Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GKZ002 Bahar 2 0 2 1
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Okt.Birsen Gündüz
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi-II dersi, üniversite gençliğine Atatürk dönemi ve sonrası çağdaş Türkiye tarihini siyasi, kültürel, toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla değerlendirerek, Cumhuriyet ideolojisini ve tarih bilincini kazandırmayı amaçlar.
İçeriği Siyasi alanda yapılan inkılaplar (Saltanatın kaldırılması, Cumhuriyet’in ilanı, Halifeliğin kaldırılması vb); sosyal alanda yapılan inkılaplar (Şapka inkılabı, Tekke ve zaviyelerin kapatılması, Takvim, Saat ve Soyadı Kanunu ); eğitim ve kültür alanında gerçekleştirilen inkılaplar (Tevhid-i Tedrisat Kanunu, Harf inkılabı, Türk Tarih ve Dil inkılabı); hukuk alanında yapılan inkılaplar; Atatürk dönemi çok partili hayata geçiş denemeleri ve tepkiler (Terakkiperver Cumhuriyet Fırka’nın kuruluşu ve kapatılması, Şeyh Sait isyanı ve Atatürk’e suikast girişimi); Atatürk dönemi çok partili siyasal hayata geçiş denemeleri (Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kuruluşu, kapatılması ve Menemen Olayı); Cumhuriyet döneminde Türkiye’nin ekonomik kaynakları ve politikası (İzmir İktisat Kongresi); Atatürk dönemi Türk dış politikası (Nüfus Mübadelesi, Milletler Cemiyeti’ne üyelik, Balkan Antantı ve Sadabat Paktı); Atatürk dönemi Türk dış politikası (Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Hatay’ın Anavatan’a katılması, Türkiye’nin diğer ülkelerle olan ikili münasebetleri); Atatürk düşünce sisteminin tanımı, kapsamı ve Atatürk ilkeleri; Atatürk’ten sonra Türkiye, Demokrat Parti’nin iktidar yılları, 1960 ve 1970’li yıllarda Türkiye, 1960 sonrası Türkiye’nin dış politikası.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Türkiye Cumhuriyeti’nin laik bir devlet düzenine sahip olmasında önemli bir rol oynayan 3 Mart 1924 tarihli devrim yasalarını ve günümüzdeki önemini değerlendirebilme.
2 Türkiye’de katılımcı bir demokratik düzenin oluşumu ve demokratikleşme çabalarını kavrayabilme.
3 Cumhuriyet dönemi eğitim, kültür ve sanat çalışmalarının toplumsal hayata etkilerini değerlendirebilme.
4 Türkiye’de çağdaş, laik ve evrensel hukuk sisteminin önemini kavrayabilme.
5 Siyasal ve toplumsal bağımsızlık için gerekli olan ekonomik gelişmişliğin önemini anlayabilme.
6 Türkiye’nin Atatürk dönemi barışçı dış politika ilkelerini geçmiş ve günümüz dünya şartları içerisinde değerlendirebilme.
7 Bir çağdaşlaşma ideolojisi olarak Atatürkçü düşünce sisteminin dayandığı temel ilkeleri kavrayabilme.
8 Dünyada ve ülkemizde yaşanan bugünkü iç ve dış sorunların, Türkiye üzerindeki etkilerini ve çözüm yollarını geliştirebilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 3 Mart 1924 yasaları ve Türkiye'de çok partili yaşama geçiş denemeleri Anlatım, tartışma
2 Hukuk alanındaki gelişmeler ve Türk Anayasaları Anlatım, tartışma
3 Eğitim ve kültür alanındaki yenilikler Anlatım, tartışma
4 Toplumsal alanda düzenlemeler Anlatım, tartışma
5 Ekonomik alanda gelişmeler Anlatım, tartışma
6 Cumhuriyet döneminde dış politika Anlatım, tartışma
7 II. Dünya Savaşı ve sonrasında Türkiye Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de çok partili dönemin gelişimi Anlatım, tartışma
10 Soğuk Savaş dönemi ve Türkiye Anlatım, tartışma
11 Türkiye'nin sancılı yılları: 1970-1980 Anlatım, tartışma
12 Atatürk İlkeleri (I) Anlatım, tartışma
13 Atatürk İlkeleri (II) Anlatım, tartışma
14 Atatürk İlkeleri (III) Anlatım, tartışma
15 Çağdaş bir düşünce olarak Atatürkçülük ve Türkiye'nin bugünkü sorunları Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Komisyon, Çağdaş Türkiye Tarihi: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Mersin Üniversitesi Yayınları, Mersin, 2003.
2 Mustafa Kemal ATATÜRK, Nutuk, 1919-1927, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999
3 A. Afetinan, Medeni Bilgiler ve M. Kemal Atatürk’ün El Yazıları, TTK Yayınları, Ankara, 1999
4 Suna KİLİ, Türk Devrim Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001
5 Ahmet Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1996
6 Şerafettin TURAN, Türk Devrim Tarihi, 4 Cilt, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1999
7 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2000
8 İsmet İnönü, Hatıralar, Bilgi Yayınları, Ankara, 1987
9 Tevfik Çavdar, Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, 2 Cilt, İmge Yayınları, Ankara, 1995
10 Tarık Zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859- 1952, 2. Basım, Afa Yayınları, İstanbul, 1995
11 Oral Sander, Siyasi Tarih, İmge Yayınevi, Ankara, 1991
12 Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, Ankara, 1984
13 Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam, C.I-III, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1977
14 Şevket Süreyya Aydemir, İkinci Adam, C.I-III, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1976
15 Utkan Kocatürk, Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Kronolojisi, Ankara, 1983

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.1 12 1. Seminer
2 0.3 1 1. Ara Sınav
3 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Türkiye Cumhuriyeti’nin laik bir devlet düzenine sahip olmasında önemli bir rol oynayan 3 Mart 1924 tarihli devrim yasalarını ve günümüzdeki önemini değerlendirebilme. 1͵2͵3
2 Türkiye’de katılımcı bir demokratik düzenin oluşumu ve demokratikleşme çabalarını kavrayabilme. 1͵2͵3
3 Cumhuriyet dönemi eğitim, kültür ve sanat çalışmalarının toplumsal hayata etkilerini değerlendirebilme. 1͵2͵3
4 Türkiye’de çağdaş, laik ve evrensel hukuk sisteminin önemini kavrayabilme. 1͵2͵3
5 Siyasal ve toplumsal bağımsızlık için gerekli olan ekonomik gelişmişliğin önemini anlayabilme. 1͵2͵3
6 Türkiye’nin Atatürk dönemi barışçı dış politika ilkelerini geçmiş ve günümüz dünya şartları içerisinde değerlendirebilme. 1͵2͵3
7 Bir çağdaşlaşma ideolojisi olarak Atatürkçü düşünce sisteminin dayandığı temel ilkeleri kavrayabilme. 1͵2͵3
8 Dünyada ve ülkemizde yaşanan bugünkü iç ve dış sorunların, Türkiye üzerindeki etkilerini ve çözüm yollarını geliştirebilme. 1͵2͵3

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 1 1
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 3 1 3
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
15 Son Sınav 1 1 1
50