Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MBD010 Bahar 2 0 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) -
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Esin Tezbaşaran
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar İstatistik bilgisi
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrenciler, ölçme ve değerlendirme alanındaki temel kavram ve ilkelerden yararlanır; ölçme ve değerlendirme ortamlarındaki hata kaynaklarını belirleyebilir ve denetler; öğrencilerinin öğrenme süreçlerini izleme ve öğrenme çıktılarını değerlendirmede uygun araç ve yöntemleri seçer ve adil değerlendirme bilincine sahip olur.
İçeriği Ölçme ile ilgili temel kavramlar; ölçek türleri, ölçme hataları, ölçme araçlarının güvenirliği, ölçme araçlarının geçerliği ve kullanışlığı, standart hata, sınav çeşitleri, madde analizi ve test istatistikleri, puanlama, değerlendirme.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar.
2 Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar.
3 Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını bilir ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır.
4 Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçebilir.
5 Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirleyebilir.
6 Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir.
7 Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır.
8 Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ölçme ve Ölçeğin tanımı ve yapısal özellikleri Anlatım, tartışma
2 Ölçek Türleri: Oran, Eşit Aralıklı, Sıralama, Sınıflama Ölçekleri Anlatım, tartışma
3 Ölçme Hataları: Sabit, Sistematik, Tesadüfi Hatalar Anlatım, tartışma
4 Ölçme Araçlarının Güvenirliği Anlatım, tartışma
5 Güvenirlik Hesaplama Türleri, Standart Hata Anlatım, tartışma
6 Ölçme Araçlarının Geçerliği Anlatım, tartışma
7 Geçerlik Türleri, Ölçme Araçlarının Kullanışlığı Anlatım, tartışma
8 Vize haftası
9 Sınav Çeşitleri: Sözlü Sınavlar, Uzun Cevaplı Yazılı Sınavlar, Kısa Cevaplı Yazılı Sınavlar Anlatım, tartışma
10 Sınav Çeşitleri: Seçme Gerektiren Sınavlar Anlatım, tartışma
11 Test ve Madde İstatistikleri/ Analizi Anlatım, problem çözme
12 Standart ve Ağırlıklı Puanlar Anlatım, problem çözme
13 Mutlak ve Bağıl Değerlendirme Anlatım, tartışma
14 Süreç İzleme ve Sonuç Değerlendirme Anlatım, tartışma
15 Kontrol Listeleri ve Dereceli Ölçekler Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Turgut, M.F., Baykul B. (2010) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
2 Ölçme ve Değerlendirme Özçelik, D.A. (2010) Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
3 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Atılgan,H., Kan,A., Doğan,N. (2006) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara:Anı Yayıncılık

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar. 1͵6 1͵2
2 Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar. 1͵6 1͵2
3 Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını bilir ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır. 1͵6 1͵2
4 Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçebilir. 1͵6 1͵2
5 Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirleyebilir. 1͵6 1͵2
6 Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir. 1͵6 1͵2
7 Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır. 1͵6 2
8 Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar. 1͵6 2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 0 0
15 Son Sınav 1 15 15
61