Ders Bilgileri
KAMU İKT.TEŞEB. EKONOMİSİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
MLY412 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd.Doç.Dr.H.Yasemin ÖZUĞURLU |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Öğrenciler bu ders sayesinde, Kamu İktisadi Teşebbüsleri (KİT)’nin, genel olarak varlık nedenlerini, İktisadi Devlet Teşekkülleri, Kamu İktisadi Kuruluşları, Müesseseler, Bağlı Ortaklıklar ve İştiraklerin tanımı, organları ve tabi olduğu hükümleri öğrenecektir. Ayrıca KİT’lerin mali hükümleri, tasfiye ve denetimi, KİT’lerin özelleştirilmesi, özelleştirme yöntemleri, özelleştirme sonuçlarının değerlendirilmesi konuları ele alınarak bilgi birikimine sahip olmaları sağlanacaktır. |
İçeriği | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin (KİT), Türkiye ekonomisindeki yeri ve tarihçesi, KİT’lerin kurulma nedenleri, KİT’lerin denetim ve tasfiyesi, Türkiye’de özelleştirme süreci ve özelleştirme sonuçlarının değerlendirilmesi konuları incelenecektir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin genel olarak fonksiyonlarını açıklayabilecektir. |
2 | İktisadi yapı ve KİT’lerin varlık nedenleri arasındaki ilişkileri tanımlayabilir. |
3 | KİT’lerin ve İDT’lerin özel mal üretme nedenlerini ve fiyatlama konusunu açıklayabilecektir. |
4 | Ülke ekonomisi için önemini açıklayabilir. |
5 | KİT’lerin denetimi ve tasfiyeleri konusunu açıklayarak değerlendirebilecektir. |
6 | Özelleştirmenin kavramsal çerçevesi ile KİT’lerin özelleştirme yöntemleri konusunda yeterli bilgiye sahip olabileceklerdir. |
7 | Özelleştirme uygulamaları ile ilgili ülkeler arası karşılaştırmalı analitik bir bakış açısı kazanabileceklerdir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dersin genel planı ve işlenişine dair açıklamalar, Kamu İktisadi Teşebbüsleri kavramsal çerçeve | Anlatım, tartışma |
2 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin ekonomideki varlık nedenini açıklayan yaklaşımlar | Anlatım, tartışma |
3 | Klasik yaklaşım, Neo-Klasik yaklaşım | Anlatım, tartışma |
4 | Keynesyen yaklaşım, Radikal (Marksist) yaklaşım | Anlatım, tartışma |
5 | Türkiye’de Kamu İktisadi Teşebbüslerinin kuruluş nedenleri | Anlatım, tartışma |
6 | Türkiye’de Kamu İktisadi Teşebbüslerinin tarihçesi | Anlatım, tartışma |
7 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin hukuki yapısı | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin denetim yöntem ve şekilleri | Anlatım, tartışma |
10 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinde verimlilik değerlendirmesi ve Fiyat politikası | Anlatım, tartışma |
11 | Özelleştirmenin gerekçeleri ve amaçları | Anlatım, tartışma |
12 | Özelleştirme yöntemleri | Anlatım, tartışma |
13 | Dünyada ve Türkiye’de özelleştirme uygulamaları | Anlatım, tartışma |
14 | Türkiye’de özelleştirme sürecinin değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma |
15 | Özelleştirmenin Ekonomik ve Sosyal Sonuçları | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | KİT Gerçeği ve Özelleştirme, | Kafaoğlu, A. B.(1994)Alan Yayıncılık, İstanbul | KİT Genel Raporları,(Çeşitli Yıllar), Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Ankara. www.hazine.gov.tr |
2 | Türkiye’de Sanayileşmenin Yeni Boyutları ve KİT’ler | Boratav.K-Ergun Türkcan (Ed.) (1993);Tarih Vakfı Yurt Yayınları,İstanbul | |
3 | KİT’ler ve Özelleştirilmeleri | Akalın,G.(2003)Gazi Kitapevi, Ankara | |
4 | Türkiye \'de Devlet İşletmeciliği ve Özelleştirme | Çetinkaya, Ö.(2001), Ekin Kitabevi, Bursa |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Kamu İktisadi Teşebbüslerinin genel olarak fonksiyonlarını açıklayabilecektir. | 1͵4͵8͵11 | 1͵2 |
2 | İktisadi yapı ve KİT’lerin varlık nedenleri arasındaki ilişkileri tanımlayabilir. | 1͵4͵6͵8͵11 | 1͵2 |
3 | KİT’lerin ve İDT’lerin özel mal üretme nedenlerini ve fiyatlama konusunu açıklayabilecektir. | 1͵4͵8͵11 | 1͵2 |
4 | Ülke ekonomisi için önemini açıklayabilir. | 1͵4͵6͵7͵11 | 1͵2 |
5 | KİT’lerin denetimi ve tasfiyeleri konusunu açıklayarak değerlendirebilecektir. | 1͵4͵6͵9͵11 | 1͵2 |
6 | Özelleştirmenin kavramsal çerçevesi ile KİT’lerin özelleştirme yöntemleri konusunda yeterli bilgiye sahip olabileceklerdir. | 1͵4͵6͵7͵11 | 1͵2 |
7 | Özelleştirme uygulamaları ile ilgili ülkeler arası karşılaştırmalı analitik bir bakış açısı kazanabileceklerdir. | 1͵4͵6͵8͵11 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 10 | 1 | 10 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 16 | 16 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 4 | 4 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 25 | 25 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
130 |