Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

SAYISAL TASARIM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
KON 106 Bahar 3 1 4 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Ön Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Öğr. Gör. Oğuz DERİN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu derste amaç öğrenciye farklı sayı sistemleriyle ilgili işlemleri ve Sayı sistemleri arasında dönüşümler yapabiilmeyi kazandırmak, temel mantıksal devrelerie ait lojik kapı ailelerinin elektriksel karakteristiklerini öğretmek, bileşik ve ardışık mantık devrelerini tasarlama yeteneğini kazandırmak ve Analog Dijital dönüştürücülerle(ADC) Dijital Analog dönüştürüclerieri(DAC) kullanabilmelerini sağlamaktır.
İçeriği Multivibratör devrelerin kurulması, Kararsız multivibratörler, Tek kararlı multivibratörler, çift kararlı multivibratörler. RS, JK, D ve T flip-floplarının(Multivibratörler) yapısı, çalışması, doğruluk tabloları ve Flip-Fop(Multivibratör) Geçiş Tabloları.Asenkron sayıcı devrelerinin kurulması, Asenkron yukarı sayıcılar, Asenkron aşağı sayıcılar, Asenkron sayıcı uygulamaları.Senkron sayıcı devrelerin kurulması, Senkron yukarı sayıcılar, senkron aşağı sayıcılar, Ring sayıcılar, Johnson sayıcılar, Senkron sayıcı uygulamaları.Entegre Sayıcılar: Onlu Sayıcı, Binary Sayıcı ve Programlanabilen Sayıcılar.Kaydedici devrelerin kurulması, Seri giriş seri çıkış, seri giriş paralel çıkış, paralel giriş seri çıkış, paralel giriş paralel çıkış kaydediciler,Çok Amaçlı Entegre Kaydediciler.Programlanabilir Lojik Devrelerin yapısı ve gerçeklenmesi.Analog Sayısal Dönüştürücü (ADC) ve Sayısal Analog Dönüştürücü (DAC) devrelerinin kurulması, Tek eğim ADC, Çift Eğim ADC, paralel karşılaştırıcılı .ADC, Ağırlık dirençli D/A dönüştürücü, Temel R-2R merdiven tipi D/A dönüştürücü.Belleklerin yapısı, Bellek Organizasyonları ve Belleklerin gerçeklenmesi.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Multivibratör devrelerini açıklayabilir, Monostable (Tek kararlı) multivibratör ve Astable (Kararsız) multivibratör devrelerini kurabilir.
2 RS, D, JK, T tipi flip flop devrelerini kurabilir.Flip-Floplu Asenkron sayıcı devreler, Asenkron yukarı sayıcı devreler, Asenkron aşağı sayıcı devreler, Asenkron sayıcı devreler, Asenkron yukarı sayıcı devreler ve Asenkron aşağı sayıcı devreler kurabilir. Flip-Floplu Senkron sayıcı devreleri kurabilir. Flip-Floplu Senkron yukarı sayıcı devreler ve Senkron aşağı sayıcı devreler kurabilir.
3 Kaydedici devreleri açıklayabilir ve kurar.Seri giriş-seri çıkış, seri giriş-paralel çıkış, paralel giriş-seri çıkış, paralel giriş-paralel çıkış kaydedicileri tasarlayabilir. Johnson sayıcı ve Halka sayıcı devrelerini kurabilir.
