Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
MBD007 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr.Önder SÜNBÜL
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar İstatistik, ölçme ve değerlendirme bilgisi
Staj Durumu Yok
Amacı Öğrenciler, bilimsel düşünme gücünü geliştirir ve eğitim ortamlarında fark ettiği sorunları inceleyebilecek bilimsel araştırmalar tasarlar, araştırmaları yürütür ve sonucu raporlar.
İçeriği Bilimsel araştırmanın felsefesi. Bilimsel araştırma yöntemlerinde başlangıç kavramlar. Bir araştırmanın yapısı. Örnekleme teknikleri ve örneklem büyüklüğü -Dış geçerlik. Veri toplama araçları. Tarama araştırmaları. İlişkisel araştırmalar. Deneysel, yarı deneysel ve deneysel olmayan araştırma desenleri-İç geçerlik. Veri analizi. Raporlama ve APA standartları

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Bilimin amacını ve akıl yürütme yollarını açıklar, bilimsel bilgiyi bilimsel olmayandan ayırabilir ve pozitivist bir bakış açısına sahip olur.
2 Gözlediği bir sorunu araştırma problemi olarak tanımlayabilir ve bu problemi işevuruklaştırabilir ve araştırma sorularını ortaya koyar.
3 Araştırma sorusundaki değişkenlere uygun veri toplama yöntemleri seçer.
4 Araştırma sorusundaki evreni ve örneklemini tanımlar ve sayısını belirler.
5 Örnekleme tekniklerini açıklar ve kullanılan örnekleme tekniklerine göre bir araştırmanın dış geçerliğini yorumlar.
6 Araştırma desenlerini tanır ve desene göre bir araştırmanın iç geçerliği hakkında yorum yapar.
7 Tarama ve ilişkisel araştırmaların yapısını açıklar ve bir araştırması tasarlar yürütür ve sonuçlarını yorumlar.
8 APA kurallarını tanır ve bir araştırmayı bu kurallara göre raporlaştırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilimsel araştırmanın felsefesi Anlatım, tartışma
2 Bilimsel araştırma yöntemlerinde başlangıç kavramlar Anlatım, tartışma
3 Bir araştırmanın yapısı Anlatım
4 Öğrencilerin araştırma problemi ve sorularının incelenmesi Tartışma, problem çözme
5 Örnekleme teknikleri ve örneklem büyüklüğü Anlatım
6 Dış geçerlik Anlatım
7 Veri toplama araçları Anlatım
8 Son Proje Tartışma
9 Tarama ve ilişkisel araştırmalar Anlatım
10 Araştırma desenleri-iç geçerlik Anlatım
11 Veri analizi Anlatım
12 Tarama araştırması yapan öğrencilerin veri analizlerinin incelenmesi Tartışma, problem çözme
13 Korelasyona dayalı araştırması yapan öğrencilerin veri analizlerinin incelenmesi Tartışma, problem çözme
14 İki ortalama karşılaştırmasına dayalı araştırma yapan öğrencilerin veri analizlerinin incelenmesi Tartışma, problem çözme
15 Raporlama ve APA Standartları Anlatım
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. .
2 Yıldırım, C. (2007). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
3 Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Akademi
4 Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bililer İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 10 Son Proje
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Bilimin amacını ve akıl yürütme yollarını açıklar, bilimsel bilgiyi bilimsel olmayandan ayırabilir ve pozitivist bir bakış açısına sahip olur. 1͵9 1
2 Gözlediği bir sorunu araştırma problemi olarak tanımlayabilir ve bu problemi işevuruklaştırabilir ve araştırma sorularını ortaya koyar. 1͵9 1
3 Araştırma sorusundaki değişkenlere uygun veri toplama yöntemleri seçer. 1͵9 1͵2
4 Araştırma sorusundaki evreni ve örneklemini tanımlar ve sayısını belirler. 1͵9 1͵2
5 Örnekleme tekniklerini açıklar ve kullanılan örnekleme tekniklerine göre bir araştırmanın dış geçerliğini yorumlar. 1͵9 1͵2
6 Araştırma desenlerini tanır ve desene göre bir araştırmanın iç geçerliği hakkında yorum yapar. 1͵9 1͵2
7 Tarama ve ilişkisel araştırmaların yapısını açıklar ve bir araştırması tasarlar yürütür ve sonuçlarını yorumlar. 1͵9 1͵2
8 APA kurallarını tanır ve bir araştırmayı bu kurallara göre raporlaştırır. 1͵9 1

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 5 5
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 12 1 12
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 0 0 0
7 Ara Sınav 0 0 0
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 9 9
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 6 6
15 Son Sınav 1 1 1
75