Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

TÜRK DİLİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GKZ005 Güz 3 0 3 0
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd. Doç. Dr. Orhan ÖZDEMİR
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Düşünce, duygu, istek ve hayalleri güzel ve etkili bir şekilde Türkçe diline uygun olarak yazma becerisi kazandırmak.
İçeriği Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar; anlatımın temel özellikleri, öznel ve nesnel anlatım; paragraf ve paragraf türleri, metnin tanımı ve metin türleri; metin olma koşulları, yazılı anlatımın aşamaları; bilgilendirici metinler, kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Yazı dili ile sözlü dil arasındaki temel farklılıkları açıklar.
2 Farklı yazınsal türlerde yazılmış metinlerde yer alan öznel ve nesnel anlatım bölümlerini gösterir ve nedenleriyle açıklar.
3 Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanmak için farklı türlerde okumalar yapar ve okuduğu kitapları özetler.
4 Metin olma koşullarını tanımlar ve bu koşulları metin oluştururken uygular..
5 Yazılı anlatımın aşamalarını açıklar ve verilen bir konunun bütün aşamalarını planlar.
6 Dilekçe ve özgeçmiş gibi bilgilendirici metinlerin günlük yaşamdaki önemini açıklar.
7 Yazma çalışmalarında oluşturulan metinlerdeki yazım, noktalama ve dil yanlışlarını denetler.
8 Düşünce geliştirme yollarını açıklar ve verilen bir metinde yer alan düşünce geliştirme yollarını tanımlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yazım kuralları Anlatım, uygulama
2 Noktalama işaretleri Anlatım, uygulama
3 Anlatım bozuklukları Anlatım, uygulama
4 Yazı dilinin temel özellikleri Anlatım
5 Öznel ve nesnel anlatım Anlatım, örnekleme
6 Paragraf ve paragraf türleri Anlatım, örnekleme
7 Metin ve metin olma koşulları Anlatım, örnekleme
8 Ara sınav Sınav
9 Yazılı anlatımın aşamaları Anlatım, gösterip yaptırma
10 Düşünce geliştirme yolları Anlatım, uygulama
11 Anlatım biçimleri Anlatım, uygulama
12 Bilgilendirici metinler Anlatım, uygulama
13 Dilekçe ve özgeçmiş Anlatım, uygulama
14 Yazınsal türler Anlatım, örnekleme
15 Yazınsal türlerle ilgili yazma denemeleri Anlatım, uygulama
16 Son sınav Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
2 Beyreli, L. vd. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegama Yayıncılık.
3 Oral, G. (2002). Yine yazı yazıyoruz. Ankara: Pegama Yayıncılık.
4 TEMUR, Turan-ÇAKIROĞLU, A. (2010). Etkinliklerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegama Yayıncılık.
5 Kıbrıs, İ. (2010). Yazılı anlatım. Ankara: Kök Yayıncılık.
6 Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
7 Akbayır, S. (2010). Nasıl yazabilirim. Ankara: Pegama Yayıncılık

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Yazı dili ile sözlü dil arasındaki temel farklılıkları açıklar. 18͵19 1͵2
2 Farklı yazınsal türlerde yazılmış metinlerde yer alan öznel ve nesnel anlatım bölümlerini gösterir ve nedenleriyle açıklar. 18͵19 1͵2
3 Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanmak için farklı türlerde okumalar yapar ve okuduğu kitapları özetler. 18͵19 1͵2
4 Metin olma koşullarını tanımlar ve bu koşulları metin oluştururken uygular.. 18͵19 1͵2
5 Yazılı anlatımın aşamalarını açıklar ve verilen bir konunun bütün aşamalarını planlar. 18͵19 1͵2
6 Dilekçe ve özgeçmiş gibi bilgilendirici metinlerin günlük yaşamdaki önemini açıklar. 18͵19 1͵2
7 Yazma çalışmalarında oluşturulan metinlerdeki yazım, noktalama ve dil yanlışlarını denetler. 18͵19 1͵2
8 Düşünce geliştirme yollarını açıklar ve verilen bir metinde yer alan düşünce geliştirme yollarını tanımlar. 18͵19 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 11 3 33
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
15 Son Sınav 1 1 1
125