Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
EKON301 Güz 3 0 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. İlkay YILMAZ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Ders, iktisat teorisindeki gelişmelerin düşünsel ve teorik temellerini sistematik biçimde çeşitli düşünce okullarına ve akımlarına göre incelemek; öğrencilerin lisans eğitimleri boyunca aldıkları iktisadi bilgilerinin yerleşmesine katkı sağlamaktır.
İçeriği İktisadi düşünce tarihinin yöntemi, iktisat öncesi iktisadi düşünce, ortaçağ iktisadi düşünce, merkantilizm, fizyokrasi okulu, klasik okul, liberal klasik okula yöneltilen eleştiriler, Alman tarihçi okulu, milli ekonomi okulu, bilimsel sosyalizm.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İktisadi düşüncenin yöntemini ve temel kavramlarını tanımlar
2 Farklı iktisatçıların yaşamları ve ortamlarını açıklar
3 İktisadi düşüncelerin gelişimini açıklar
4 Farklı iktisatçıların görüşlerini karşılaştırabilir
5 İktisadi okulların ana temalarını tanımlayabilir ve tartışabilir.
6 Farklı iktisadi düşünceler arasındaki ilişkileri analiz edebilir
7 İktisadi teoriler ile iktisat okulları arasındaki ilişkileri tanımlar
8 İktisadi okulların birbirleriyle bağlantısını kurabilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İktisadi düşünce tarihinin yöntemi ve temel kavramlar Anlatım, Tartışma
2 İktisadın tarihinin başlangıcı sorunu, iktisadın doğuşu ve gelişimi, iktisat öncesi iktisadi düşünce (eski yunan), Sokrat öncesi Sokrates, Platon, Aristo Anlatım, Tartışma
3 Ortaçağda iktisadi düşünce serflik rejimi, loncalar, fuarların gelişimi, St. Augustine St. Thomas, İbn Rüşd, İbn Haldun Anlatım, Tartışma
4 Merkantilizm ve merkantilist düşünceyi etkileyen gelişmeler, ulus devletlerin doğuşu, merkantilizmin temel görüşleri, merkantilizmin iktisadi analize katkıları, merkantilizmin çöküşü ve iktisadi liberalizme geçişi hazırlayan şartlar Anlatım, Tartışma
5 Merkantilizmden liberalizme geçişte iktisadi düşünce; W. Petty, J. Locke ve D. Hume Anlatım, Tartışma
6 Fizyokrasi, fizyokratik iktisadi düşüncenin geliştiği ortam, fizyokratların öncüleri; P. Boisguillebert, R. Cantillon Anlatım, Tartışma
7 Fizyokrasi ve fizyokratik iktisadi düşünce; F. Quesnay, J.J. Turgot Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Liberal öğreti ve klasik iktisadi düşünce, klasik iktisat okulunun öncüleri; Adam Smith, R. Malthus, D. Ricardo Anlatım, Tartışma
10 Klasik iktisatta faydacılık; J. B. Say ve faydacı felsefe J. Bentham Anlatım, Tartışma
11 Klasik iktisadi düşüncenin tamamlanması; J. S. Mill Anlatım, Tartışma
12 Klasik iktisada tepkiler: Milli iktisat akımı; F. List Anlatım, Tartışma
13 Klasik iktisada tepkiler: Tarihçi okul; W. Roscher, K. Knies Anlatım, Tartışma
14 Klasik iktisada tepkiler: Hümanizm; S. Sismondi, R. Owen Anlatım, Tartışma
15 Sosyalist iktisadi düşünce; K. Marx ve Teorileri Anlatım, Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Gülten Kazgan (2000), İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, İstanbul. Referans
2 Vural F. Savaş (2000), İktisatın Tarihi, Siyasal Kitabevi, 4. Baskı, Ankara. Önerilen Kaynak
3 Heinz D. Kurz (2017), İktisadi Düşünce Tarihi, (Çev. Hüsnü Bilir, Ekin Değirmenci), Heretik, Ankara. Önerilen Kaynak
4 Mark Skousen (2003), İktisadi Düşünce Tarihi / Modern İktisadın İnşası, Adres Yayınları, Ankara. Önerilen Kaynak
5 A. Mesut Küçükkalay (2008), İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Yayım, İstanbul Önerilen Kaynak
6 F. R. Adaçay ve H. İslatince (2009), İktisadi Düşünceler Tarihi, Ekin Yayınları, Bursa. Önerilen Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İktisadi düşüncenin yöntemini ve temel kavramlarını tanımlar 1͵4͵6͵8 1͵2
2 Farklı iktisatçıların yaşamları ve ortamlarını açıklar 1͵4͵6͵8 1͵2
3 İktisadi düşüncelerin gelişimini açıklar 1͵4͵6͵8 1͵2
4 Farklı iktisatçıların görüşlerini karşılaştırabilir 1͵4͵6͵8 1͵2
5 İktisadi okulların ana temalarını tanımlayabilir ve tartışabilir. 1͵4͵6͵8 1͵2
6 Farklı iktisadi düşünceler arasındaki ilişkileri analiz edebilir 1͵4͵6͵8 1͵2
7 İktisadi teoriler ile iktisat okulları arasındaki ilişkileri tanımlar 1͵4͵6͵8 1͵2
8 İktisadi okulların birbirleriyle bağlantısını kurabilir 1͵4͵6͵8 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 15 15
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 3 3
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 20 20
15 Son Sınav 1 2 2
125