayabilir. |
3 | Doğal Boyamacılık ve doğal boya eldesinde kullanılan bitkileri açıklayabilir. |
4 | Renk haslık testlerini açıklayabilir. |
5 | Konusuyla ilgili araştırma yapmak ve sunmak için gerekli teorik bilgi, çizim teknikleri ve bilgisayar programlarını, kullanmak ve uygulayabilmek. |
6 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak. |
7 | Tekstil sanatının tarihçesini ve temel ilkelerini açıklamak yeni tasarımlar üretebilmek. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Tekstil ürünlerinin renklendirilme yöntemleri. | Rehberli problem çözümü. |
2 | Boyarmadde, renk kartelası, Pantone, renk tutturma, nüanslama, haslık kavramlarının açıklanması. | Rehberli problem çözümü. |
3 | Tekstil boyalarının ticari isimleri ve anlamlarının açıklanması.(Boyanın rengi, nüansı, şiddeti...) | Rehberli problem çözümü. |
4 | Tekstil ürünleri için boyarmadde seçimi. Boyarmaddelerin sınıflandırılması. | Rehberli problem çözümü. |
5 | Boyama işleminin teknikte yapılışı. Uygulama yöntemleri. | Rehberli problem çözümü. |
6 | Elyaf, iplik boyama makineleri. | Rehberli problem çözümü. |
7 | Kumaş boyama makineleri : jigger, haspel, overflow, fulard vb. | Rehberli problem çözümü. |
8 | Arasınav. | |
9 | Doğal (pamuk vb.) ve rejenere( viskoz vb.) selülozik elyafın reaktif, küp, direkt, kükürt, pigment boyarmaddeleriyle boyanması. | Rehberli problem çözümü. |
10 | Doğal (yün vb.) ve rejenere protein elyafın asit boyarmaddeleri, metal kompleks ve diğer boyarmaddelerle boyanması. | Rehberli problem çözümü. |
11 | Sentetik elyafların (polyesterin, naylonun, orlonun) asit, reaktif, dispers, küp,bazik boyarmaddelerle boyanması. | Rehberli problem çözümü. |
12 | Karışım elyafın (pamuk –polyester; viskon- polyester; yün-naylon vb.) boyanması. | Rehberli problem çözümü. |
13 | Doğal Boyamacılık. Doğal boya eldesinde kullanılan bitkiler. | Rehberli problem çözümü. |
14 | Renk haslık testleri:Yıkama haslığı, sürtme haslığı, ışık haslığı... | Rehberli problem çözümü. |
15 | Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. | Rehberli problem çözümü. |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Tekstil Terbiyesi ve Makinaları , Prof. Dr. Işık Tarakçıoğlu, Ege üniversitesi yayınları, İzmir. | İnternetten alınan bilgiler | |
2 | Tekstil Kimyası ve Teknolojisi- Prof. Dr. İnci Başer | Lisans ders notları | |
3 | Ders notları. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Tekstil ürünlerinin boyanmasında kullanılan makineleri ve bu makinelerde boyama proseslerini açıklar. | 3 | 1͵2 |
2 | Boyama ile ilgili teknik terimleri açıklayabilir. | 3 | 1͵2 |
3 | Doğal Boyamacılık ve doğal boya eldesinde kullanılan bitkileri açıklayabilir. | 3 | 1͵2 |
4 | Renk haslık testlerini açıklayabilir. | 3 | 1͵2 |
5 | Konusuyla ilgili araştırma yapmak ve sunmak için gerekli teorik bilgi, çizim teknikleri ve bilgisayar programlarını, kullanmak ve uygulayabilmek. | 3 | 1͵2 |
6 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak. | 7 | 1͵2 |
7 | Tekstil sanatının tarihçesini ve temel ilkelerini açıklamak yeni tasarımlar üretebilmek. | 1 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |