Ders Bilgileri
İKTİSADİ PLANLAMA | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
EKON446 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Prof.Dr. İsmail TUNCER |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Dersin amacı öğrenciye gelişmekte olan ülkelerin gelişme sürecinde iktisadi planlamaya duyulan ihtiyacı, planlamanın potansiyel yararlarını, sınırlılıklarını, gelişimini ve planlamada kullanılan teknikleri göstermektir. Dersin bir diğer amacı da, 1. ve 2. Sınıfta öğrenciye aktarılan temel iktisadi kavram ve modellerin öğrenci tarafından daha iyi anlaşılmasını uygulamalar yoluyla sağlamaktır. |
İçeriği | Derste kalkınma planlamasının önemi, kökenleri, gelişimi ve Türkiye ekonomisinde planlama deneyimi gibi konular irdelenmektedir. Planlama aşamaları olan: makro planlama, sektör analizleri ve proje değerlendirme konuları üzerinde durulmaktadır. Kullanılan tekniklerin kullanımı örneklerle anlatılmakta ve politika analiz tekniklerinin bazılarının uygulama becerisi kazandırılmaya çalışılmaktadır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Dünya ekonomilerinin gelişme sürecinde iktisadi planlamaya duyulan ihtiyacı bilir ve bu ihtiyacın gelişmekte olan ülkeler açısından neden çok daha önemli olduğunu tanımlar. |
2 | Gelişmekte olan ülkeler açısından kalkınma planlamasının önemi, kökenleri, gelişimi ve Türkiye deneyimine ilişkin temel bilgilere sahip olur. |
3 | Kalkınma planlamasının potansiyel yararları ve sınırlılıkları konusunda gerekli bilgi birikimine sahip olur ve politika analiz tekniklerinin bazılarının uygulamasını tanımlar. |
4 | İktisadi kavram ve modelleri karar verme sürecinde kullanır. |
5 | Politika analizlerinde kullanma alanı bulan “Makro Modeller” konusunda bir ekonomist için gerekli temel bilgileri edinir. |
6 | Bir ekonominin makro-ekonomik dengelerini tanımlar ve bir sorun karşısında çözüm için gerekli alternatif politika önerilerini değerlendirebilir. |
7 | İktisadi analizlerde yaygın olarak kullanılan ve girdi-çıktı (input-output) modelleri adı verilen teknikleri ve sektör analizleri uygulamasını açıklar. |
8 | Ulusal ekonomi açısından proje değerlendirme sürecini tanımlar ve alternatif proje seçiminde kullanılabilecek alternatif kriter ve teknikleri kullanır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş, gelişmekte olan ülkelerde planlama sorunu | Konu anlatımı, tartışma |
2 | İktisadi planlamanın unsurları, amaçları, araçları planlama anlayışları ve plan çeşitleri | Konu anlatımı, tartışma |
3 | Ekonominin genelini temsil eden makro modeller, Ödev | Konu anlatımı, tartışma |
4 | Avustralya’da kullanılan makro model (TRYM) -Türkiye’de kullanılan model (DPT) MAKROM: | Konu anlatımı, tartışma, uygulama |
5 | Tek aşamalı planlama, aşamalı planlama, aşamalı planlamanın aşamaları, makro planlama aşaması gelişme hızının planlanması ve sermaye hasıla oranı | Konu anlatımı, tartışma |
6 | Makro planlama aşamasında dengeler; -kaynak-harcama dengesi; -yatırım-tasarruf dengesi; -finansman dengesi ve -ödemeler dengesi | Konu anlatımı, tartışma |
7 | Aşamalı Planlamada İkinci Aşama: Sektör Analizlerine Giriş, Ara Uygulama | Konu anlatımı, tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav |
9 | Matris aritmetiği, kısa özet, ters matris tekniği ile girdi-çıktı modellerinin çözümü: statik model | Konu anlatımı, tartışma |
10 | Dışa açık ekonomide girdi-çıktı modelinin çözümü net nihai talep yaklaşımı, chenery ve clark’ın ithalat katsayıları yaklaşımı | Konu anlatımı, tartışma, uygulama |
11 | Girdi-çıktı modellerinin iktisadi uygulamalarına örnekler: endüstriyel bağınlaşma yapısı, yatırım öncelikleri ve kilit sektörün belirlenmesi | Konu anlatımı, tartışma, uygulama |
12 | Girdi-çıktı modellerinde zaman boyutu ve dinamik çözümleme: dinamik modelin kuruluşu ve çözümü | Konu anlatımı, tartışma |
13 | Aşamalı planlamada 3. aşama: proje değerlendirme firma açısından proje değerlendirme, ulusal ekonomi açısından proje değerlendirme | Konu anlatımı, tartışma |
14 | Projenin ulusal gelir üzerindeki etkisi, istihdam üzerindeki etkisi, ödemeler dengesi üzerindeki etkisi sosyal fayda/sosyal maliyet kriteri, Ödev | Konu anlatımı, tartışma |
15 | Planlamanın sorunları ve biçim değişikliği sanayi odakları ve bölgesel planlama | Konu anlatımı, tartışma |
16 | Son Sınav | Yazılı Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Alkan SOYAK, Ulusaldan Uluslarüstüne İktisadi Planlama ve Türkiye Deneyimi, Der Yayınları, 2006 İstanbul. | ||
2 | Osman Aydoğuş, Girdi-Çıktı Modellerine Giriş, Eflatun Yayınları, 2010 Ankara |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.3 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.03 | 3 | 1. Ödev |
3 | 0.02 | 3 | 2. Ödev |
4 | 0.05 | 2 | 1. Ara Uygulama |
5 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Dünya ekonomilerinin gelişme sürecinde iktisadi planlamaya duyulan ihtiyacı bilir ve bu ihtiyacın gelişmekte olan ülkeler açısından neden çok daha önemli olduğunu tanımlar. | 3͵4 | 1͵4 |
2 | Gelişmekte olan ülkeler açısından kalkınma planlamasının önemi, kökenleri, gelişimi ve Türkiye deneyimine ilişkin temel bilgilere sahip olur. | 1͵3͵4͵11 | 1͵4 |
3 | Kalkınma planlamasının potansiyel yararları ve sınırlılıkları konusunda gerekli bilgi birikimine sahip olur ve politika analiz tekniklerinin bazılarının uygulamasını tanımlar. | 6͵9 | 1͵2͵4 |
4 | İktisadi kavram ve modelleri karar verme sürecinde kullanır. | 2͵3 | 1͵2͵4 |
5 | Politika analizlerinde kullanma alanı bulan “Makro Modeller” konusunda bir ekonomist için gerekli temel bilgileri edinir. | 5 | 1͵3͵4 |
6 | Bir ekonominin makro-ekonomik dengelerini tanımlar ve bir sorun karşısında çözüm için gerekli alternatif politika önerilerini değerlendirebilir. | 6͵10 | 1͵2͵4 |
7 | İktisadi analizlerde yaygın olarak kullanılan ve girdi-çıktı (input-output) modelleri adı verilen teknikleri ve sektör analizleri uygulamasını açıklar. | 4͵7 | 1͵2͵3͵4 |
8 | Ulusal ekonomi açısından proje değerlendirme sürecini tanımlar ve alternatif proje seçiminde kullanılabilecek alternatif kriter ve teknikleri kullanır. | 10͵12 | 1͵3͵4 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 12 | 12 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 2 | 4 | 8 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 1 | 3 | 3 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 15 | 15 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
125 |