Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

KAMU İKT.TEŞEB. EKONOMİSİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MLY412 Bahar 3 0 3 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr.H.Yasemin ÖZUĞURLU
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrenciler bu ders sayesinde, Kamu İktisadi Teşebbüsleri (KİT)’nin, genel olarak varlık nedenlerini, İktisadi Devlet Teşekkülleri, Kamu İktisadi Kuruluşları, Müesseseler, Bağlı Ortaklıklar ve İştiraklerin tanımı, organları ve tabi olduğu hükümleri öğrenecektir. Ayrıca KİT’lerin mali hükümleri, tasfiye ve denetimi, KİT’lerin özelleştirilmesi, özelleştirme yöntemleri, özelleştirme sonuçlarının değerlendirilmesi konuları ele alınarak bilgi birikimine sahip olmaları sağlanacaktır.
İçeriği Kamu İktisadi Teşebbüslerinin (KİT), Türkiye ekonomisindeki yeri ve tarihçesi, KİT’lerin kurulma nedenleri, KİT’lerin denetim ve tasfiyesi, Türkiye’de özelleştirme süreci ve özelleştirme sonuçlarının değerlendirilmesi konuları incelenecektir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kamu İktisadi Teşebbüslerinin genel olarak fonksiyonlarını açıklayabilecektir.
2 İktisadi yapı ve KİT’lerin varlık nedenleri arasındaki ilişkileri tanımlayabilir.
3 KİT’lerin ve İDT’lerin özel mal üretme nedenlerini ve fiyatlama konusunu açıklayabilecektir.
4 Ülke ekonomisi için önemini açıklayabilir.
5 KİT’lerin denetimi ve tasfiyeleri konusunu açıklayarak değerlendirebilecektir.
6 Özelleştirmenin kavramsal çerçevesi ile KİT’lerin özelleştirme yöntemleri konusunda yeterli bilgiye sahip olabileceklerdir.
7 Özelleştirme uygulamaları ile ilgili ülkeler arası karşılaştırmalı analitik bir bakış açısı kazanabileceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin genel planı ve işlenişine dair açıklamalar, Kamu İktisadi Teşebbüsleri kavramsal çerçeve Anlatım, tartışma
2 Kamu İktisadi Teşebbüslerinin ekonomideki varlık nedenini açıklayan yaklaşımlar Anlatım, tartışma
3 Klasik yaklaşım, Neo-Klasik yaklaşım Anlatım, tartışma
4 Keynesyen yaklaşım, Radikal (Marksist) yaklaşım Anlatım, tartışma
5 Türkiye’de Kamu İktisadi Teşebbüslerinin kuruluş nedenleri Anlatım, tartışma
6 Türkiye’de Kamu İktisadi Teşebbüslerinin tarihçesi Anlatım, tartışma
7 Kamu İktisadi Teşebbüslerinin hukuki yapısı Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Kamu İktisadi Teşebbüslerinin denetim yöntem ve şekilleri Anlatım, tartışma
10 Kamu İktisadi Teşebbüslerinde verimlilik değerlendirmesi ve Fiyat politikası Anlatım, tartışma
11 Özelleştirmenin gerekçeleri ve amaçları Anlatım, tartışma
12 Özelleştirme yöntemleri Anlatım, tartışma
13 Dünyada ve Türkiye’de özelleştirme uygulamaları Anlatım, tartışma
14 Türkiye’de özelleştirme sürecinin değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
15 Özelleştirmenin Ekonomik ve Sosyal Sonuçları Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 KİT Gerçeği ve Özelleştirme, Kafaoğlu, A. B.(1994)Alan Yayıncılık, İstanbul KİT Genel Raporları,(Çeşitli Yıllar), Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Ankara. www.hazine.gov.tr
2 Türkiye’de Sanayileşmenin Yeni Boyutları ve KİT’ler Boratav.K-Ergun Türkcan (Ed.) (1993);Tarih Vakfı Yurt Yayınları,İstanbul
3 KİT’ler ve Özelleştirilmeleri Akalın,G.(2003)Gazi Kitapevi, Ankara
4 Türkiye \'de Devlet İşletmeciliği ve Özelleştirme Çetinkaya, Ö.(2001), Ekin Kitabevi, Bursa

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kamu İktisadi Teşebbüslerinin genel olarak fonksiyonlarını açıklayabilecektir. 1͵4͵8͵11 1͵2
2 İktisadi yapı ve KİT’lerin varlık nedenleri arasındaki ilişkileri tanımlayabilir. 1͵4͵6͵8͵11 1͵2
3 KİT’lerin ve İDT’lerin özel mal üretme nedenlerini ve fiyatlama konusunu açıklayabilecektir. 1͵4͵8͵11 1͵2
4 Ülke ekonomisi için önemini açıklayabilir. 1͵4͵6͵7͵11 1͵2
5 KİT’lerin denetimi ve tasfiyeleri konusunu açıklayarak değerlendirebilecektir. 1͵4͵6͵9͵11 1͵2
6 Özelleştirmenin kavramsal çerçevesi ile KİT’lerin özelleştirme yöntemleri konusunda yeterli bilgiye sahip olabileceklerdir. 1͵4͵6͵7͵11 1͵2
7 Özelleştirme uygulamaları ile ilgili ülkeler arası karşılaştırmalı analitik bir bakış açısı kazanabileceklerdir. 1͵4͵6͵8͵11 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 3 3
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 10 1 10
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 16 16
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 4 4
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 25 25
15 Son Sınav 1 1 1
130