Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

TÜRK DİLİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GKZ005 Güz 3 0 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) -
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Ü. İsmail Yavuz ÖZTÜRK
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar -
Staj Durumu Yok
Amacı Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.
İçeriği Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Dilin birey ve toplum için önemini kavrar.
2 Dilin toplum için önemini kavrar.
4 Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır.
6 Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar.
9 Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır.
10 Yazım kurallarına uyar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yazı dili ve özellikleri Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Yazım ve noktalama Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Ara sınav Sınav
8 Metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
9 Metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma) Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Dönem sonu sınavı Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15
16

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Türkçenin Gücü, Yazar: Doğan Aksan
2 Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Dilin birey ve toplum için önemini kavrar.
2 Dilin toplum için önemini kavrar.
4 Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır.
6 Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar.
9 Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır.
10 Yazım kurallarına uyar.

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 4 8 32
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
15 Son Sınav 1 1 1
116