Ders Bilgileri
MESLEK ETİĞİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
SHM 209 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. Oya ÖGENLER |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Tıp Tarihi ve Etik dersinin amacı, tıbbi etik bilgisinin artırılıp ve meslek yaşamında gerçekleştireceği tüm uygulamalarda etik ilkelere uyma bilgi ve becerisini kullanmasının sağlanması ve mesleğinde yetkin, meslek kimliğiyle bütünleşmiş, bilgi düzeyini sürekli artırmayı alışkanlık haline getirmiş sağlık çalışanının yetiştirilmesidir. |
İçeriği | Tıp Tarihi ve Etik dersiyle, öğrencilere tıpla ilgili sağlık çalışanı, hasta, toplum arasındaki ilişkiler ve tüm tıbbi uygulamalarda uyulması gereken etik ilkeler, olası etik problemler ve çözüm yolları anlatılarak, etik kurallara yer verilmiştir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Öğrencisinin tıbbi etik bilgisinin artırılıp ve meslek yaşamında gerçekleştireceği tüm uygulamalarda kullanabilme becerisine sahip olabilmesi |
2 | Öğrencinin meslekleriyle ilgili tüm tıbbi olaylarda etik sorunları anlayabilmesi ve etik duyarlılığa sahip olabilmesi |
3 | Öğrencilerin etik değerlere sahip dürüst, çalışkan, sorunlar karşısında çağdaş bilimsel çözüm yollarını bulabilmesi. |
4 | Atatürk devrimlerinden ödün vermeden diğer meslektaşlarıyla, hastalarıyla ve toplumla ilişkisinde etik ilkelere uygun davranışa sahip olabilmesi |
5 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara neden olan klinik etik, araştırma etiği, biyoetik ve güncel etik sorunlarıyla ilgili konular hakkında doğru bilgiler edinebilme. |
6 | Öğrencinin çağdaş, mesleğinde yetkin, meslek kimliğiyle bütünleşmiş, bilgi düzeyini sürekli artırmayı alışkanlık haline getirebilmesi |
7 | Tıp ve Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Yazılı Etik Kurallar bilir |
8 | Tıp Etiğinde Güncel Sorunları bilir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Meslek nedir, mesleği meslek yapan ilkeler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Tıp Etiğinin Ülkemizdeki ve Dünyadaki Tarihi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Tıp Etiğindeki Temel Kavramlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Tıp Etiği İlkeleri I | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Tıp Etiği İlkeleri II | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Aydınlatılmış Onam | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Tıp Etiği Açısından İnsan Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli veya klasik sınav |
9 | Sağlık personeli-Hasta İlişkileri ve Etik Sorunlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Sağlık personelinin Görevleri, Sorumluluğu ve Tıbbi Sorumluluk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Tıp ve Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Yazılı Etik Kurallar (Kodlar) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Tıp Etiğinde Güncel Sorunlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Vaka Sunumları ve Genel Tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Vaka Sunumları ve Genel Tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Vaka Sunumları ve Genel Tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Son Sınav | Çoktan seçmeli ve klasik sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. Çağdaş Tıp Etiği Nobel Tıp Kitabevi , İstanbul,2003. Erdem Aydın, Dünya ve Türk Tıp Tarih, Güneş Kitabevi, İstanbul,2006. Erdem Aydın, Tıp Etiğine Giriş, Pegem Yayıncılık Ankara,2001. Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı, Cerrahpaşa Yayınev, İstanbul,2007, Nesrin Çobanoğlu Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği Eflatun Yayınevi İstanbul2009. Nesrin Çobanoğlu, Tıp Etiği, İlke Yayınevi, Ankara,2007.Ayşegül Erdemir Demirhan, Klinik Etik Nobel Tıp Kitabevi İstanbul,2001. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Öğrencisinin tıbbi etik bilgisinin artırılıp ve meslek yaşamında gerçekleştireceği tüm uygulamalarda kullanabilme becerisine sahip olabilmesi | 8 | 1 |
2 | Öğrencinin meslekleriyle ilgili tüm tıbbi olaylarda etik sorunları anlayabilmesi ve etik duyarlılığa sahip olabilmesi | 8 | 1 |
3 | Öğrencilerin etik değerlere sahip dürüst, çalışkan, sorunlar karşısında çağdaş bilimsel çözüm yollarını bulabilmesi. | 8 | 1 |
4 | Atatürk devrimlerinden ödün vermeden diğer meslektaşlarıyla, hastalarıyla ve toplumla ilişkisinde etik ilkelere uygun davranışa sahip olabilmesi | 8 | 2 |
5 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara neden olan klinik etik, araştırma etiği, biyoetik ve güncel etik sorunlarıyla ilgili konular hakkında doğru bilgiler edinebilme. | 8 | 2 |
6 | Öğrencinin çağdaş, mesleğinde yetkin, meslek kimliğiyle bütünleşmiş, bilgi düzeyini sürekli artırmayı alışkanlık haline getirebilmesi | 8 | 2 |
7 | Tıp ve Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Yazılı Etik Kurallar bilir | 8 | 2 |
8 | Tıp Etiğinde Güncel Sorunları bilir | 8 | 2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |