Ders Bilgileri
SOSYOLOJİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
SOS111 | Güz | 3 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Savaş İKİZ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Toplumsal olay ve olguları sosyolojik bakış açısına göre ele almak, anlamak ve eleştirel bir perspektiften yeniden anlamlandırmak bu dersin temel amacıdır. Ayrıca sosyolojinin tüm diğer disiplinlerle ilişkisinin getirdiği etkileşimle kavram ve fikirleri incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek, yerel ve küresel sorunları tanımlamak için sosyolojik bir bakış açısının kazanılması diğer bir amaçtır. En nihayetinde de sosyolojinin disiplinlerarası bakış açısının edinilmesiyle öğrencinin kendi alanındaki gelişmeleri farklı yöntemlerle ele alabilmesine yönelik bakış açısının kazanılması da dersin pratik amaçlarından biri olacaktır. |
İçeriği | Temel sosyoloji kavramları, sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişimi, sosyolojinin kurucuları ve sosyolojiye katkıda bulunan başlıca düşünürler ve modern sosyolojideki eğilimler ve başlıca toplumsal kurumlar dersin ana içeriğini oluşturmaktadır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sosyolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını ve gelişimini tanımlar. |
2 | Sosyoloji öncesi toplumla ilgili bilgilerin niteliğini ve temsilcilerini açıklar |
3 | Toplumsal felsefenin ilk çağdaki temsilcilerini açıklar. |
4 | Ortaçağda Batı ve Doğu toplumsal felsefesinin niteliklerini ve temsilcilerini açıklar. |
5 | Sosyolojinin kurucularından Saint – Simon, Proudhon ve düşünceleri hakkında bilgi sahibi olur. |
6 | Toplumsal kurumlar, kültür, aile, toplumsal sınıflar hakkında bilgi sahibi olur. |
7 | Amerikan sosyolojisi ve işlevselcilik, Parsons ve R. Merton’un sosyolojideki yerini açıklayabilir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Toplumbilim Nedir? | Anlatma |
2 | Küreselleşme ve Değişen Dünya | Anlatma |
3 | Sosyolojik Araştırma Yöntemleri ve sosyolojik kuramsal düşünme | Anlatma |
4 | Toplumsal Etkileşim ve Günlük Yaşam / Toplumsallaşma, Yaşam Akışı | Anlatma |
5 | Sınıf, Tabakalaşma ve Eşitsizlik | Anlatma |
6 | Yoksulluk, Refah ve Toplumsal Dışlanma | Anlatma |
7 | Irk, Etniklik ve Göç | Anlatma |
8 | Ara Sınav | Test |
9 | Modern Toplumda Din | Anlatma |
10 | Medya | Anlatma |
11 | Ağlar ve Örgütler | Anlatma |
12 | Çalışma ve Ekonomik Yaşam | Anlatma |
13 | Siyasa, Hükümet ve Terörizm | Anlatma |
14 | Şehirler ve Kentsel Alanlar | Anlatma |
15 | Çevre ve Risk | Anlatma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Anthony Gidden, Sosyoloji, Kırmızı Yayıncılık, İstanbul, | ||
2 | Tony Bilton vd., Sosyoloji, Siyasal Kitapevi, Ankara, 2008. | ||
3 | Anthony Giddens, Sosyoloji – Başlangıç Okumaları,(Çev. Günseli Altaylar) Say Yayınevi, Ankara, 2009. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını ve gelişimini tanımlar. | 6͵7 | 1͵2 |
2 | Sosyoloji öncesi toplumla ilgili bilgilerin niteliğini ve temsilcilerini açıklar | 6͵7 | 1͵2 |
3 | Toplumsal felsefenin ilk çağdaki temsilcilerini açıklar. | 6͵7 | 1͵2 |
4 | Ortaçağda Batı ve Doğu toplumsal felsefesinin niteliklerini ve temsilcilerini açıklar. | 6͵7 | 1͵2 |
5 | Sosyolojinin kurucularından Saint – Simon, Proudhon ve düşünceleri hakkında bilgi sahibi olur. | 6͵7 | 1͵2 |
6 | Toplumsal kurumlar, kültür, aile, toplumsal sınıflar hakkında bilgi sahibi olur. | 6͵7 | 1͵2 |
7 | Amerikan sosyolojisi ve işlevselcilik, Parsons ve R. Merton’un sosyolojideki yerini açıklayabilir | 6͵7 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 5 | 1 | 5 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 1 | 4 | 4 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
81 |