Ders Bilgileri
ANAYASA HUKUKU | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
EKON184 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. İhsan KAMALAK |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Anayasa hukuku dersi iki bölümden oluşmaktadır. Bu çerçevede, dünyada ve Türkiye’de anayasaların ortaya çıkışı ve gelişim süreci (anayasacılık hareketleri) ele alınacaktır. Derste, ayrıca yürürlükte olan 1982 Anayasası 1961 Anayasası ile karşılaştırmalı olarak işlenecektir. |
İçeriği | Bu çerçevede, ilk olarak Avrupa’da parlamentoların ortaya çıkışı ve mutlak iktidarı sınırlama süreci, siyasal, toplumsal ve iktisadi gelişmeler içinde ele alınacaktır. Daha sonra, Osmanlı İmparatorluğu’ndaki anayasacılık hareketleri ele alınıp Cumhuriyetin kuruluşundan 1961 Anayasası’nın kabulüne kadar olan dönem anayasacılık hareketi açısından incelenecektir. Dersin ikinci bölümünde ise, Türkiye’de yürürlükte olan 1982 Anayasası’nın temel özellikleri ve kurumlar, 1961 Anayasası ile karşılaştırmalı olarak işlenecektir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Eleştirel düşünme yeteneği kazanır. |
2 | Karşılaştırmalı düşünme yeteneği kazanır. |
3 | Anayasa hareketlerini örneklik etmiş ülkeler üzerinden analiz eder. |
4 | Türk anayasa hukukunun temel sorunlarını tanımlar. |
5 | Türk anayasal yapısının temel kurumlarını tanımlar. |
6 | Osmanlı/Türkiye Cumhuriyeti anayasacılık hareketlerini tanımlar. |
7 | Türkiye’nin anayasal sorunlarını tanımlar. |
8 | Türkiye’nin anayasal sorunlarına çözüm önerileri sunar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş: Anayasaya giriş dersinde: Temel kavramlar ve feodal düzen | Anlatım, tartışma |
2 | Örnek siyasal düzenler-1 Büyük Britanya ve Amerika Birleşik Devletleri | Anlatım, tartışma |
3 | Fransa Cumhuriyeti ve demokratik düzenlerin ortak özellikleri | Anlatım, tartışma |
4 | Otoriter rejimler: Almanya ve İtalya | Anlatım, tartışma |
5 | Osmanlı Dönemi ve Türkiye Cumhuriyeti’nde anayasal gelişmeler: Bağımsızlık Savaşı’ndan – 1960’a˗1 | Anlatım, tartışma |
6 | Osmanlı Dönemi ve Türkiye Cumhuriyeti’nde anayasal gelişmeler: Bağımsızlık Savaşı’ndan – 1960’a˗2 | Anlatım, tartışma |
7 | 1961 Anayasası ile karşılaştırmalı 1982 Anayasasının hazırlanış süreci ve 1982 Anayasasının “Başlangıç” kısmı | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav |
9 | 1982 Anayasasına göre Türkiye’nin temel nitelikleri: “Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet” ve “İnsan Haklarına Saygılı Devlet” | Anlatım, tartışma |
10 | 1982 Anayasasına göre Türkiye’nin temel nitelikleri: “Hukuk Devleti” ve “Demokratik Devlet” | Anlatım, tartışma |
11 | 1982 Anayasasına göre Türkiye’nin temel nitelikleri: “Laik Devlet” ve “Sosyal Devlet” | Anlatım, tartışma |
12 | 1982 Anayasasına göre Yasama Organı-1: TBMM’nin kuruluşu, milletvekillerinin hukuki statüsü, çalışma düzeni | Anlatım, tartışma |
13 | 1982 Anayasasına göre Yasama Organı-2: TBMM’nin görev ve yetkileri, hükümeti denetleme yolları | Anlatım, tartışma |
14 | 1982 Anayasasına göre Yürütme Organı: Cumhurbaşkanı ve bakanlar kurulu, seçimi, görevleri ve yetkileri | Anlatım, tartışma |
15 | 1982 Anayasasına göre olağanüstü yönetim usulleri, idarenin genel İlkeleri ile Anayasa Yargısı, Anayasa Mahkemesi, yüksek mahkemeler | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Bölümler | Zorunlu | Eroğul, Cem, ( ) Anatüzeye Giriş, Ankara: İmaj Yayıncılık |
2 | Kitap | Zorunlu | Sabuncu, Yavuz, ( ) Anayasaya Giriş, Ankara: İmaj Yayıncılık |
3 | Bölümler | Önerilen | Soysal, Mümtaz, ( ) 100 Soruda Anayasanın Anlamı, İstanbul: Gerçek Yayınevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel düşünme yeteneği kazanır. | 3 | 1͵2 |
2 | Karşılaştırmalı düşünme yeteneği kazanır. | 3 | 1͵2 |
3 | Anayasa hareketlerini örneklik etmiş ülkeler üzerinden analiz eder. | 3 | 1 |
4 | Türk anayasa hukukunun temel sorunlarını tanımlar. | 3͵13 | 1͵2 |
5 | Türk anayasal yapısının temel kurumlarını tanımlar. | 3͵11͵13 | 1͵2 |
6 | Osmanlı/Türkiye Cumhuriyeti anayasacılık hareketlerini tanımlar. | 3͵13 | 1 |
7 | Türkiye’nin anayasal sorunlarını tanımlar. | 3 | 1͵2 |
8 | Türkiye’nin anayasal sorunlarına çözüm önerileri sunar. | 3͵11͵13 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 1 | 14 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 9 | 9 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
100 |