Ders Bilgileri
KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
RST324 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 0 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üye. Filiz Bilgin Ülken |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Kültürlerarası iletişimde geçerli olan kavramsal ve kuramsal boyutları öğretmeyi içeren ders; kültür ve kültürel farklılıkların iletişim sürecindeki rolünü, kültürlerarası iletişim yeterliliği kazanmanın yollarını araştırmayı amaçlamaktadır. |
İçeriği | Bu ders öğrencilere kültürlerarası iletişimin temel özelliklerinin ve kültürlerarası iletişim çalışmalarını şekillendiren yaklaşımların öğretimine yöneliktir. Kültürlerarası iletişim, kültürü oluşturan öğeler, kültürlerarası iletişimin kuramsal dayanakları, kültürün düzeyleri, kültürün farklılaşması ve farklı kültürlerin etkileşimi, Dil-kültür bağlantısı ve hipotezler, kültürde algılama biçimleri, kültürlerarası iletişimin yeterliliği, kültürel kimlik, küreselleşme, kültür emperyalizmi, kimlik çatışmaları, popüler kültür, kültürlerarası iletişimde yöntembilimsel sorunlar. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Kültürlerarası iletişim kavramlarını ve kuramlarını tanımlayabilme. |
2 | Kültürlerarası iletişimde önem taşıyan çeşitli evreleri yorumlayabilme. |
3 | Kültürlerarası iletişime etki eden yönelimleri tahlil edebilme. |
4 | Kültürlerarası farklılıkların iletişim sürecine etkisini tanımlar farklılıkları açıklar. |
5 | Kültürlerarası iletişim yeterliliğini yönlendirebilme. |
6 | Kültürlerarası iletişim alanıyla ilgili film ve diğer yazılı-görsel malzemeleri kavrayıp çözümleyebilme. |
7 | Kültür emperyalizmini algılayıp, küreselleşmenin kültürler üzerindeki rolünü tartışabilme. |
8 | Kültürlerarası iletişim araştırması tasarlayıp uygulayabilme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Kültürlerarası İletişim Çalışmalarının Konusu ve Amacı. Tanım ve Kavramlar. Kültür nedir? İletişim süreci nasıl gerçekleşir? İletişim sürecinin özellikleri nelerdir? | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
2 | Kişilerarası ve kitle iletişimi, iletişim açısından kültürü oluşturan öğeler. Kültürlerarası İletişim. Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim arasındaki farklar nedir? | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
3 | Kültürlerarası İletişimin Kuramsal Dayanakları. Enformasyon Sistemleri Kuram Bağlam ve Anlam. Enformasyon Sistemleri Kuramı ve Kültürlerarası İletişim. Kültürel Boyut Kuramı. Zihin Yazılımı olarak kültür. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
4 | Kültürün incelendiği düzeyler. Kültürel Boyut nedir? Güç Aralığı. Bireycilik-Ortaklaşa Davranışçılık-Etillik-Dizillik. Belirsizliklerden Kaçınma. Kültürel Boyutlar Kuramının Eleştirisi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
5 | Değer Yönelimleri Kuramı. İnsan İnsana-İnsan Doğa-Zaman-Ekinlik- İlişkisel Yönelim. İletişimsel Eylem Kuramı. Kültürlerarası Farklılaşma ve İletişim. Kültürel Farklılaşma ve Kod Açımı. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
6 | Algılamada Farklılaşma. Düşünme Becerilerinde Farklılaşma. Kişilerarası İlişkilerde Farklılaşma. İletişim Kuralları ve İletişim Davranışlarında Farklılaşma. Kültürlerarası Sözlü İletişim Davranışlarında Farklılaşma. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
7 | Dil-Kültür Bağlantısı ile ilgili hipotezler. Sözlü İletişim Biçimlerinde Farklılaşma. Doğrudan ve Dolaylı-Dar ve Geniş Kapsamlı-Kişisel ve Bağlamsal-Araçsal ve Duygusal Sözlü İletişim Biçimleri. Ödev | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kültürlerarası Sözsüz İletişim Davranışlarında Farklılaşma. Sözsüz İletişimin İşlevi nedir? Sözsüz İletişim ve Kültür. Zamanı-Mekanı Algılama ve Kullanma Biçimlerinde Farklılaşma. Beden Dili ve Paradil Alanında Farklılaşma. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
