Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

KARŞILAŞTIRMALI İKTİSADİ SİSTEMLER
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
EKON309 Güz 3 0 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. İlkay YILMAZ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrencilerin temel iktisadî sistemlerin kurumları, işleyişleri ve etkinlikleri konusunda bilgi sahibi olmalarını, bu sistemleri birbirleriyle karşılaştırabilmelerini ve değerlendirebilmelerini amaçlar.
İçeriği Kapitalist sistemin tanımı, işleyişi ve kurumları; kapitalizmin üstün yönleri; popüler kapitalizm karşıtlığının nedenleri; Marksist sosyalist düşünce, diyalektik ve tarihsel materyalizm; Karl Popper'in Marksizm’i eleştirisi; Lenin'in Emperyalizm Teorisi; Sovyetler Birliği'nde sosyalist sistemin kuruluşu, Sovyetler Birliği'ndeki ekonomik sorunlar; F. A. Hayek'in sosyalizmi ve genel olarak kolektivizmi eleştirisi; Ayn Rand'ın kapitalizm anlayışı.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İki temel iktisadî sistem (piyasa ekonomisi ve sosyalizm) arasındaki farklılıkları bilir. Bu sistemlerin temel kurumlarını tanımlayabilir ve birbirleriyle karşılaştırabilir.
2 Sosyalizmin düşünsel temellieri ve tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
3 Sovyetler Birliği’ndeki merkezî planlı ekonomik sistemin nasıl çalıştığını, ne tür sorunlara yol açtığını ve bu sorunların giderilmesi için ne türden reformların uygulandığını bilir.
4 F. A. Hayek’in sosyalizmi, sosyal adalet temelli politikaları ve kurucu rasyonalizmi nasıl eleştirdiğini, piyasa ekonomisini neden spontane bir düzen olarak değerlendirdiğini bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kapitalist sistemin tanımı, işleyişi ve temel kurumları anlatım, tartışma
2 Ekonominin on temel unsuru anlatım, tartışma
3 İktisadi gelişmenin yedi ana kaynağı anlatım, tartışma
4 Ekonomik gelişme ve devletin rolü anlatım, tartışma
5 Popüler kapitalizm karşıtlığının nedenleri anlatım, tartışma
6 Marksist sosyalist düşüncenin tarihsel gelişimi anlatım, tartışma
7 Diyalektik ve tarihsel materyalizm anlatım, tartışma
8 Ara sınav
9 Karl Popper’in Marksizm’i eleştirisi anlatım, tartışma
10 Lenin’in emperyalizm teorisi ve SSCB’nin kuruluşu anlatım, tartışma
11 SSCB'de sosyalizmin kuruluşu ve bu ülkede yaşanan ekonomik sorunlar. anlatım, tartışma
12 Özgürlük ve ekonomik sistem arasındaki ilişki, Hayek’in spontane toplumsal düzen düşüncesi anlatım, tartışma
13 Hayek’in sosyalizmi eleştirisi anlatım, tartışma
14 Hayek’in sosyal adaleti eleştirisi anlatım, tartışma
15 Ayn Rand’ın kapitalizm anlayışı anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Nalan Ölmezoğulları (2003) Ekonomik Sistemler ve Küreselleşen Kapitalizm, Ezgi Kitabevi, 4. Baskı, Bursa
2 J. D. Gwartney ve R. L. Stroup (2008) Temel Ekonomi, Adres Yayınları, 5. Baskı, Ankara
3 Ludwig von Mises (2004) Anti Kapitalist Zihniyet, Liberte Yayınları, 1. Baskı, Ankara
4 İlkay Yılmaz (2010) "Friedrich August von Hayek", 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler İkinci Cilt, ed. Ç. Veysal, Etik Yayınları, ss.449-515
5 İlkay Yılmaz (2011) "Ayn Rand", 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler Dördüncü Cilt, ed. Ç. Veysal, Etik Yayınları, ss. 289-375.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İki temel iktisadî sistem (piyasa ekonomisi ve sosyalizm) arasındaki farklılıkları bilir. Bu sistemlerin temel kurumlarını tanımlayabilir ve birbirleriyle karşılaştırabilir. 6͵8 1͵2
2 Sosyalizmin düşünsel temellieri ve tarihi hakkında bilgi sahibi olur. 6͵8 1͵2
3 Sovyetler Birliği’ndeki merkezî planlı ekonomik sistemin nasıl çalıştığını, ne tür sorunlara yol açtığını ve bu sorunların giderilmesi için ne türden reformların uygulandığını bilir. 6͵8 1͵2
4 F. A. Hayek’in sosyalizmi, sosyal adalet temelli politikaları ve kurucu rasyonalizmi nasıl eleştirdiğini, piyasa ekonomisini neden spontane bir düzen olarak değerlendirdiğini bilir. 6͵8 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 18 18
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 20 20
15 Son Sınav 1 2 2
125