Ders Bilgileri
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GKZ001 | Güz | 2 | 0 | 2 | 1 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Okt.Birsen Gündüz |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Üniversite gençliğine Türk devrimi’ni zorunlu kılan tarihsel koşulları, Osmanlı Devleti’nin sona ermesi ve Anadolu’nun işgaline karşı Mustafa Kemal Atatürk önderliğindeki ulusal bağımsızlık mücadelesini ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna ilişkin temel bir bakış açısı kazandırmak. |
İçeriği | Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma; son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Geçmişi ve bugünü tanımlar. |
2 | Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları tanımlar. |
3 | Osmanlı devleti’nin gerilemesinin nedenlerini tanımlar ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirir. |
4 | Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini tanımlar. |
5 | Kurtuluş savaşının organizasyon aşamasını ve TBMM'nin kurulmasının önemini Türk milletinin yaşamış olduğu hegemonya içerisinde saptar. |
6 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeleri açıklar. |
7 | Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu açıklar. |
8 | Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını tanımlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Anlatım, tartışma |
2 | Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler | Anlatım, tartışma |
3 | XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; | Anlatım, tartışma |
4 | Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları | Anlatım, tartışma |
5 | XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; | Anlatım, tartışma |
6 | ; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi | Anlatım, tartışma |
7 | Anadolu’nun işgali ve tepkiler | Anlatım, tartışma |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma | Anlatım, tartışma |
10 | son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü | Anlatım, tartışma |
11 | Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; | Anlatım, tartışma |
12 | TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması | Anlatım, tartışma |
13 | Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; | Anlatım, tartışma |
14 | Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması | Anlatım, tartışma |
15 | Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması. | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Komisyon, Çağdaş Türkiye Tarihi: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Mersin Üniversitesi Yayınları, Mersin, 2003. | ||
2 | Mustafa Kemal ATATÜRK, Nutuk, 1919-1927, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999 | ||
3 | Ergün AYBARS, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ercan Kitabevi, İzmir, 2000 | ||
4 | Suna KİLİ, Türk Devrim Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001 | ||
5 | Ahmet Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1996 | ||
6 | Şerafettin TURAN, Türk Devrim Tarihi, 4 Cilt, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1999 | ||
7 | Şevket Süreyya AYDEMİR, Enver Paşa, Makedonya’dan Orta Asya’ya, 3 Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995 | ||
8 | A. Haluk ÜLMAN, I. Dünya Savaşı’na Giden Yol ve Savaş, İmge Yayınları, Ankara, 2002 | ||
9 | Kazım KARABEKİR, Ermeni Dosyası, Emre Yayınları, İstanbul, 2005 | ||
10 | Kamuran GÜRÜN, Ermeni Dosyası, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2005 | ||
11 | Azmi SÜSLÜ, Ermeniler ve 1915 Tehcir Olayı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1990 | ||
12 | Bilal ŞİMŞİR, Osmanlı Ermenileri, Bilgi Yayınları, Ankara, 1986 | ||
13 | Komisyon, Ermeniler: Sürgün ve Göç, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2004 | ||
14 | Yusuf HALAÇOĞLU, Ermeni Tehciri, Babıali Kültür Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
15 | Sabahattin SELEK, Anadolu İhtilali, Kastaş Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
16 | Zeki SARIHAN, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1996 | ||
17 | Sina AKŞİN, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
18 | Alptekin MÜDERRİSOĞLU, Kurtuluş Savaşı’nın Mali Kaynakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara | ||
19 | Uluğ İĞDEMİR, Heyet-i Temsiliye Tutanakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989 | ||
20 | Cemil BİLSEL, Lozan, 2 Cilt, Sosyal Yayınları, İstanbul, 1998 | ||
21 | Seha MERAY, Lozan Barış Konferansı, Tutanaklar-Belgeler, 8 Kitap, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.1 | 12 | 1. Seminer |
2 | 0.3 | 1 | 1. Ara Sınav |
3 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Geçmişi ve bugünü tanımlar. | 1͵2͵3 | |
2 | Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları tanımlar. | 1͵2͵3 | |
3 | Osmanlı devleti’nin gerilemesinin nedenlerini tanımlar ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirir. | 1͵2͵3 | |
4 | Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini tanımlar. | 1͵2͵3 | |
5 | Kurtuluş savaşının organizasyon aşamasını ve TBMM'nin kurulmasının önemini Türk milletinin yaşamış olduğu hegemonya içerisinde saptar. | 1͵2͵3 | |
6 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeleri açıklar. | 1͵2͵3 | |
7 | Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu açıklar. | 1͵2͵3 | |
8 | Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını tanımlar. | 1͵2͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
15 | Son Sınav | 2 | 1 | 2 |
75 |