Ders Bilgileri
NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
ÇEK307 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd.Doç.Dr. Nurcan TEMİZ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | İşletmelerde karşılaşılabilecek karar problemlerinin, modellenmesini sağlayarak, çözümlerini araştırmak ve doğru karara ulaşmaya yardımcı olmaktır. |
İçeriği | Nicel karar alma sitemi, doğrusal denklem sistemi, doğrusal programlamanın tanımı ve varsayımları, doğrusal programlama modelinin kurulması ile ilgili örnekler, doğrusal programlama modellerinin grafik ve simpleks yöntemi ile çözümü, doğrusal programlamada dualite kavramı ve çözümü, duyarlılık analizleri, tamsayılı programlamada Gomary kesim düzlemi yöntemi, ulaştırma problemlerinde başlangıç çözümü veren yöntemler. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İşletme yönetiminde karar verme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. |
2 | İşletme yönetiminde problem çözme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. |
3 | İşletmeler içerisinde ve yakın çevresindeki sistemleri analiz edebilir. |
4 | İşletmeler içerisinde ve yakın çevresinde ki sistemlerin ve bu sistemler arasındaki ilişkilerin matematiksel modelini oluşturabilir. |
5 | Çeşitli matematiksel modelleri çözmeye yönelik metotları tanımlayabilir ve uygulayabilir. |
6 | Matematiksel modellere yönelik alternatif çözüm metotları içerisinden en uygun olanını tespit edebilir. |
7 | Matematiksel modellerin çözüm sonuçlarını yorumlayabilir. |
8 | İşletme yönetiminde karşılaşılan karmaşık problemlere analitik çözümler üretebilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Karar Problemlerinin Yapısı | Anlatım, tartışma |
2 | Matematiksel Modelleme | Anlatım, tartışma |
3 | Doğrusal programlama: grafik çözüm tekniği | Anlatım, tartışma |
4 | Doğrusal programlama: simpleks çözüm tekniği | Anlatım, tartışma |
5 | Simpleks çözüm türleri | Anlatım, tartışma |
6 | Dualite(ikillik) ve duyarlılık analizi | Anlatım, tartışma |
7 | Ulaştırma problemleri: başlangıç çözüm teknikleri | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | Soruların Çözümü |
9 | Ulaştırma problemlerinde en uygun çözümün bulunması I | Anlatım, tartışma |
10 | Ulaştırma problemlerinde en uygun çözümün bulunması II | Anlatım, tartışma |
11 | Atama/tahsis modelleri | Anlatım, tartışma |
12 | Atama/tahsis modellerinin Macar Metodu ile çözümü | Anlatım, tartışma |
13 | Şebeke analizi | Anlatım, tartışma |
14 | En küçük yayılan ağaç problemleri | Anlatım, tartışma |
15 | En kısa yol problemleri | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav | Soruların Çözümü |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Ahmet Öztürk, Araştırması. Ekin Kitapevi, Bursa, 2009. | ||
2 | Osman Halaç; Kantitatif Karar Verme Teknikleri. Alfa Yayınları, İstanbul, 1995. | ||
3 | Hamdy A. Taha; Yöneylem Araştırması. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2009. | ||
4 | Şule Özkan; Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri. Nobel Yayınları, Ankara, 2005. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İşletme yönetiminde karar verme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. | 6͵14 | 1͵2 |
2 | İşletme yönetiminde problem çözme sürecinin aşamalarını tanımlayabilir. | 6͵14 | 1͵2 |
3 | İşletmeler içerisinde ve yakın çevresindeki sistemleri analiz edebilir. | 6͵14 | 1͵2 |
4 | İşletmeler içerisinde ve yakın çevresinde ki sistemlerin ve bu sistemler arasındaki ilişkilerin matematiksel modelini oluşturabilir. | 6͵14 | 1͵2 |
5 | Çeşitli matematiksel modelleri çözmeye yönelik metotları tanımlayabilir ve uygulayabilir. | 6͵14 | 1͵2 |
6 | Matematiksel modellere yönelik alternatif çözüm metotları içerisinden en uygun olanını tespit edebilir. | 6͵14 | 1͵2 |
7 | Matematiksel modellerin çözüm sonuçlarını yorumlayabilir. | 6͵14 | 1͵2 |
8 | İşletme yönetiminde karşılaşılan karmaşık problemlere analitik çözümler üretebilir. | 6͵14 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 1 | 14 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 12 | 12 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 18 | 18 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
116 |