Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GKZ001 Güz 2 0 2 1
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Okt.Birsen Gündüz
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Üniversite gençliğine Türk devrimi’ni zorunlu kılan tarihsel koşulları, Osmanlı Devleti’nin sona ermesi ve Anadolu’nun işgaline karşı Mustafa Kemal Atatürk önderliğindeki ulusal bağımsızlık mücadelesini ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna ilişkin temel bir bakış açısı kazandırmak.
İçeriği Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma; son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Geçmişi ve bugünü tanımlar.
2 Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları tanımlar.
3 Osmanlı devleti’nin gerilemesinin nedenlerini tanımlar ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirir.
4 Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini tanımlar.
5 Kurtuluş savaşının organizasyon aşamasını ve TBMM'nin kurulmasının önemini Türk milletinin yaşamış olduğu hegemonya içerisinde saptar.
6 Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeleri açıklar.
7 Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu açıklar.
8 Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını tanımlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı Anlatım, tartışma
2 Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler Anlatım, tartışma
3 XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Anlatım, tartışma
4 Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları Anlatım, tartışma
5 XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; Anlatım, tartışma
6 ; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi Anlatım, tartışma
7 Anadolu’nun işgali ve tepkiler Anlatım, tartışma
8 Ara sınav Sınav
9 Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma Anlatım, tartışma
10 son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü Anlatım, tartışma
11 Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; Anlatım, tartışma
12 TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması Anlatım, tartışma
13 Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; Anlatım, tartışma
14 Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması Anlatım, tartışma
15 Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması. Anlatım, tartışma
16 Son Sınav Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
6 Şerafettin TURAN, Türk Devrim Tarihi, 4 Cilt, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1999
1 Komisyon, Çağdaş Türkiye Tarihi: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Mersin Üniversitesi Yayınları, Mersin, 2003.
2 Mustafa Kemal ATATÜRK, Nutuk, 1919-1927, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999
3 Ergün AYBARS, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ercan Kitabevi, İzmir, 2000
4 Suna KİLİ, Türk Devrim Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001
5 Ahmet Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1996
7 Şevket Süreyya AYDEMİR, Enver Paşa, Makedonya’dan Orta Asya’ya, 3 Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995
8 A. Haluk ÜLMAN, I. Dünya Savaşı’na Giden Yol ve Savaş, İmge Yayınları, Ankara, 2002
9 Kazım KARABEKİR, Ermeni Dosyası, Emre Yayınları, İstanbul, 2005
10 Kamuran GÜRÜN, Ermeni Dosyası, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2005
11 Azmi SÜSLÜ, Ermeniler ve 1915 Tehcir Olayı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1990
12 Bilal ŞİMŞİR, Osmanlı Ermenileri, Bilgi Yayınları, Ankara, 1986
13 Komisyon, Ermeniler: Sürgün ve Göç, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2004
14 Yusuf HALAÇOĞLU, Ermeni Tehciri, Babıali Kültür Yayınları, İstanbul, 2004
15 Sabahattin SELEK, Anadolu İhtilali, Kastaş Yayınları, İstanbul, 2004
16 Zeki SARIHAN, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1996
17 Sina AKŞİN, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2004
18 Alptekin MÜDERRİSOĞLU, Kurtuluş Savaşı’nın Mali Kaynakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara
19 Uluğ İĞDEMİR, Heyet-i Temsiliye Tutanakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989
20 Cemil BİLSEL, Lozan, 2 Cilt, Sosyal Yayınları, İstanbul, 1998
21 Seha MERAY, Lozan Barış Konferansı, Tutanaklar-Belgeler, 8 Kitap, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.1 12 1. Seminer
2 0.3 1 1. Ara Sınav
3 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Geçmişi ve bugünü tanımlar. 1͵2͵3
2 Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları tanımlar. 1͵2͵3
3 Osmanlı devleti’nin gerilemesinin nedenlerini tanımlar ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirir. 1͵2͵3
4 Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini tanımlar. 1͵2͵3
5 Kurtuluş savaşının organizasyon aşamasını ve TBMM'nin kurulmasının önemini Türk milletinin yaşamış olduğu hegemonya içerisinde saptar. 1͵2͵3
6 Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeleri açıklar. 1͵2͵3
7 Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu açıklar. 1͵2͵3
8 Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını tanımlar. 1͵2͵3

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 11 1 11
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 4 4
15 Son Sınav 1 1 1
75