Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GKZ005 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. Serdarhan Musa TAŞKAYA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Türkçedeki ünlü ve ünsüzlerin özelliklerini belirleme, konuşma ve yazı dilinde kullanılan sözcüklerde görülen ses olaylarını ayırt etme. Türkçenin ses özelliklerine göre karşılaştığı sözcüklerin Türkçe kökenli olup olmadığını belirleme.Türkçedeki kök ve ek kavramlarını, yapım ve çekim eklerinin görevlerini belirleme; sözcükleri doğru biçimde ekine, köküne ayırma. |
İçeriği | Ses bilgisi ile ilgili temel kavramlar, Türkiye Türkçesindeki seslerin sınıflandırılması, ses uyumları, konuşma ve yazı dilinde kullanılan sözcüklerde görülen ses olayları, Türkçenin ses özellikleri. Türkçede kök ve ek kavramları. Yapım ekleri, çekim ekleri; yapım ve çekim eklerinin işlevleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Ses, ses yolu, harf, alfabe, konuşma dili, yazı dili, şive, ağız, lehçe gibi temel kavramları ayırt etme, bunlar arasındaki farkları belirleme. |
2 | Türkçedeki ünlülerin ve ünsüzleri değişik ölçütler ışığında sınıflandırma. |
3 | Konuşma ve yazı dilinde kullanılan sözcüklerde görülen ses olaylarını ayırt etme. |
4 | Türkiye Türkçenin ses özelliklerine göre karşılaştığı sözcüklerin Türkçe kökenli olup olmadığını belirleme. |
5 | Kök ve ek kavramlarının temel özelliklerini belirleme. |
6 | Türkçenin sözcük türetmeye ve çekimlemeye ilişkin genel ilkelerini belirleme. |
7 | Yapım ve çekim eklerinin işlevlerini belirleme. |
9 | Sözcükleri doğru biçimde ekine, köküne ayırma. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dilin işlevi ve özellikleri | Anlatım, tartışma |
2 | Ses, ses yolu, harf, alfabe, yazı dili, konuşma dili, ağız, şive, lehçe vb. temel kavramlar. | Anlatım, tartışma |
3 | Seslerin oluşumu, seslerin sınıflandırılması (ünlüler ve ünsüzler), ünlü uyumları. | Anlatım, tartışma |
4 | Ses olayları | Anlatım, tartışma |
5 | Ses olayları | Anlatım, tartışma |
6 | Türkçenin ses özellikleri | Anlatım, tartışma |
7 | Örnek metin üzerinde uygulama çalışması | Metin çözümleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkçede kök ve ek kavramı, köklerin ve eklerin temel özellikleri | Anlatım, tartışma |
10 | Addan ad yapma ekleri, addan eylem yapma ekleri | Anlatım, tartışma |
11 | Eylemden ad yapma ekleri, eylemden eylem yapma ekleri | Anlatım, tartışma |
12 | Ad çekim ekleri | Anlatım, tartışma |
13 | Eylem çekim ekleri | Anlatım, tartışma |
14 | Örnek metin üzerinde uygulama çalışması | Metin çözümleme |
15 | Örnek metin üzerinde uygulama çalışması | Metin çözümleme |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Adalı, Oya (2004), Türkiye Türkçesinde Biçimbirimler, Papatya Yayınları, İstanbul. | ||
2 | Banguoğlu, Tahsin (1986), Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara. | ||
3 | Demircan, Ömer (2001), Türkçenin Ses Dizimi, Der Yayınları, İstanbul. | ||
4 | Gencan, Tahir Nejat (2001), Dilbilgisi, Ayraç Yayınevi, Ankara. | ||
5 | Koç, Nurettin(1990), Yeni Dilbilgisi, İnkılap Kitabevi, İstanbul. | ||
6 | Korkmaz, Zeynep (2003),Türkiye Türkçesi Grameri Şekil Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara. | ||
7 | Korkmaz, Zeynep (2010), Gramer Terimleri Sözlüğü, TDK Yayınları, Ankara. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Ses, ses yolu, harf, alfabe, konuşma dili, yazı dili, şive, ağız, lehçe gibi temel kavramları ayırt etme, bunlar arasındaki farkları belirleme. | 21 | 1͵2 |
2 | Türkçedeki ünlülerin ve ünsüzleri değişik ölçütler ışığında sınıflandırma. | 21 | 1͵2 |
3 | Konuşma ve yazı dilinde kullanılan sözcüklerde görülen ses olaylarını ayırt etme. | 21 | 1͵2 |
4 | Türkiye Türkçenin ses özelliklerine göre karşılaştığı sözcüklerin Türkçe kökenli olup olmadığını belirleme. | 21 | 1͵2 |
5 | Kök ve ek kavramlarının temel özelliklerini belirleme. | 21 | 1͵2 |
6 | Türkçenin sözcük türetmeye ve çekimlemeye ilişkin genel ilkelerini belirleme. | 21 | 1͵2 |
7 | Yapım ve çekim eklerinin işlevlerini belirleme. | 21 | 1͵2 |
9 | Sözcükleri doğru biçimde ekine, köküne ayırma. | 21 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 6 | 1 | 6 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
7 | Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
125 |