Ders Bilgileri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
MBD010 | Bahar | 2 | 0 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | - |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Esin Tezbaşaran |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | İstatistik bilgisi |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Öğrenciler, ölçme ve değerlendirme alanındaki temel kavram ve ilkelerden yararlanır; ölçme ve değerlendirme ortamlarındaki hata kaynaklarını belirleyebilir ve denetler; öğrencilerinin öğrenme süreçlerini izleme ve öğrenme çıktılarını değerlendirmede uygun araç ve yöntemleri seçer ve adil değerlendirme bilincine sahip olur. |
İçeriği | Ölçme ile ilgili temel kavramlar; ölçek türleri, ölçme hataları, ölçme araçlarının güvenirliği, ölçme araçlarının geçerliği ve kullanışlığı, standart hata, sınav çeşitleri, madde analizi ve test istatistikleri, puanlama, değerlendirme. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar. |
2 | Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar. |
3 | Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını bilir ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır. |
4 | Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçebilir. |
5 | Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirleyebilir. |
6 | Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir. |
7 | Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır. |
8 | Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Ölçme ve Ölçeğin tanımı ve yapısal özellikleri | Anlatım, tartışma |
2 | Ölçek Türleri: Oran, Eşit Aralıklı, Sıralama, Sınıflama Ölçekleri | Anlatım, tartışma |
3 | Ölçme Hataları: Sabit, Sistematik, Tesadüfi Hatalar | Anlatım, tartışma |
4 | Ölçme Araçlarının Güvenirliği | Anlatım, tartışma |
5 | Güvenirlik Hesaplama Türleri, Standart Hata | Anlatım, tartışma |
6 | Ölçme Araçlarının Geçerliği | Anlatım, tartışma |
7 | Geçerlik Türleri, Ölçme Araçlarının Kullanışlığı | Anlatım, tartışma |
8 | Vize haftası | |
9 | Sınav Çeşitleri: Sözlü Sınavlar, Uzun Cevaplı Yazılı Sınavlar, Kısa Cevaplı Yazılı Sınavlar | Anlatım, tartışma |
10 | Sınav Çeşitleri: Seçme Gerektiren Sınavlar | Anlatım, tartışma |
11 | Test ve Madde İstatistikleri/ Analizi | Anlatım, problem çözme |
12 | Standart ve Ağırlıklı Puanlar | Anlatım, problem çözme |
13 | Mutlak ve Bağıl Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
14 | Süreç İzleme ve Sonuç Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
15 | Kontrol Listeleri ve Dereceli Ölçekler | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | Turgut, M.F., Baykul B. (2010) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi | |
2 | Ölçme ve Değerlendirme | Özçelik, D.A. (2010) Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi | |
3 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | Atılgan,H., Kan,A., Doğan,N. (2006) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara:Anı Yayıncılık |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar. | 1͵6 | 1͵2 |
2 | Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar. | 1͵6 | 1͵2 |
3 | Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını bilir ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır. | 1͵6 | 1͵2 |
4 | Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçebilir. | 1͵6 | 1͵2 |
5 | Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirleyebilir. | 1͵6 | 1͵2 |
6 | Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir. | 1͵6 | 1͵2 |
7 | Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır. | 1͵6 | 2 |
8 | Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar. | 1͵6 | 2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
15 | Son Sınav | 1 | 15 | 15 |
61 |