Ders Bilgileri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
MBD010 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. Önder SÜNBÜL |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | İstatistik bilgisi |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Ölçme ve değerlendirme alanındaki temel kavram ve ilkeleri tanımlamak, ölçme ve değerlendirme ortamlarındaki hata kaynaklarını belirlemek ve denetlemek; öğrencilerinin öğrenme süreçlerini izleme ve öğrenme çıktılarını değerlendirmede uygun araç ve yöntemleri seçmek ve adil değerlendirme yapabilme bilincini kazanmak. |
İçeriği | Ölçme ile ilgili temel kavramlar. Ölçek türleri. Ölçme hataları. Ölçme araçlarının güvenirliği. Ölçme araçlarının geçerliği ve kullanışlığı. Standart hata. Sınav çeşitleri. Madde analizi ve test istatistikleri. Puanlama. Değerlendirme |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Ölçme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
2 | Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar. |
3 | Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını saptar ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır. |
4 | Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçer. |
5 | Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirler. |
6 | Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir. |
7 | Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır. |
8 | Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Ölçme ve ölçeğin tanımı ve yapısal özellikleri | Anlatım, tartışma |
2 | Ölçek türleri: oran, eşit aralıklı, sıralama, sınıflama ölçekleri | Anlatım, tartışma |
3 | Ölçme hataları: sabit, sistematik, tesadüfi hatalar | Anlatım, tartışma |
4 | Ölçme araçlarının güvenirliği | Anlatım, tartışma |
5 | Güvenirlik hesaplama türleri, standart hata | Anlatım, tartışma |
6 | Ölçme araçlarının geçerliği | Anlatım, tartışma |
7 | Geçerlik türleri, ölçme araçlarının kullanışlığı | Anlatım, tartışma |
8 | Ara sınav | Sınav |
9 | Sınav çeşitleri: sözlü sınavlar, uzun cevaplı yazılı sınavlar, kısa cevaplı yazılı sınavlar | Anlatım, tartışma |
10 | Sınav çeşitleri: seçme gerektiren sınavlar | Anlatım, tartışma |
11 | Test ve madde istatistikleri/ analizi | Anlatım, problem çözme |
12 | Standart ve ağırlıklı puanlar | Anlatım, problem çözme |
13 | Mutlak ve bağıl değerlendirme | Anlatım, tartışma |
14 | Süreç izleme ve sonuç değerlendirme | Anlatım, tartışma |
15 | Kontrol listeleri ve dereceli ölçekler | Anlatım, tartışma |
16 | Son sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Turgut, M.F., Baykul B. (2010) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi | ||
2 | Özçelik, D.A. (2010) Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi | ||
3 | Atılgan,H. (2006) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara:Anı Yayıncılık |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ile ilgili temel kavramları açıklar. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
2 | Kullanacağı ölçme araçlarının yapısal özelliklerine göre alınan bilginin gücünü belirler ve buna göre yorumlar. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
3 | Ölçmeye karışan hataları ve kaynaklarını saptar ve sınav hazırlama ve uygulamada tedbirler alır. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
4 | Kazanımlara uygun ölçme aracı ya da yöntemi seçer. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
5 | Kullandığı testlerin güvenirliğine göre standart hatalarını belirler. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
6 | Hazırladığı sınavların geçerliğine özen gösterir. | 1͵11͵12 | 1͵2 |
7 | Puanlamada ve ölçüt belirlemede uygun değerlendirme yaklaşımları kullanır. | 1͵11͵12 | 2 |
8 | Süreç ve sonuç değerlendirme yaklaşımlarının ilkelerine göre başarı değerlendirme sürecini planlar. | 1͵11͵12 | 2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
75 |