Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GKZ005 | Güz | 3 | 0 | 3 | 0 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. Orhan ÖZDEMİR |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Düşünce, duygu, istek ve hayalleri güzel ve etkili bir şekilde Türkçe diline uygun olarak yazma becerisi kazandırmak. |
İçeriği | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar; anlatımın temel özellikleri, öznel ve nesnel anlatım; paragraf ve paragraf türleri, metnin tanımı ve metin türleri; metin olma koşulları, yazılı anlatımın aşamaları; bilgilendirici metinler, kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Yazı dili ile sözlü dil arasındaki temel farklılıkları açıklar. |
2 | Farklı yazınsal türlerde yazılmış metinlerde yer alan öznel ve nesnel anlatım bölümlerini gösterir ve nedenleriyle açıklar. |
3 | Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanmak için farklı türlerde okumalar yapar ve okuduğu kitapları özetler. |
4 | Metin olma koşullarını tanımlar ve bu koşulları metin oluştururken uygular.. |
5 | Yazılı anlatımın aşamalarını açıklar ve verilen bir konunun bütün aşamalarını planlar. |
6 | Dilekçe ve özgeçmiş gibi bilgilendirici metinlerin günlük yaşamdaki önemini açıklar. |
7 | Yazma çalışmalarında oluşturulan metinlerdeki yazım, noktalama ve dil yanlışlarını denetler. |
8 | Düşünce geliştirme yollarını açıklar ve verilen bir metinde yer alan düşünce geliştirme yollarını tanımlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Yazım kuralları | Anlatım, uygulama |
2 | Noktalama işaretleri | Anlatım, uygulama |
3 | Anlatım bozuklukları | Anlatım, uygulama |
4 | Yazı dilinin temel özellikleri | Anlatım |
5 | Öznel ve nesnel anlatım | Anlatım, örnekleme |
6 | Paragraf ve paragraf türleri | Anlatım, örnekleme |
7 | Metin ve metin olma koşulları | Anlatım, örnekleme |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Yazılı anlatımın aşamaları | Anlatım, gösterip yaptırma |
10 | Düşünce geliştirme yolları | Anlatım, uygulama |
11 | Anlatım biçimleri | Anlatım, uygulama |
12 | Bilgilendirici metinler | Anlatım, uygulama |
13 | Dilekçe ve özgeçmiş | Anlatım, uygulama |
14 | Yazınsal türler | Anlatım, örnekleme |
15 | Yazınsal türlerle ilgili yazma denemeleri | Anlatım, uygulama |
16 | Son sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık. | ||
2 | Beyreli, L. vd. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegama Yayıncılık. | ||
3 | Oral, G. (2002). Yine yazı yazıyoruz. Ankara: Pegama Yayıncılık. | ||
4 | TEMUR, Turan-ÇAKIROĞLU, A. (2010). Etkinliklerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegama Yayıncılık. | ||
5 | Kıbrıs, İ. (2010). Yazılı anlatım. Ankara: Kök Yayıncılık. | ||
6 | Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınevi. | ||
7 | Akbayır, S. (2010). Nasıl yazabilirim. Ankara: Pegama Yayıncılık |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Yazı dili ile sözlü dil arasındaki temel farklılıkları açıklar. | 18͵19 | 1͵2 |
2 | Farklı yazınsal türlerde yazılmış metinlerde yer alan öznel ve nesnel anlatım bölümlerini gösterir ve nedenleriyle açıklar. | 18͵19 | 1͵2 |
3 | Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanmak için farklı türlerde okumalar yapar ve okuduğu kitapları özetler. | 18͵19 | 1͵2 |
4 | Metin olma koşullarını tanımlar ve bu koşulları metin oluştururken uygular.. | 18͵19 | 1͵2 |
5 | Yazılı anlatımın aşamalarını açıklar ve verilen bir konunun bütün aşamalarını planlar. | 18͵19 | 1͵2 |
6 | Dilekçe ve özgeçmiş gibi bilgilendirici metinlerin günlük yaşamdaki önemini açıklar. | 18͵19 | 1͵2 |
7 | Yazma çalışmalarında oluşturulan metinlerdeki yazım, noktalama ve dil yanlışlarını denetler. | 18͵19 | 1͵2 |
8 | Düşünce geliştirme yollarını açıklar ve verilen bir metinde yer alan düşünce geliştirme yollarını tanımlar. | 18͵19 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 11 | 3 | 33 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
125 |