Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

ÇEVRE BİLİMİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
FEN306 Bahar 3 0 3 4
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof.Dr. Yüksel KELEŞ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Ders en az %50 oranında olmak üzere öğrenci merkezli aktiviteler ile yürütülecektir.
Staj Durumu Yok
Amacı Ekolojinin temel kavramlarını öğrenmek, çevre sorunları ile insan ilişkilerini değerlendirmek, çevre sorunlarına karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirmek.
İçeriği Ekolojinin temel kavramları, populasyon, kommunite, ekosistem, biyosfer, çevre sorunlarının tarihçesi, çevre bilinci ve çevresel etik, çevre eğitimi, çevre sağlık ilişkileri, çevresel güvenlik, deniz ve kıyı yönetimi, küresel iklim değişiklikleri, çevre kirliliği.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Ekolojinin temel kavramları ve ilkelerinin tanımlar. Günlük yaşantısında kullanır.
2 Doğal popülasyonlar ve insan popülasyonları arasındaki farklılıkları ifade eder. İnsan popülasyonlarının kendine has özelliklerini ve çevreye etkilerini açıklar.
3 Kommünite, ekosistem ve biyosfer kavramlarının öğelerini ve bunlar arasındaki etkileşimleri özetler, bu etkileşimleri ekolojik denge kavramıyla ilişkilendirir.
4 Çevre sorunlarının tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki kritik noktaları sorgular. Bu konudaki tartışmalarda fikrini söyler.
5 Çevre sorunları ile etkileşen öğeleri ayırt eder. İnsan, yerel ve merkezi yönetimler, bilim ve teknoloji, sivil toplum örgütleri ve ekonomik modellerin çevre sorunlarının oluşumuna ve çözümüne katkılarını ifade eder.
6 Çevre bilinci düzeylerini ve kapsamını belirler. Bilinç ile etik arasındaki ilişkiyi ifade eder. Bilinç geliştirmede çevre eğitiminin rolünü sorgular. Çevre eğitimini yaşam boyu eğitim ile ilişkilendirir.
7 Çevre-sağlık ilişkilerini örneklerle ifade eder. Çevre sorunlarından kaynaklanan sağlık risklerini tartışır. Riski azaltmak için sorumlu davranır.
8 Çevresel güvenlik kavramının öğelerini tartışır. Bugünün ve geleceğin güvenlik sorunlarını yorumlar ve değerlendirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ekolojinin temel kavramları Soru-cevap, tartışma
2 Populasyon Soru-cevap, tartışma
3 Kommunite, Ödev Soru-cevap, tartışma
4 Ekosistemler ve biyosfer Soru-cevap, tartışma
5 Dünyada çevre sorunlarının tarihçesi Soru-cevap, tartışma
6 Türkiye’de çevre sorunlarının tarihçesi Soru-cevap, tartışma
7 Çevre bilinci ve çevresel etik Soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Çevre eğitimi Soru-cevap, tartışma
10 Çevre sağlık ilişkileri, çevresel güvenlik Soru-cevap, tartışma
11 Deniz ve kıyı yönetimi, küresel iklim değişiklikleri Soru-cevap, tartışma
12 Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) Dönem projesi sunumu, tartışma
13 Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) Dönem projesi sunumu, tartışma
14 Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) Dönem projesi sunumu, tartışma
15 Öğrenci sunuları (çevre kirliliği) Dönem projesi sunumu, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Çevre bilimi ders notları, Çevre eğitimi ders notları (Doç. Dr. Yüksel Keleş)
2 Keleş, R., Hamacı, C. Çervebilim (4. Baskı) İmge Kitabevi ANKARA, 2002
3 Akman, Y. vd. Çevre Kirliliği –Çevre Biyolojisi- Palme Yayıncılık, ANKARA, 2000
4 Ertuğ, C. Yeşilden Griye Adım Adım Türkiye. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İSTANBUL, 2001
5 Gündüz, T. Çevre Sorunları, Bilge Yayıncılık, ANKARA, 1994

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.2 1 1. Ara Sınav
2 0.2 3 1. Ödev
3 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Ekolojinin temel kavramları ve ilkelerinin tanımlar. Günlük yaşantısında kullanır. 9͵10͵14 1͵2͵3
2 Doğal popülasyonlar ve insan popülasyonları arasındaki farklılıkları ifade eder. İnsan popülasyonlarının kendine has özelliklerini ve çevreye etkilerini açıklar. 9͵10͵14 1͵2͵3
3 Kommünite, ekosistem ve biyosfer kavramlarının öğelerini ve bunlar arasındaki etkileşimleri özetler, bu etkileşimleri ekolojik denge kavramıyla ilişkilendirir. 9͵10͵14 1͵2͵3
4 Çevre sorunlarının tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki kritik noktaları sorgular. Bu konudaki tartışmalarda fikrini söyler. 9͵10͵14 1͵3
5 Çevre sorunları ile etkileşen öğeleri ayırt eder. İnsan, yerel ve merkezi yönetimler, bilim ve teknoloji, sivil toplum örgütleri ve ekonomik modellerin çevre sorunlarının oluşumuna ve çözümüne katkılarını ifade eder. 9͵10͵14 1͵3
6 Çevre bilinci düzeylerini ve kapsamını belirler. Bilinç ile etik arasındaki ilişkiyi ifade eder. Bilinç geliştirmede çevre eğitiminin rolünü sorgular. Çevre eğitimini yaşam boyu eğitim ile ilişkilendirir. 9͵10͵14 1͵3
7 Çevre-sağlık ilişkilerini örneklerle ifade eder. Çevre sorunlarından kaynaklanan sağlık risklerini tartışır. Riski azaltmak için sorumlu davranır. 9͵10͵14 1͵3
8 Çevresel güvenlik kavramının öğelerini tartışır. Bugünün ve geleceğin güvenlik sorunlarını yorumlar ve değerlendirir. 9͵10͵14 1͵3

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
15 Son Sınav 1 1 1
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 12 1 12
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 1 10 10
10 Ara Proje 1 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
100