Ders Bilgileri
MEDYA ÇÖZÜMLEMELERİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
HIT222 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Ön Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Prof.Dr. Aslıhan Doğan Topçu |
Öğretim Sistemi | Uzaktan |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Medya araştırmaları konusunda betimleyici düzeyde bilgiyi öğretmeyi içeren ders; öğrencilere yaşadığımız toplumdan derlenmiş konu örnekleri üstünden iletişim alanındaki araştırmalar okutularak, irdelenmesini ve öğrencilerin araştırma tasarımları yapmalarını amaçlamaktadır. |
İçeriği | Bu ders öğrencilere medya araştırmalarında tarihsel gelişimin, temel kavramların, araştırma yöntemlerinin ve örneklerinin öğretimine yöneliktir. Araştırmalarda kullanılan temel kavramlar, iletişim araştırmalarındaki yaklaşımlar, araştırma ve kuram bağlantısı, araştırma yöntemleridir |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İletişim araştırmalarında temel kavramları tanımlayabilme ve yorumlayabilme. |
3 | İletişim bilimlerinde tarihsel araştırma konularını irdeleyebilme. |
4 | İletişim araştırması tasarlayabilme. |
5 | Örneklem seçip doğru soru sorma tekniğini uygulayabilme. |
6 | Nitel-nicel ve metin çözümlemesini gerçekleştirebilme. |
7 | Mesleki hayatında bir araştırmayı hazırlayıp yönlendirebilme. |
8 | Araştırma türlerinin ayrımının belirtebilme. |
9 | Yeni iletişim eğilimlerini yorumlayabilme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Sosyal Bilimlerde ve İletişim Araştırmalarında Araştırma Yapmanın Tarihi. Temel Kavramlar: Ampirik, bilim, kuram, deneyim, rasyonel. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
2 | İletişim araştırmalarında çeşitli yaklaşımlar. Pozitivizm, yorumlayıcı yaklaşım ve eleştirel gerçekçilik. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
3 | Araştırma ve kuram bağlantısı. Kuramların tartışılması. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
4 | Araştırmada doküman kullanma ve seçme. Örneklem. Araştırmada soru sorma. Araştırmada nitel ve nicel çözümleme. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
5 | Metin çözümlemesi. Göstergebilim ve eleştirel dilbilim. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
6 | İdeolojik çözümlemeler. İdeoloji-anlam-kod-temsil vb. kavramların tanımlanması. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
7 | Araştırma konusu olarak haber. Gözleme dayalı araştırmalar. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
8 | Ara sınav | |
9 | Konuşma çözümlemeleri, sözlü tarih görüşmeleri. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma. |
10 | İzleyici araştırmaları ve temel kavramlar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
11 | Gazetecilik alanıyla ilgili gerçekleştirilen araştırmalar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
12 | Halkla ilişkilerle ilgili gerçekleştirilen araştırmalar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
13 | Reklamla ilgili gerçekleştirilen araştırmalar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
14 | Sinema ile ilgili araştırmalar. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. Ödev | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
15 | Yeni medya araştırmaları. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri araştırma ödevlerinin sunumu ve değerlendirmesi. | Anlatım, beyin fırtınası, soru-yanıt, tartışma, uygulama. |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | İletişim Araştırmaları ve Kuramları | Tekinalp, Şermin ve Uzun Ruhdan (2004) İletişim Araştırmaları ve Kuramları, İstanbul: Derin Yayınları | |
2 | İletişim Çalışmalarına Giriş | Fiske, John (1996) İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Ark Yayınları, (6-7-8 ve 9. Bölümler). | |
3 | Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim | Aziz, Aysel (1994) Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi. | |
4 | Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri | Berger, Arthur A. (1982) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. | |
5 | Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş | Geray, Haluk (2004) Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Yayınları. | |
6 | İletişim Sözlüğü | Mutlu, Erol (1994) İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları. | |
7 | Anahtar Sözcükler | Williams, Raymond (2005) Anahtar Sözcükler, İstanbul: İletişim Yayınları. | |
8 | Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları | Yumlu, Konca (1994) Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları, İzmir. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.3 | 5 | Son Sınav |
3 | 0.3 | 13 | Dönem Ödevi |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İletişim araştırmalarında temel kavramları tanımlayabilme ve yorumlayabilme. | 9͵10 | 1͵4 |
3 | İletişim bilimlerinde tarihsel araştırma konularını irdeleyebilme. | 9͵10 | 1͵4 |
4 | İletişim araştırması tasarlayabilme. | 9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4 |
5 | Örneklem seçip doğru soru sorma tekniğini uygulayabilme. | 9͵10 | 1͵2͵3͵4 |
6 | Nitel-nicel ve metin çözümlemesini gerçekleştirebilme. | 9͵10 | 1͵2͵3͵4 |
7 | Mesleki hayatında bir araştırmayı hazırlayıp yönlendirebilme. | 9͵10͵11 | 1͵2͵3͵4 |
8 | Araştırma türlerinin ayrımının belirtebilme. | 9͵10͵11 | 1͵4 |
9 | Yeni iletişim eğilimlerini yorumlayabilme. | 9͵10 | 1͵4 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 7 | 7 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 1 | 1 | 1 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 6 | 6 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |