Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

REFORM SOLUTIONS IN PUBLIC ADMINISTRATION
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
KAM477 Fall 3 0 3 10
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) None
Dili en
Türü Elective
Seviyesi Bachelor's
Öğretim Elemanı( ları ) Assoc.Prof. Esra DİK
Öğretim Sistemi Face to Face
Önerilen Hususlar None
Staj Durumu None
Amacı The aim of this course is to ensure that the students have knowledge about the development, organization and national and international actors of the reform processes in Turkey.
İçeriği The content of the reform concept, the historical distinctions of the reform processes in Turkey, the effects of the IMF, the World Bank, the OECD on reform processes, sectoral reforms, structural changes.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 To be able to evaluate the reform processes in Turkey historically
2 To be able to analyze reports on reforms
3 To be able to measure the impact of national and international organizations
4 To be able to analyze sectoral reforms
5 To be able to analyze recent developments
6 To be able to analyze systematic changes

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Reform, , Revolution, Development Concepts Lecture & discussion
2 Reform Movements in the Ottoman Empire Lecture & discussion
3 Early Republican Reform Politics Lecture & discussion
4 Planned Development Approach After World War II Lecture & discussion
5 Foreign Expert Reports Lecture & discussion
6 MEHTAP Report and State Reorganization Lecture & discussion
7 Structural Adjustment Policies after 1980 Lecture & discussion
8 IMF Letters of Intent Lecture & discussion
9 State Downsizing Discussions - Customization - Localization - Structural Adaptation Lecture & discussion
10 State Downsizing Discussions - Customization - Localization - Structural Adaptation Lecture & discussion
11 Local Administration Reform After the 2000 Lecture & discussion
12 Central Administration Reform after 2000 Lecture & discussion
13 Systematic Changes Lecture & discussion
14 Long Term Perspective Lecture & discussion
15 General evaluation Lecture & discussion
16 Final Exam

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Bayramoğlu, Sonay, Yönetişim Zihniyeti, İletişim Yayınları, İstanbul 2005.
2 Boratav, Korkut Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, İmge Kitabevi, Ankara 2004.
3 Boratav, Korkut Türkiye’de Devletçilik (1923-1950), Savaş Yayınları, Ankara, 1982.
4 Carter Findley, Osmanlı Devletinde Bürokratik Reform, İz Yayıncılık, İstanbul, 1994.
5 Güler, Birgül Ayman, Yeni Sağ ve Devletin Değişimi, İmge Yayınları, Ankara, 2016.
6 IMF Niyet Mektupları
7 Yasal Düzenlemeler

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Mid-Term Exam
2 0.6 5 Final Exam

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 To be able to evaluate the reform processes in Turkey historically 2͵3 1͵2
2 To be able to analyze reports on reforms 2͵3 1͵2
3 To be able to measure the impact of national and international organizations 2͵3 1͵2
4 To be able to analyze sectoral reforms 2͵3 1͵2
5 To be able to analyze recent developments 2͵3 1͵2
6 To be able to analyze systematic changes 2͵3 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Course Duration 14 3 42
1 Course Duration Except Class (Preliminary Study, Enhancement) 14 5 70
2 Presentation and Seminar Preparation 14 5 70
3 Web Research, Library and Archival Work 0 0 0
4 Document/Information Listing 0 0 0
5 Workshop 0 0 0
6 Preparation for Midterm Exam 1 16 16
7 Midterm Exam 1 2 2
8 Quiz 0 0 0
9 Homework 0 0 0
10 Midterm Project 0 0 0
11 Midterm Exercise 0 0 0
12 Final Project 1 0 0
13 Final Exercise 0 0 0
14 Preparation for Final Exam 1 24 24
15 Final Exam 1 2 2
226