10 | Kültürlerarası İletişim ve Sözsüz İletişim Biçimleri. Kültürlerarası İletişimi Etkileyen Faktörler nelerdir? Normlar-Roller-Etnomerkezcilik-Belirsizlik ve Kaygı-Kalıp Düşünce ve Önyargılar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
11 | Kültürlerarası İletişim Yeterliliği. Tanımı. İletişimsel Davranışların Kaynakları. Kültürlerarası İletişim Yeterliliği Türleri. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
12 | Kültürlerarası İletişim Yeterliliği Çalışmalarında Yaklaşımlar. Kültürlerarası İletişim Yeterliliği nasıl gerçekleştirilir? Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
13 | Duygusal Süreç ve Kültürlerarası Duyarlılık. Bilişsel Süreç ve Kültürlerarası Uyanıklık. Davranışsal Süreç ve Kültürlerarası Beceriklilik. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
14 | Kültürlerarası İletişim ve kültürel kimlik. Çok kültürlülük. Kültürel küreselleşme ve kimlik çatışmaları. Kültür Emperyalizmi ve kavramsal farlılıklar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
15 | Kültürlerarası iletişimde etik ve etik sorunlar. Kültürlerarası İletişim ve Popüler Kültür. Kültürlerarası İletişim araştırmalarında yöntembilimsel sorunlar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirilmesi.Seminer | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Uzunçarşılı Soydaş, Ayda (2010) Kültürlerarası İletişim: Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim, İstanbul: Parşömen Yayınları | ||
2 | Kartarı, Asker (2001) Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim, Ankara: Ürün Yayınları. | ||
3 | Tomlinson, John (2000) Küreselleşme ve Kültür, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | ||
4 | Tomlinson, John (1999) Kültürel Emperyalizm, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | ||
5 | Tutal, Nilgün (2006) Küreselleşme İletişim Kültürlerarasılık, İstanbul: Kırmızı Yayınları. | ||
6 | Er, Seher (2005) Kültürlerarası İletişim, Budunmerkezcilik ve Öteki, Journal of İstanbul Kültür University, 9-18. | ||
7 | Topuz, Hıfzı (1998) Dünyada ve Türkiye’de Kültür, İstanbul: Adam Yayınları | ||
8 | Oksaar, Els (2008) Kültürlerarası İletişim Bağlamında Kültür Kuramı, Çev: Ayhan Selçuk, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları/İletişim Dizisi. | ||
9 | Ong, Walter (1999) Sözlü ve Yazılı Kültür, İstanbul: Metis Yayınları. | ||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 | |||
17 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Kültürlerarası iletişim kavramlarını ve kuramlarını tanımlayabilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1 |
2 | Kültürlerarası iletişimde önem taşıyan çeşitli evreleri yorumlayabilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
3 | Kültürlerarası iletişime etki eden yönelimleri tahlil edebilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
4 | Kültürlerarası farklılıkların iletişim sürecine etkisini tanımlar farklılıkları açıklar. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
5 | Kültürlerarası iletişim yeterliliğini yönlendirebilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1 |
6 | Kültürlerarası iletişim alanıyla ilgili film ve diğer yazılı-görsel malzemeleri kavrayıp çözümleyebilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
7 | Kültür emperyalizmini algılayıp, küreselleşmenin kültürler üzerindeki rolünü tartışabilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
8 | Kültürlerarası iletişim araştırması tasarlayıp uygulayabilme. | 18͵19͵22͵26͵29 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 4 | 3 | 12 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 5 | 5 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
100 |