Ders Bilgileri
SAYISAL ELEKTRONİK | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
KON 105 | Güz | 3 | 1 | 4 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Oğuz DERİN |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu derste amaç öğrenciye farklı sayı sistemleriyle ilgili işlemleri ve Sayı sistemleri arasında dönüşümler yapabiilmeyi kazandırmak, temel mantıksal devrelerie ait lojik kapı ailelerinin elektriksel karakteristiklerini öğretmek, bileşik ve ardışık mantık devrelerini tasarlama yeteneğini kazandırmaktır. |
İçeriği | Sayı sistemlerini tanımak,Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek,Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri,Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil(XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme.İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaugh haritalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devrelerin kurulması: 4 giriş-2 çıkış, 8 giriş-3 çıkış,16 giriş-4 çıkış ve Decimal giriş- BCD çıkış kodlayıcılar,öncelikli Kodlayıcılar. 2 giriş-4 çıkış,3 giriş-8 çıkış,4 giriş-16 çıkış BCD giriş-Decimal çıkış ve BCD giriş, 7 segment çıkış kod çözücüler, Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devrelerinin kurulması, 4 girişli, 8 girişli ve 16 girişli veri seçiciler, Zaman Bölüşümlü veri seçiciler, 4 çıkışlı,8 çıkışlı ve 16 çıkışlı veri dağıtıcıları, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Dört bitlik paralel (kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sayısal sinyali ve matık düzeylerini tanımlar.Sayı sistemlerini tanır ve sayı sistemleri arasında dönüşüm yapabilir.Sayı sistemleriyle oluşturulan Kod sistemlerini bilir ve ilgili alandaki uygulamasını yapabilir. |
2 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekleyebilir ve çizebilir. |
3 | Boolean matematiğinin kurallarıı tanımlar ve verilen herhangi bir mantıksal ifadenin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesini yapabilir. |
4 | Mantıksal ifadeleri doğruluk tablosuna aktarabilir,doğruluk tablosundaki değerlerin karnaugh haritalarına yerleştirebilir,Karnaugh haritalarındaki gruplama işlemlerini yapabilir ve gruplamalar sonucunda bulunan çıkış ifadelerini istenilen biçimde birleştirip tüm devrenin çıkışlarını bulup çizebilir. |
5 | Verilen bir sistemin doğruluk tablosunu oluşturup, buradan karnaugh haritalarına geçiş yapabilir ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin çıkışının en sade halini bulup çizebilir. |
6 | Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devreleri tanımlar ve kurabilir: Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devreleri tanımlar ve kurabilir. |
7 | Toplayıcı/Summing), çıkarıcı(Substractor), Çarpma(Multiply) devreleri ve Karşılaştırıcı(Comparator) devrelerini bilir ve kurabilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Sayısal Elektronik,Analog Elektronik. Sayısal sinyaller ve mantık seviyeleri. | Yüz yüze |
2 | Sayı sistemleri,Onluk sayı sistemi,İkilik Sayı sistemi, Sekizli sayı sistemi, Onaltılı sayı sistemi. Sayı Sistemleri dönüşümleri aritmetik işlemler. | Yüz yüze |
3 | Kodlar ve kodlama. Sayısal Kodlar; BCD Kodu;Artık-3 kodu, Yansımalı kodlar, Hata tesbit kodu. Alfasayısal kodlar; ASCII kodu, EBCDIC kodu. | Yüz yüze |
4 | Mantık kaplıarı. VE kapısı,VEYA kapısı, DEĞİL kapısı, VE-Değil kapısı, VEYA-Değil Kapısı, ÖZEL VEYA kapısı, ÖZEL VEYA Değil Kapısı. | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
5 | Entegre mantık aileleri. TTL Mantık ailesi, CMOS Mantık ailesi. Elektriksel karakteristikler ve parametreler. | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
6 | Boolean Matematiği. Teoremler, kurallar ve kanunlar.. DeMorgan teoremi. Boolean matemetiği yardımı ile lojik ifadelerin sadeleştirilmesi. | Yüz yüze |
7 | Minterim ve Maksterim. Lojik ifadenin çarpımların toplamı ve toplamların çarpımı formunda elde edilmesi. Lojik devre çizimi, lojik devreden ifadenin elde edilmesi | Yüz yüze |
8 | Karnough Haritalama Metodu. Karnough haritasına yerleşim ve sadeleştime. | Yüz yüze |
9 | Ara sınav | |
10 | Tek tip devre tasarımı. Dikkate alınmaz durumlar. | Yüz yüze |
11 | Sayısal devre tasarımı | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
12 | Sayısal devre tasarımı | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
13 | Birleşik Mantık. Toplayıcılar, çıkarıcılar. Büyüklük karşılaştırıcıları. | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
14 | Kod Çözücüler, Çoğullayıcılar, Tekilleyiciler. | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
15 | Kodlayıcılar, eşlik biti üreteci ve kontrol deverleri. | Yüz yüze ve Labratuvar çalışması |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Sayısal Elektronik Ders Notları, Öğr. Gör. Oğuz DERİN (Mersin,2002) | ||
2 | Digital Fundementals, Thomas L. Floyd |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sayısal sinyali ve matık düzeylerini tanımlar.Sayı sistemlerini tanır ve sayı sistemleri arasında dönüşüm yapabilir.Sayı sistemleriyle oluşturulan Kod sistemlerini bilir ve ilgili alandaki uygulamasını yapabilir. | 1 | 1͵2 |
2 | Lojik Kapıları tanır, Lojik kapıların elektriksel devre karşılıklarını oluşturup analizini yapabilir.Verilen bir mantıksal ifadeyi Lojik kapılarla gerçekleyebilir ve çizebilir. | 9͵10 | 1͵2 |
3 | Boolean matematiğinin kurallarıı tanımlar ve verilen herhangi bir mantıksal ifadenin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesini yapabilir. | 1͵9 | 1͵2 |
4 | Mantıksal ifadeleri doğruluk tablosuna aktarabilir,doğruluk tablosundaki değerlerin karnaugh haritalarına yerleştirebilir,Karnaugh haritalarındaki gruplama işlemlerini yapabilir ve gruplamalar sonucunda bulunan çıkış ifadelerini istenilen biçimde birleştirip tüm devrenin çıkışlarını bulup çizebilir. | 1͵9͵10 | 1͵2 |
5 | Verilen bir sistemin doğruluk tablosunu oluşturup, buradan karnaugh haritalarına geçiş yapabilir ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin çıkışının en sade halini bulup çizebilir. | 1͵9͵10 | 1͵2 |
6 | Kodlayıcı (Encoder) ve Kod çözücü (Decoder) devreleri tanımlar ve kurabilir: Veri seçici (Multiplexer) ve veri dağıtıcı (demultiplexer) devreleri tanımlar ve kurabilir. | 9͵10 | 1͵2 |
7 | Toplayıcı/Summing), çıkarıcı(Substractor), Çarpma(Multiply) devreleri ve Karşılaştırıcı(Comparator) devrelerini bilir ve kurabilir. | 9͵10 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 4 | 3 | 12 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 0 | 0 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 3 | 5 | 15 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 0 | 0 |
125 |