Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

DESIGN AND USE OF INSTRUCTIONAL MATERIAL
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
BOTE-213 Güz 2 2 3 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Gülriz İMER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere öğrenme-öğretme sürecinde gelişen teknolojiler ışığında öğretim materyali tasarlama, geliştirme, kullanma ve değerlendirme becerilerini kazandırmaktır.
İçeriği Öğretim analizi, amaçların sınıflandırılması, amaç analizi, öğrenen analizi, içeriği planlama, alıştırmaları ve geribildirimi planlama, değerlendirmeyi planlama, iki boyutlu görsel öğrenme-öğretme araçları, klasik eğitim teknolojileri, modern eğitim teknolojileri, öğretim materyali seçim prosedürü, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme yönetimleri, alanla ilgili geliştirilen materyaller, görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyallerin geliştirilmesi, öğretim materyallerinin ders ortamında kullanım örnekleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımının kavramsal ve kuramsal temellerini açıklayabilecektir. Öğretim teknolojisi ve materyal tasarımıyla ilişkili kavramları açıklar. Öğretim teknolojilerinin gelişimini tarihsel süreç içinde irdeler. Öğretim teknolojisi ve iletişim arasındaki ilişkiyi açıklar.
2 Öğretim materyali hazırlama sürecini açıklayabilecektir. Öğretim materyali seçme ve geliştirme ölçütlerini sıralar. Öğretim materyali tasarım ilkelerini açıklar. Farklı öğretim materyallerinin özelliklerini betimler. Farklı öğretim materyallerinin tasarlanma sürecini açıklar.
3 Öğretim ortamlarında kullanılan araç-gereçleri özelliklerine göre açıklayabilecektir. Araç-gereçleri özelliklerine göre sınıflandırır. Araç-gereçlerin üstün ve sınırlı yönlerini açıklar. Araç-gereçleri kullanım amaçlarına göre karşılaştırır.
4 Bir öğretim materyali tasarlayabilecektir. Konu alanı öğretim programından amaç/kazanım seçer. Seçtiği amaç/kazanıma uygun ders planı hazırlar. Tasarım ölçütlerine uygun bir öğretim materyalini tasarlar.
5 Farklı öğretim materyallerini değerlendirebilecektir. Farklı öğretim materyallerinin değerlendirme ölçütlerini açıklar. Değerlendirme ölçütlerine uygun bir değerlendirme formu hazırlar. Bir öğretim materyalini değerlendirme ölçütlerine göre eleştirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 1. hafta Program Tanıtımı ve Dersle İlgili Kuralların Belirlenmesi Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
2 2. hafta Öğretim Teknolojine İlişkin Temel Kavramlar Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
3 3. hafta Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
4 4. hafta Eğitim Ortamlarında İletişim Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
5 5. hafta Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
6 6. hafta Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
7 7. hafta Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
8 8. hafta Ara Sınav Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
9 9. hafta Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
10 10. hafta Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
11 11. hafta Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
12 12. hafta Materyal Sunumu Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
13 13. hafta Materyal Sunumu Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
14 14. hafta Materyal Sunumu/ Dersin değerlendirilmesi Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Gösterme Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Rol Oynama/Dramatize Etme
15
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Grabe, M., & Grabe, C. (2004). Integrating technology for meaningful learning (Fourth Edition). New York: Houghton Mifflin Company. Hackbarth, S. (1996). The Educational technology handbook: A comprehensive guide. Process and products for learning. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (1999). Instructional media and technologies for learning (Sixth Edition). New York: Macmillan Publishing Company. Kemp, J. E., & Smellie, D. C. (1994). Planning, producing, and using instructional technologies, (seventh edition). New York, NY: HarperCollins College Publishers. Seferoğlu, S. Sadi (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımının kavramsal ve kuramsal temellerini açıklayabilecektir. Öğretim teknolojisi ve materyal tasarımıyla ilişkili kavramları açıklar. Öğretim teknolojilerinin gelişimini tarihsel süreç içinde irdeler. Öğretim teknolojisi ve iletişim arasındaki ilişkiyi açıklar. 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7͵8͵9͵10͵11͵12͵13͵14 1͵2
2 Öğretim materyali hazırlama sürecini açıklayabilecektir. Öğretim materyali seçme ve geliştirme ölçütlerini sıralar. Öğretim materyali tasarım ilkelerini açıklar. Farklı öğretim materyallerinin özelliklerini betimler. Farklı öğretim materyallerinin tasarlanma sürecini açıklar. 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7͵8͵9͵10͵11͵12͵13͵14 1͵2
3 Öğretim ortamlarında kullanılan araç-gereçleri özelliklerine göre açıklayabilecektir. Araç-gereçleri özelliklerine göre sınıflandırır. Araç-gereçlerin üstün ve sınırlı yönlerini açıklar. Araç-gereçleri kullanım amaçlarına göre karşılaştırır. 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7͵8͵9͵10͵11͵12͵13͵14 1͵2
4 Bir öğretim materyali tasarlayabilecektir. Konu alanı öğretim programından amaç/kazanım seçer. Seçtiği amaç/kazanıma uygun ders planı hazırlar. Tasarım ölçütlerine uygun bir öğretim materyalini tasarlar. 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7͵8͵9͵10͵11͵12͵13͵14 1͵2
5 Farklı öğretim materyallerini değerlendirebilecektir. Farklı öğretim materyallerinin değerlendirme ölçütlerini açıklar. Değerlendirme ölçütlerine uygun bir değerlendirme formu hazırlar. Bir öğretim materyalini değerlendirme ölçütlerine göre eleştirir. 1͵2͵3͵4͵5͵6͵7͵8͵9͵10͵11͵12͵13͵14 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 4 56
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 11 11
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 10 10
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 10 10
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 10 10
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 10 10
15 Son Sınav 1 2 2
125