Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ II
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
EKON312 Bahar 3 0 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. İlkay YILMAZ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Ders, iktisat teorisindeki gelişmelerin düşünsel ve teorik temellerini sistematik biçimde çeşitli düşünce okullarına ve akımlarına göre incelemek; öğrencilerin lisans eğitimleri boyunca aldıkları iktisadi bilgilerinin yerleşmesine katkı sağlamaktır. Bu ders güz döneminde verilen İktisadi Düşünceler Tarihi I dersinin devamı niteliğindedir.
İçeriği Neo klasik iktisadi düşünce, 20. yüzyılın ilk yarısındaki iktisadi düşünce, kurumcu iktisat okulu, Keynesyen iktisat okulu, 20. yüzyılın ikinci yarısındaki iktisadi düşünce, paracı okul, arz yönlü iktisat, Heteredoks Teori, Yeni klasik teori, anayasal iktisat okulu.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İktisadi düşüncenin yöntemini ve temel kavramlarını tanımlar.
2 Farklı İktisatçıların yaşamları ve ortamları tanımlar.
3 İktisadi düşüncelerin gelişimini tanımlar.
4 Farklı iktisatçıların görüşlerini karşılaştırabilir.
5 İktisadi okulların ana temalarını tanımlayabilir ve tartışabilir.
6 Farklı iktisadi düşünceler arasındaki ilişkileri analiz edebilir
7 İktisadi teoriler ile iktisat okulları arasındaki ilişkileri tanımlar.
8 İktisadi okulların birbirleriyle bağlantısını kurabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Neo-Klasik iktisadi düşünce: Geliştiği ortam, temel özellikleri ve öncüleri, Marjinal Fayda teorisi ve W. S. Jevons Anlatım, tartışma
2 Lozan Okulu; L. Walras Ve V. Pareto Anlatım, tartışma
3 Avusturya Okulu: K. Menger Ve E. Böhm Bawerk Anlatım, tartışma
4 Cambridge Okulu; A. Marshall Ve A. C. Pigou Anlatım, tartışma
5 20.Yüzyılda Mikro İktisatta Gelişmeler: Eksik Rekabet Teorileri; P. Sraffa, E. H. Camberlin Anlatım, tartışma
6 Tekelci Rekabet Teorisi; J Robinson Anlatım, tartışma
7 Kurumcu İktisat; T. Veblen, J. M. Clark, G. Myrdal Ve J. K. Galbraith Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Keynesyen Devrim: Modern makro ekonomiye geçiş; J. M. Keynes Anlatım, tartışma
10 Neo ve Post Keynesyen İktisat Anlatım, tartışma
11 Keynesyen İktisada Eleştiriler: Paracı Teori (Monetarist Teori ); M. Friedman, Arz Yönlü İktisat Ve A. Laffer Anlatım, tartışma
12 Heteredoks Teori: Radikal İktisat Anlatım, tartışma
13 Rasyonel Beklentiler Teorisi ve Yeni Klasik Makro Teori Anlatım, tartışma
14 Evrimci İktisat Teorisi Anlatım, tartışma
15 Toplumsal Tercih Teorisi ve Anayasal İktisat; J. M. Buchanan F. A. Hayek Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Gülten Kazgan (2000), İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, İstanbul. Önerilen Kaynak
2 Vural F. Savaş (2000), İktisatın Tarihi, Siyasal Kitabevi, 4. Baskı, Ankara. Referans
3 Recep Kök (1999), İktisadi Düşünce-Kavramların Analitik Evrimi, İzmir. Referans
4 Mark Skousen (2003), İktisadi Düşünce Tarihi / Modern İktisadın İnşası, Adres Yayınları, Ankara. Referans
5 A. Mesut Küçükkalay (2008), İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Yayım, İstanbul. Referans
6 F. R. Adaçay ve H. İslatince (2009), İktisadi Düşünceler Tarihi, Ekin Yayınları, Bursa. Referans

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İktisadi düşüncenin yöntemini ve temel kavramlarını tanımlar. 1͵4͵6͵8 1͵2
2 Farklı İktisatçıların yaşamları ve ortamları tanımlar. 1͵4͵6͵8 1͵2
3 İktisadi düşüncelerin gelişimini tanımlar. 1͵4͵6͵8 1͵2
4 Farklı iktisatçıların görüşlerini karşılaştırabilir. 1͵4͵6͵8 1͵2
5 İktisadi okulların ana temalarını tanımlayabilir ve tartışabilir. 1͵4͵6͵8 1͵2
6 Farklı iktisadi düşünceler arasındaki ilişkileri analiz edebilir 1͵4͵6͵8 1͵2
7 İktisadi teoriler ile iktisat okulları arasındaki ilişkileri tanımlar. 1͵4͵6͵8 1͵2
8 İktisadi okulların birbirleriyle bağlantısını kurabilir. 1͵4͵6͵8 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 15 15
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 4 4
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 20 20
15 Son Sınav 1 1 1
125