Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
ÇEK307 Güz 3 0 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Nurcan TEMİZ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı İşletmelerde karşılaşılabilecek karar problemlerinin, modellenmesini sağlayarak, çözümlerini araştırmak ve doğru karara ulaşmaya yardımcı olmaktır.
İçeriği Nicel karar alma sitemi, doğrusal denklem sistemi, doğrusal programlamanın tanımı ve varsayımları, doğrusal programlama modelinin kurulması ile ilgili örnekler, doğrusal programlama modellerinin grafik ve simpleks yöntemi ile çözümü, doğrusal programlamada dualite kavramı ve çözümü, duyarlılık analizleri, tamsayılı programlamada Gomary kesim düzlemi yöntemi, ulaştırma problemlerinde başlangıç çözümü veren yöntemler.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İşletme yönetiminde karar verme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir.
2 İşletme yönetiminde problem çözme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir.
3 İşletmeler içerisinde ve yakın çevresindeki sistemleri analiz edebilir.
4 İşletmeler içerisinde ve yakın çevresinde ki sistemlerin ve bu sistemler arasındaki ilişkilerin matematiksel modelini oluşturabilir.
5 Çeşitli matematiksel modelleri çözmeye yönelik metotları tanımlayabilir ve uygulayabilir.
6 Matematiksel modellere yönelik alternatif çözüm metotları içerisinden en uygun olanını tespit edebilir.
7 Matematiksel modellerin çözüm sonuçlarını yorumlayabilir.
8 İşletme yönetiminde karşılaşılan karmaşık problemlere analitik çözümler üretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Karar Problemlerinin Yapısı Anlatım, tartışma
2 Matematiksel Modelleme Anlatım, tartışma
3 Doğrusal programlama: grafik çözüm tekniği Anlatım, tartışma
4 Doğrusal programlama: simpleks çözüm tekniği Anlatım, tartışma
5 Simpleks çözüm türleri Anlatım, tartışma
6 Dualite(ikillik) ve duyarlılık analizi Anlatım, tartışma
7 Ulaştırma problemleri: başlangıç çözüm teknikleri Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav Soruların Çözümü
9 Ulaştırma problemlerinde en uygun çözümün bulunması I Anlatım, tartışma
10 Ulaştırma problemlerinde en uygun çözümün bulunması II Anlatım, tartışma
11 Atama/tahsis modelleri Anlatım, tartışma
12 Atama/tahsis modellerinin Macar Metodu ile çözümü Anlatım, tartışma
13 Şebeke analizi Anlatım, tartışma
14 En küçük yayılan ağaç problemleri Anlatım, tartışma
15 En kısa yol problemleri Anlatım, tartışma
16 Son Sınav Soruların Çözümü

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Ahmet Öztürk, Araştırması. Ekin Kitapevi, Bursa, 2009.
2 Osman Halaç; Kantitatif Karar Verme Teknikleri. Alfa Yayınları, İstanbul, 1995.
3 Hamdy A. Taha; Yöneylem Araştırması. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2009.
4 Şule Özkan; Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri. Nobel Yayınları, Ankara, 2005.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İşletme yönetiminde karar verme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. 6͵14 1͵2
2 İşletme yönetiminde problem çözme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. 6͵14 1͵2
3 İşletmeler içerisinde ve yakın çevresindeki sistemleri analiz edebilir. 6͵14 1͵2
4 İşletmeler içerisinde ve yakın çevresinde ki sistemlerin ve bu sistemler arasındaki ilişkilerin matematiksel modelini oluşturabilir. 6͵14 1͵2
5 Çeşitli matematiksel modelleri çözmeye yönelik metotları tanımlayabilir ve uygulayabilir. 6͵14 1͵2
6 Matematiksel modellere yönelik alternatif çözüm metotları içerisinden en uygun olanını tespit edebilir. 6͵14 1͵2
7 Matematiksel modellerin çözüm sonuçlarını yorumlayabilir. 6͵14 1͵2
8 İşletme yönetiminde karşılaşılan karmaşık problemlere analitik çözümler üretebilir. 6͵14 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 14 1 14
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 12 12
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 18 18
15 Son Sınav 1 1 1
116