Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GKZ005 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | - |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Ü. İsmail Yavuz ÖZTÜRK |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | - |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak. |
İçeriği | Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. |
2 | Dilin toplum için önemini kavrar. |
4 | Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır. |
6 | Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar. |
9 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. |
10 | Yazım kurallarına uyar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Yazı dili ve özellikleri | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Yazım ve noktalama | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Ara sınav | Sınav |
8 | Metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
9 | Metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma) | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Dönem sonu sınavı | Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | ||
16 |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin Gücü, Yazar: Doğan Aksan | ||
2 | Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. | ||
2 | Dilin toplum için önemini kavrar. | ||
4 | Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır. | ||
6 | Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar. | ||
9 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. | ||
10 | Yazım kurallarına uyar. |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 4 | 8 | 32 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
116 |