Ders Bilgileri
ÇEVRE BİLİMİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
FEN306 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Prof.Dr. Yüksel KELEŞ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Ders en az %50 oranında olmak üzere öğrenci merkezli aktiviteler ile yürütülecektir. |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Ekolojinin temel kavramlarını öğrenmek, çevre sorunları ile insan ilişkilerini değerlendirmek, çevre sorunlarına karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirmek. |
İçeriği | Ekolojinin temel kavramları, populasyon, kommunite, ekosistem, biyosfer, çevre sorunlarının tarihçesi, çevre bilinci ve çevresel etik, çevre eğitimi, çevre sağlık ilişkileri, çevresel güvenlik, deniz ve kıyı yönetimi, küresel iklim değişiklikleri, çevre kirliliği. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Ekolojinin temel kavramları ve ilkelerinin tanımlar. Günlük yaşantısında kullanır. |
2 | Doğal popülasyonlar ve insan popülasyonları arasındaki farklılıkları ifade eder. İnsan popülasyonlarının kendine has özelliklerini ve çevreye etkilerini açıklar. |
3 | Kommünite, ekosistem ve biyosfer kavramlarının öğelerini ve bunlar arasındaki etkileşimleri özetler, bu etkileşimleri ekolojik denge kavramıyla ilişkilendirir. |
4 | Çevre sorunlarının tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki kritik noktaları sorgular. Bu konudaki tartışmalarda fikrini söyler. |
5 | Çevre sorunları ile etkileşen öğeleri ayırt eder. İnsan, yerel ve merkezi yönetimler, bilim ve teknoloji, sivil toplum örgütleri ve ekonomik modellerin çevre sorunlarının oluşumuna ve çözümüne katkılarını ifade eder. |
6 | Çevre bilinci düzeylerini ve kapsamını belirler. Bilinç ile etik arasındaki ilişkiyi ifade eder. Bilinç geliştirmede çevre eğitiminin rolünü sorgular. Çevre eğitimini yaşam boyu eğitim ile ilişkilendirir. |
7 | Çevre-sağlık ilişkilerini örneklerle ifade eder. Çevre sorunlarından kaynaklanan sağlık risklerini tartışır. Riski azaltmak için sorumlu davranır. |
8 | Çevresel güvenlik kavramının öğelerini tartışır. Bugünün ve geleceğin güvenlik sorunlarını yorumlar ve değerlendirir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Ekolojinin temel kavramları | Soru-cevap, tartışma |
2 | Populasyon | Soru-cevap, tartışma |
3 | Kommunite, Ödev | Soru-cevap, tartışma |
4 | Ekosistemler ve biyosfer | Soru-cevap, tartışma |
5 | Dünyada çevre sorunlarının tarihçesi | Soru-cevap, tartışma |
6 | Türkiye’de çevre sorunlarının tarihçesi | Soru-cevap, tartışma |
7 | Çevre bilinci ve çevresel etik | Soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çevre eğitimi | Soru-cevap, tartışma |
10 | Çevre sağlık ilişkileri, çevresel güvenlik | Soru-cevap, tartışma |
11 | Deniz ve kıyı yönetimi, küresel iklim değişiklikleri | Soru-cevap, tartışma |
12 | Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) | Dönem projesi sunumu, tartışma |
13 | Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) | Dönem projesi sunumu, tartışma |
14 | Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) | Dönem projesi sunumu, tartışma |
15 | Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) | Dönem projesi sunumu, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Çevre bilimi ders notları, Çevre eğitimi ders notları (Doç. Dr. Yüksel Keleş) | ||
2 | Keleş, R., Hamacı, C. Çervebilim (4. Baskı) İmge Kitabevi ANKARA, 2002 | ||
3 | Akman, Y. vd. Çevre Kirliliği –Çevre Biyolojisi- Palme Yayıncılık, ANKARA, 2000 | ||
4 | Ertuğ, C. Yeşilden Griye Adım Adım Türkiye. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İSTANBUL, 2001 | ||
5 | Gündüz, T. Çevre Sorunları, Bilge Yayıncılık, ANKARA, 1994 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.2 | 3 | 1. Ödev |
3 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Ekolojinin temel kavramları ve ilkelerinin tanımlar. Günlük yaşantısında kullanır. | 9͵10͵14 | 1͵2͵3 |
2 | Doğal popülasyonlar ve insan popülasyonları arasındaki farklılıkları ifade eder. İnsan popülasyonlarının kendine has özelliklerini ve çevreye etkilerini açıklar. | 9͵10͵14 | 1͵2͵3 |
3 | Kommünite, ekosistem ve biyosfer kavramlarının öğelerini ve bunlar arasındaki etkileşimleri özetler, bu etkileşimleri ekolojik denge kavramıyla ilişkilendirir. | 9͵10͵14 | 1͵2͵3 |
4 | Çevre sorunlarının tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki kritik noktaları sorgular. Bu konudaki tartışmalarda fikrini söyler. | 9͵10͵14 | 1͵3 |
5 | Çevre sorunları ile etkileşen öğeleri ayırt eder. İnsan, yerel ve merkezi yönetimler, bilim ve teknoloji, sivil toplum örgütleri ve ekonomik modellerin çevre sorunlarının oluşumuna ve çözümüne katkılarını ifade eder. | 9͵10͵14 | 1͵3 |
6 | Çevre bilinci düzeylerini ve kapsamını belirler. Bilinç ile etik arasındaki ilişkiyi ifade eder. Bilinç geliştirmede çevre eğitiminin rolünü sorgular. Çevre eğitimini yaşam boyu eğitim ile ilişkilendirir. | 9͵10͵14 | 1͵3 |
7 | Çevre-sağlık ilişkilerini örneklerle ifade eder. Çevre sorunlarından kaynaklanan sağlık risklerini tartışır. Riski azaltmak için sorumlu davranır. | 9͵10͵14 | 1͵3 |
8 | Çevresel güvenlik kavramının öğelerini tartışır. Bugünün ve geleceğin güvenlik sorunlarını yorumlar ve değerlendirir. | 9͵10͵14 | 1͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 12 | 1 | 12 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 10 | 10 |
10 | Ara Proje | 1 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
100 |