Ders Bilgileri
TİPOGRAFİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GRF137 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Öğr. Gör. Mustafa KİBARKAYA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Tipografinin temel kuramları ve tasarım yöntemlerini kavrayarak grafik tasarım projelerinde uygulayabilmek. |
İçeriği | Bu ders öğrencilere, tipografinin tarihi, terimleri, kuralları, yapısı ve tasarım temelleri konularının bilgisini aktarır. Proje ve örneklerin yardımıyla kavramsal, analitik ve işlenebilen beceriler öğretir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Yazı karakterlerinin yapısal özelliklerini tanımlayabilir |
2 | Yazı karakterlerinin stil özelliklerini tanıma ve kullanabilir |
3 | Tipografi ölçü birimlerini ve özelliklerini tanıyabilir |
4 | Boşluk ve yazı ilişkisini kurabilir |
5 | Yazıya görsel anlam kazandırabilir |
6 | Sözcüğün anlamını destekleyecek karakter ve stil seçimini yapabilir |
7 | Yazı ile diğer görsel malzemelerin tasarım ilişkisini kurabilir |
8 | Yazı ile diğer görsel malzemelerin tasarım ilişkisini kurabilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Grafik tasarım kapsamında yazının yeri ve önemi. | Görsel sunum. |
2 | Harf tiplerinin evrimi ve Latin ABC’sinin yapısal özellikleri | Proje uygulama 1 |
3 | Eskiz çalışmaları üzerinden tipografik parametrelerin yorumlanması. | Proje uygulama 1 devam… |
4 | Öğrenci çalışmalarının analizi ve yorumlanması | Proje uygulama 1 teslim. |
5 | Harf tipi ve stil özelliklerinin tanıtımı (karakter, punto, espas, bold, light, condensed...) | Proje uygulama 2 |
6 | Harflerin anatomisi ve hurufat oluşumu üzerine konuşma. | Proje uygulama 2 devam… |
7 | The Helvetica Movie gösterim ve yorumlama. | Proje uygulama 2 teslim. |
8 | Ara sınav | Projelerin değerlendirilmesi. |
9 | Harflerin leke, ton, kontrast, armoni, ritim, derinlik, pozitif-negatif gibi değerlerle kullanımı. | Proje uygulama 3 |
10 | Yazının stil özelliklerinin tipografik amaca ve görsel iletişime uygun kullanımı. | Proje uygulama 3 devam… |
11 | Öğrenci çalışmalarının analizi ve yorumlanması | Proje uygulama 3 teslim. |
12 | Hazır harflerden yola çıkarak, ilişkilendirme, dönüştürme ve deformasyon yöntemiyle tasarım. | Proje uygulama 4 |
13 | Eskiz çalışmaları üzerinden tipografik yorumlama. | Proje uygulama 4 devam… |
14 | Öğrenci çalışmalarının analizi ve yorumlanması | Proje uygulama 4 teslim. |
15 | Dönem değerlendirmesi | Projelerin yorumlanması |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Tipografinin Temelleri | N. Kemal Sarıkavak Doruk Yayınları | |
2 | Görsel İletişimde Sayfa Düzeni ve Tipografi | Ragıp İstek - Pusula Yayıncılık | |
3 | Yazı-İnsanlığın Belleği | Georges Jean - Yapı Kredi Yayınları | |
4 | Modern Sanat ve Yeni Tipografi | Emre Becer - Dost Kitabevi Yayınları | |
5 | Yazı kitabı | İşbankası Yayınları |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.1 | 3 | 1. Ödev |
3 | 0.1 | 3 | 2. Ödev |
4 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Yazı karakterlerinin yapısal özelliklerini tanımlayabilir | 1͵6͵10 | 1͵2 |
2 | Yazı karakterlerinin stil özelliklerini tanıma ve kullanabilir | 1͵6͵10 | 1͵2 |
3 | Tipografi ölçü birimlerini ve özelliklerini tanıyabilir | 1͵6͵10 | 1 |
4 | Boşluk ve yazı ilişkisini kurabilir | 1͵6͵10 | 2͵3 |
5 | Yazıya görsel anlam kazandırabilir | 1͵6͵10 | 2͵3 |
6 | Sözcüğün anlamını destekleyecek karakter ve stil seçimini yapabilir | 1͵6͵10 | 2͵3 |
7 | Yazı ile diğer görsel malzemelerin tasarım ilişkisini kurabilir | 1͵6͵10 | 2͵3 |
8 | Yazı ile diğer görsel malzemelerin tasarım ilişkisini kurabilir. | 1͵6 | 3͵4 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 2 | 1 | 2 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
50 |