Ders Bilgileri
KARŞILAŞTIRMALI İKTİSADİ SİSTEMLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
EKON309 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. İlkay YILMAZ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Öğrencilerin temel iktisadî sistemlerin kurumları, işleyişleri ve etkinlikleri konusunda bilgi sahibi olmalarını, bu sistemleri birbirleriyle karşılaştırabilmelerini ve değerlendirebilmelerini amaçlar. |
İçeriği | Kapitalist sistemin tanımı, işleyişi ve kurumları; kapitalizmin üstün yönleri; popüler kapitalizm karşıtlığının nedenleri; Marksist sosyalist düşünce, diyalektik ve tarihsel materyalizm; Karl Popper'in Marksizm’i eleştirisi; Lenin'in Emperyalizm Teorisi; Sovyetler Birliği'nde sosyalist sistemin kuruluşu, Sovyetler Birliği'ndeki ekonomik sorunlar; F. A. Hayek'in sosyalizmi ve genel olarak kolektivizmi eleştirisi; Ayn Rand'ın kapitalizm anlayışı. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İki temel iktisadî sistem (piyasa ekonomisi ve sosyalizm) arasındaki farklılıkları bilir. Bu sistemlerin temel kurumlarını tanımlayabilir ve birbirleriyle karşılaştırabilir. |
2 | Sosyalizmin düşünsel temellieri ve tarihi hakkında bilgi sahibi olur. |
3 | Sovyetler Birliği’ndeki merkezî planlı ekonomik sistemin nasıl çalıştığını, ne tür sorunlara yol açtığını ve bu sorunların giderilmesi için ne türden reformların uygulandığını bilir. |
4 | F. A. Hayek’in sosyalizmi, sosyal adalet temelli politikaları ve kurucu rasyonalizmi nasıl eleştirdiğini, piyasa ekonomisini neden spontane bir düzen olarak değerlendirdiğini bilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Kapitalist sistemin tanımı, işleyişi ve temel kurumları | anlatım, tartışma |
2 | Ekonominin on temel unsuru | anlatım, tartışma |
3 | İktisadi gelişmenin yedi ana kaynağı | anlatım, tartışma |
4 | Ekonomik gelişme ve devletin rolü | anlatım, tartışma |
5 | Popüler kapitalizm karşıtlığının nedenleri | anlatım, tartışma |
6 | Marksist sosyalist düşüncenin tarihsel gelişimi | anlatım, tartışma |
7 | Diyalektik ve tarihsel materyalizm | anlatım, tartışma |
8 | Ara sınav | |
9 | Karl Popper’in Marksizm’i eleştirisi | anlatım, tartışma |
10 | Lenin’in emperyalizm teorisi ve SSCB’nin kuruluşu | anlatım, tartışma |
11 | SSCB'de sosyalizmin kuruluşu ve bu ülkede yaşanan ekonomik sorunlar. | anlatım, tartışma |
12 | Özgürlük ve ekonomik sistem arasındaki ilişki, Hayek’in spontane toplumsal düzen düşüncesi | anlatım, tartışma |
13 | Hayek’in sosyalizmi eleştirisi | anlatım, tartışma |
14 | Hayek’in sosyal adaleti eleştirisi | anlatım, tartışma |
15 | Ayn Rand’ın kapitalizm anlayışı | anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Nalan Ölmezoğulları (2003) Ekonomik Sistemler ve Küreselleşen Kapitalizm, Ezgi Kitabevi, 4. Baskı, Bursa | ||
2 | J. D. Gwartney ve R. L. Stroup (2008) Temel Ekonomi, Adres Yayınları, 5. Baskı, Ankara | ||
3 | Ludwig von Mises (2004) Anti Kapitalist Zihniyet, Liberte Yayınları, 1. Baskı, Ankara | ||
4 | İlkay Yılmaz (2010) "Friedrich August von Hayek", 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler İkinci Cilt, ed. Ç. Veysal, Etik Yayınları, ss.449-515 | ||
5 | İlkay Yılmaz (2011) "Ayn Rand", 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler Dördüncü Cilt, ed. Ç. Veysal, Etik Yayınları, ss. 289-375. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İki temel iktisadî sistem (piyasa ekonomisi ve sosyalizm) arasındaki farklılıkları bilir. Bu sistemlerin temel kurumlarını tanımlayabilir ve birbirleriyle karşılaştırabilir. | 6͵8 | 1͵2 |
2 | Sosyalizmin düşünsel temellieri ve tarihi hakkında bilgi sahibi olur. | 6͵8 | 1͵2 |
3 | Sovyetler Birliği’ndeki merkezî planlı ekonomik sistemin nasıl çalıştığını, ne tür sorunlara yol açtığını ve bu sorunların giderilmesi için ne türden reformların uygulandığını bilir. | 6͵8 | 1͵2 |
4 | F. A. Hayek’in sosyalizmi, sosyal adalet temelli politikaları ve kurucu rasyonalizmi nasıl eleştirdiğini, piyasa ekonomisini neden spontane bir düzen olarak değerlendirdiğini bilir. | 6͵8 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 18 | 18 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 20 | 20 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
125 |