Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MBD011 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. Binali TUNÇ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini kavramak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanımlamak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle tanımak.
İçeriği Türk eğitim sisteminin temel karakteristikleri, Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetimi, yönetim yaklaşımları, yönetim süreçleri, okuldaki yönetim işleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar.
2 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini tanımlar.
3 Örgütlerdeki insan davranışını açıklar.
4 Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar.
5 Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını tanımlar.
6 Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri ve okul işletmeciliği konularında yapılması gerekenleri tanımlar.
7 Okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri tanımlar.
8 Öğretmenlik mesleğine karşı olumlu tutum geliştirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri Anlatım, tartışma
2 Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri Anlatım, tartışma
3 Türk eğitim sisteminin genel yapısı Anlatım, tartışma
4 Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler Anlatım, tartışma
5 Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim Anlatım, tartışma
6 Yönetim bilimi ve örgüt kavramı Anlatım, tartışma
7 Yönetim kuramları Anlatım, tartışma
8 Ara sınav Sınav
9 Yönetim süreçleri Anlatım, tartışma
10 Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği Anlatım, tartışma
11 Okul yönetiminde personel işleri Anlatım, tartışma
12 Okul yönetiminde personel işleri Anlatım, tartışma
13 Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri Anlatım, tartışma
14 Okul işletmesinin yönetilmesi Anlatım, tartışma
15 Okul-çevre ilişkileri Anlatım, tartışma
16 Son Sınav Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Öğretim üyesinin ders notları
2 Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem.
3 Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
4 Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta.
5 Eurydice. (2011). Türk eğitim sisteminin örgütlenmesi: 2009-10. (http://www.eurydice.org).
6 Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim.
7 Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz K. (Eds.). (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
8 Meriwether, C. ve Duyar, İ. (1997). Okul yönetimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası.
9 Oktay, A. (Ed.). (2009). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınları.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar. 4͵17 1͵2
2 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini tanımlar. 4͵17 1͵2
3 Örgütlerdeki insan davranışını açıklar. 4͵17 1͵2
4 Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. 4͵17 1͵2
5 Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını tanımlar. 4͵17 1͵2
6 Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri ve okul işletmeciliği konularında yapılması gerekenleri tanımlar. 4͵17 1͵2
7 Okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri tanımlar. 4͵17 1͵2
8 Öğretmenlik mesleğine karşı olumlu tutum geliştirir. 4͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 9 2 18
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 6 6
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
15 Son Sınav 1 1 1
75