Ders Bilgileri
SAYISAL ELEKTRONİK | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
ELP 201 | Güz | 2 | 1 | 3 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Mehmet YILMAZ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu derste amaç öğrenciye farklı sayı sistemleriyle ilgili işlemleri ve Sayı sistemleri arasında dönüşümler yapabiilmeyi kazandırmak, temel mantıksal devrelerie ait lojik kapı ailelerinin elektriksel karakteristiklerini öğretmek, bileşik ve ardışık mantık devrelerini tasarlama yeteneğini kazandırmaktır. |
İçeriği | Sayı sistemlerini tanımak,Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek,Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri,Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil(XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme.İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaugh haritalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devrelerin kurulması: 4 giriş-2 çıkış, 8 giriş-3 çıkış,16 giriş-4 çıkış ve Decimal giriş- BCD çıkış kodlayıcılar,öncelikli Kodlayıcılar. 2 giriş-4 çıkış,3 giriş-8 çıkış,4 giriş-16 çıkış BCD giriş-Decimal çıkış ve BCD giriş, 7 segment çıkış kod çözücüler, Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devrelerinin kurulması, 4 girişli, 8 girişli ve 16 girişli veri seçiciler, Zaman Bölüşümlü veri seçiciler, 4 çıkışlı,8 çıkışlı ve 16 çıkışlı veri dağıtıcıları, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
3 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekler ve çizer. |
2 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekleyebilir ve çizer. |
3 | Boolean matematiğinin kurallarıı tanımlar ve verilen herhangi bir mantıksal ifadenin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesini yapar. |
4 | Mantıksal ifadelerin doğruluk tablosuna aktarabilir,doğruluk tablosundaki değerleri karnaugh haritalarına yerleştirebilir,Karnaugh haritalarındaki gruplama işlemlerini yapabilir ve gruplamalar sonucunda bulunan çıkış ifadelerini istenilen biçimde birleştirip tüm devrenin çıkışlarını bulup çizer. |
5 | Verilen bir sistemin doğruluk tablosunu oluşturup, buradan karnaugh haritalarına geçiş yapabilir ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin çıkışının en sade halini bulup çizer. |
6 | Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devreleri bilir ve kurabilir: Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devreleri tanımlar ve kurar. |
7 | Toplayıcı/Summing), çıkarıcı(Substractor), Çarpma(Multiply) devreleri ve Karşılaştırıcı(Comparator) devrelerini tanımlar ve kurar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Sayı sistemlerini tanımak,Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri. | Anlatım, tartışma, uygulama |
2 | Sayı sistemlerini tanımak,Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri. | Anlatım, tartışma, uygulama |
3 | Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri | Anlatım, tartışma, uygulama |
4 | BCD kodu, BCO kodu, BCH kodu, Excess-3(3 ilave) kodu,parity kodu, gray kodu ve alfanümerik kodlar | Anlatım, tartışma, uygulama |
5 | BCD kodu, BCO kodu, BCH kodu, Excess-3(3 ilave) kodu,parity kodu, gray kodu ve alfanümerik kodlar. | Anlatım, tartışma, uygulama |
6 | Lojik entegreler, lojik kapılar, boolean matematiği esasları, boolean matematiği kuralları, boolean kuralları ile sadeleştirme,doğruluk tablosu,lojik kapıların tek kapıdan elde edilmesi. | Anlatım, tartışma, uygulama |
7 | Lojik entegreler, lojik kapılar, boolean matematiği easaları, boolean matematiği kuralları, boolean kuralları ile sadeleştirme,doğruluk tablosu, lojik kapıların tek kapıdan elde edilmesi. | Anlatım, tartışma, uygulama |
8 | Arasınav | |
9 | Karnaugh haritaları kuralları, karnaugh haritaları, karnaugh haritaları ile çeşitli uygulamalar. | Anlatım, tartışma, uygulama |
10 | Karnaugh haritaları kuralları, karnaugh haritaları, karnaugh haritaları ile çeşitli uygulamalar. | Anlatım, tartışma, uygulama |
11 | Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer. | Anlatım, tartışma, uygulama |
12 | Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer. | Anlatım, tartışma, uygulama |
13 | Toplayıcılar,çıkarıcılar,çarpma devreleri,karşılaştırıcılar, aritmetik lojik üniteler | Anlatım, tartışma, uygulama |
14 | Toplayıcılar,çıkarıcılar,çarpma devreleri,karşılaştırıcılar, aritmetik lojik üniteler. | Anlatım, tartışma, uygulama |
15 | Toplayıcılar,çıkarıcılar,çarpma devreleri,karşılaştırıcılar, aritmetik lojik üniteler. | Anlatım, tartışma, uygulama |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Ders notları | ||
2 | Digital Elektronik, Mavi Kitaplar, Metin Berekety,Engin Tekin |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
3 | 0.2 | 3 | 1. Ödev |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
3 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekler ve çizer. | 1͵2͵3͵4 | 1͵2͵3 |
2 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekleyebilir ve çizer. | 1͵2͵3͵4 | 1͵2͵3 |
3 | Boolean matematiğinin kurallarıı tanımlar ve verilen herhangi bir mantıksal ifadenin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesini yapar. | 1͵2͵3͵4 | 1͵2͵3 |
4 | Mantıksal ifadelerin doğruluk tablosuna aktarabilir,doğruluk tablosundaki değerleri karnaugh haritalarına yerleştirebilir,Karnaugh haritalarındaki gruplama işlemlerini yapabilir ve gruplamalar sonucunda bulunan çıkış ifadelerini istenilen biçimde birleştirip tüm devrenin çıkışlarını bulup çizer. | 1͵2͵3͵4 | 2͵3 |
5 | Verilen bir sistemin doğruluk tablosunu oluşturup, buradan karnaugh haritalarına geçiş yapabilir ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin çıkışının en sade halini bulup çizer. | 1͵2͵3͵4 | 2͵3 |
6 | Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devreleri bilir ve kurabilir: Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devreleri tanımlar ve kurar. | 1͵2͵3͵9 | 2͵3 |
7 | Toplayıcı/Summing), çıkarıcı(Substractor), Çarpma(Multiply) devreleri ve Karşılaştırıcı(Comparator) devrelerini tanımlar ve kurar. | 1͵2͵3͵4 | 2͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 2 | 10 | 20 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 1 | 1 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
100 |