4 Analog Sayısal Dönüştürücü (ADC) ve Sayısal Analog Dönüştürücü (DAC) devreleri açıklayabilir ve kurar.Tek eğim ADC, Çift Eğim ADC, Paralel karşılaştırıcılı ADC, Ağırlık dirençli D/A dönüştürücü,Temel R-2R merdiven tipi D/A dönüştürücü devreleri kurabilir.Sayısal Modülasyon Sistemlerini açıklayabilir ve gerçekleştirebilir. Darbe Modülasyonu, Çoklama(Multiplexing), Darbe Kod Modülasyonu(PCM) devreleri kurabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Multivibratörler (Osilatörler). Tek kararlı (Monostable), Kararsız (Astable) Multivibratör, Çift kararlı (Bistable) Multivibratör. Entegre zamanlama devreleri. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
2 Mandal(Latch) ve flip-floplar,R-S Mandalı, D Mandalı. R-S flip-flop, D flip-flop, J-K flip-flop, T flip-flop, Flip-flop geçiş tabloları. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
3 Mandal(Latch) ve flip-floplar,R-S Mandalı, D Mandalı. R-S flip-flop, D flip-flop, J-K flip-flop, T flip-flop, Flip-flop geçiş tabloları. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
4 Asenkron sayıcılar. Asenkron yukarı sayıcı, asenkron aşağı sayıcı. Asenkron sayıcılarda silme ve kurma düzenekleri. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
5 Asenkron sayıcılar. Asenkron yukarı sayıcı, asenkron aşağı sayıcı. Asenkron sayıcılarda silme ve kurma düzenekleri. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
6 Asenkron sayıcılar. Asenkron yukarı sayıcı, asenkron aşağı sayıcı. Asenkron sayıcılarda silme ve kurma düzenekleri. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
7 Senkron sayıcılar. Senkron sıralı devrelerin tasarımı. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
8 Senkron sayıcılar. Senkron sıralı devrelerin tasarımı. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
9 Ara sınav
10 Senkron sayıcılar. Senkron sıralı devrelerin tasarımı. Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
11 Kaydediciler, Bilginin depolanması ve transfer yöntemleri, çok amaçlı kaydedici entegre devreler, Johnson Sayıcı, Halka sayıcı Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
12 Kaydediciler, Bilginin depolanması ve transfer yöntemleri, çok amaçlı kaydedici entegre devreler, Johnson Sayıcı, Halka sayıcı Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
13 Dijital-analog ve analog-dijital çeviriciler(ADCs-DACs) Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
14 Dijital-analog ve analog-dijital çeviriciler(ADCs-DACs) Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
15 Bellek çeşitleri,bellek organizasyonları Yüz yüze, Laboratuvar çalışması
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Sayısal Tasarım Ders Notları, Öğr. Gör. Oğuz DERİN (Mersin-2002)
2 Digital Fundamentals, Thomas L. Floyd

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Multivibratör devrelerini açıklayabilir, Monostable (Tek kararlı) multivibratör ve Astable (Kararsız) multivibratör devrelerini kurabilir. 9͵10 1͵2
2 RS, D, JK, T tipi flip flop devrelerini kurabilir.Flip-Floplu Asenkron sayıcı devreler, Asenkron yukarı sayıcı devreler, Asenkron aşağı sayıcı devreler, Asenkron sayıcı devreler, Asenkron yukarı sayıcı devreler ve Asenkron aşağı sayıcı devreler kurabilir. Flip-Floplu Senkron sayıcı devreleri kurabilir. Flip-Floplu Senkron yukarı sayıcı devreler ve Senkron aşağı sayıcı devreler kurabilir. 9͵10 1͵2
3 Kaydedici devreleri açıklayabilir ve kurar.Seri giriş-seri çıkış, seri giriş-paralel çıkış, paralel giriş-seri çıkış, paralel giriş-paralel çıkış kaydedicileri tasarlayabilir. Johnson sayıcı ve Halka sayıcı devrelerini kurabilir. 9͵10 1͵2
4 Analog Sayısal Dönüştürücü (ADC) ve Sayısal Analog Dönüştürücü (DAC) devreleri açıklayabilir ve kurar.Tek eğim ADC, Çift Eğim ADC, Paralel karşılaştırıcılı ADC, Ağırlık dirençli D/A dönüştürücü,Temel R-2R merdiven tipi D/A dönüştürücü devreleri kurabilir.Sayısal Modülasyon Sistemlerini açıklayabilir ve gerçekleştirebilir. Darbe Modülasyonu, Çoklama(Multiplexing), Darbe Kod Modülasyonu(PCM) devreleri kurabilir. 3͵9͵10 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 4 56
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 2 7 14
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 0 0
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 1 1
100