Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
HIT214 Bahar 3 0 3 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Ön Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Taylan
Öğretim Sistemi Uzaktan
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders, çağdaş kuram ve eleştirellik ile kitle iletişim ve kültür konularını ilişkilendirmeyi ve öğrencilere kültür ve medya ilişkisi konusunda temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
İçeriği Bu ders kitle kültürü, popüler kültür, görsel kültür, kültürün metalaşması, küreselleşme, cinsiyet ve alt kültür, tüketim toplumu gibi konulara yoğunlaşmaktadır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Medya sektörünün ekonomik, politik ve kültürel kodlarının ne olduğunu anlar
2 Popüler kültür ürünlerinin yapısal özelliklerini analiz edebilir
3 Kültür ürünlerinin hegemonik toplumsal, siyasal ve ekonomik yapıları nasıl kurduğunu kavrar
4 Popüler kültüre eleştirel yaklaşmayı öğrenir
5 Kültür alanında egemenlik ve mücadeleye dair bir bakış açısı geliştirebilir
6 Popüler kültürün yaratım ve yeniden üretiminde medyanın rolünü kavrar
7 Türkiye’de popüler kültür içerisinde yer etmiş temel kültürel üretim alanlarına ait ürünleri ve pratikleri tanır
8 Popüler kültür metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma. Derse giriş ve ders hakkında genel bilgiler. Anlatım, Tartışma
2 Popüler Kültüre Giriş Anlatım, Tartışma
3 Popüler Kültür: Ne ve Kim İçin? Anlatım, Tartışma
4 Kültür Olgusunun İdeolojik Kullanımları Anlatım, Tartışma
5 Modernleşme ve Popüler Kültür Anlatım, Tartışma
6 Popüler Kültür-Yüksek Kültür Anlatım, Tartışma
7 Kültürün Toplumsal Simge Üretme Özelliği Anlatım, Tartışma
9 Dünyada ve Türkiye’de Neoliberal Değişim Anlatım, Tartışma
10 Tüketim Kültürü Anlatım, Tartışma
11 Medya Kültürü Anlatım, Tartışma
12 Yeme İçme Kültürü Anlatım, Tartışma
13 Müzik Kültürü Anlatım, Tartışma
14 Futbol Kültürü Anlatım, Tartışma
15 Genel tekrar ve Tartışma Anlatım, Tartışma
8
16

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Bali, Rıfat N. (2009), Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
2 Dağtaş, Erdal (2006), Türkiye’de Magazin Basını, Ankara. Ütopya Yayınevi.
3 Erdoğan, İrfan (1999), “Popüler Kültür: Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele”, Popüler Kültür ve İktidar içinde, (Der.) N. Güngör, Ankara: Vadi Yayınları, ss. 18-53.
4 Erdoğan, İrfan (2004), “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Eğitim Dergisi.
5 Erdoğan, Necmi (1993), “Popüler Futbol Kültürü ve Milliyetçilik”, Birikim, Sayı: 49, ss. 26-33.
6 Ergur, Ali; Gökalp, Emre (2011) (Der.), Kültür Sosyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
7 Gans, Herbert J. (2012), Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
8 Orçan, Mustafa (2004), Osmanlı’dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü, Ankara: Kadim Yayınevi.
9 Özbek, Meral (2012), Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları.
10 Özkazanç, Alev (2005), “Türkiye’nin Neo-Liberal Dönüşümü ve Liberal Düşünce”, Tartışma Metinleri Serisi, No: 85, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Gelişme ve Toplum Araştırmaları Merkezi Yayınları.
11 Smith, Philip (2005), Kültürel Kuram, İstanbul: Babil Yayınları.
12 Storey, John (2000), Popüler Kültür Çalışmaları: Kuramlar ve Metotlar, İstanbul: Babil Yayınları.
13 Taylan, Ahmet (2008), “Çok Uluslu Fast-Food Restoranlarının ‘Ramazan Menüleri’ Örneğinde Küresel-Yerel Kültür Etkileşimi”, Kültür ve İletişim, Cilt: 11, Sayı: 1, ss. 73-109.
14 Tellan, Derya, (2009), “Bir Tüketim Eylemi Olarak Popüler Kültür”, Medya ve Popüler Kültür içinde, (Der.) E. Karakoç, Konya: Literatürk Yayınları, ss. 59-86.
15 Yaylagül, Levent (2009), “Popüler Kültür ve İkonları: İbrahim Tatlıses Örneği”, Medya ve Popüler Kültür içinde, (Der.) E. Karakoç, Konya: Literatürk Yayınları, ss. 189-214.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Medya sektörünün ekonomik, politik ve kültürel kodlarının ne olduğunu anlar 1͵10͵11 1͵2
2 Popüler kültür ürünlerinin yapısal özelliklerini analiz edebilir 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
3 Kültür ürünlerinin hegemonik toplumsal, siyasal ve ekonomik yapıları nasıl kurduğunu kavrar 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
4 Popüler kültüre eleştirel yaklaşmayı öğrenir 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
5 Kültür alanında egemenlik ve mücadeleye dair bir bakış açısı geliştirebilir 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
6 Popüler kültürün yaratım ve yeniden üretiminde medyanın rolünü kavrar 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
7 Türkiye’de popüler kültür içerisinde yer etmiş temel kültürel üretim alanlarına ait ürünleri ve pratikleri tanır 1͵10͵11͵13͵17͵21 1͵2
8 Popüler kültür metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir 1͵10͵11͵12͵13͵17͵21 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 0 0
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 5 5 25
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 3 3
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
15 Son Sınav 1 3 3
75