Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

GÖRSEL İLETİŞİM I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GRF235 Güz 2 0 2 4
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Dr. YUSUF GÜVEN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı İnsanı, iletişimi, iletişim’in temel kavramlarını ve ilkelerini; görsel iletişimi, göstergebilimin temel ilkelerini, medya ve mecra çözümlemesini ve iletişimin nasıl tasarlanabileceği hakkında bilgi vermektir.
İçeriği Bir gereksinim olarak iletişimin insanlık tarihi boyunca geçirdiği evreleri, gerekçeleri ve sonuçları üzerine bilgiler ve tartışmaları içerir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Antropoloji üzerinden insanı tanır.
2 Kültür kavramını tanımlar.
3 İletişim kavramı ve iletişimin temel ilkelerini tanımlar.
4 Yazının bulunuşu ve tarihsel gelişimini tanımlar.
5 Matbaanın, bilginin herkese ulaşabilir duruma gelmiş olmasındaki önemini açıklar.
6 İletişimin tanımlarını ve sınıflandırmasını açıklar.
7 Görsel iletişimi açıklar.
8 Göstergebilimin temel ilkelerini açıklar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dönem boyunca dersin işlenişi hakkında öğrenciler bilgilendirilir. Ders için gerekli kaynaklar önerilir. Bir önceki yılın programı üzerinden değerlendirmeler yapılır.
2 Antropoloji bilgisi üzerinden insan. İnsanı insan yapan süreç ve nitelikler açıklanır, tartışılır.
3 İletişim kavramı. İletişimin kökeni anlatılır.
4 Kültür kavramı. Kültür kavramı üzerine görüşler, tartışmalar.
5 İnsanlığın belleği:Yazı Yazının icadı, kökenleri ve gerekliliği anlatılır.
6 Bilginin yayılışı: Matbaa Matbaanın icadı ve insanlığa katkıları açıklanır.
7 Aydınlanma ve iletişim. Rönesans Aydınlanması ve iletişim olanakları anlatılır.
8 ARA SINAV / Yabancılaşma kavramı. Klasik yazılı sınav yapılır. Yabancılaşma kavramı tartışılır.
9 letişimin tanımları ve sınıflandırılması. Tanımların açıklamaları yapılır.
10 Görsel İletişim. Tanımlar ve açıklamalar yapılır; örnekler üzerinden görsel algı, anlatım ve kavrama konularında bilgi verilir.
11 Görsel iletişim alanları ve araçları. Görsel iletişimde yararlanılan alanlar, mekanlar, araçlar hakkında bilgi verilir.
12 Görsel iletişim tasarımı. Renk, yazı, sembol, sistemler, yöntemler, teknikler, bütünlüklü düşünme, görsel kodlar, alımlayıcı/hedef kitle özellikleri gibi konular hakkında örnekler eşliğinde bilgi verilir.
13 Göstergebilim’e giriş. Bir bilim dalı olarak göstergebilim, karşı görüşler, gösterge türleri ve tanımları anlatılır, değerlendirmeler yapılır.
14 Göstergeler, işaretler, semboller. Günlük hayatta sıkça karşılaşılan görsel kodların ayırıcı özellikleri anlatılır.
15 Piktogram. Piktogramın teknik bilgileri verilir.
16 Son Sınav Klasik sınav yapılır.

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Merih Zıllıoğlu “İletişim Nedir?”, Cem Yay., İstanbul, 2003.
2 Z. Erdinç Akın “Mağaradan Markaya”, Alternatif Yay., İstanbul, 2009.
3 Roland Barthes (Çev.:Mehmet Rifat) “Göstergebilimsel Serüven”, YKY., İstanbul, 2009.
4 Roland Barthes (Çev.:Tahsin Yücel) “Yazının Sıfır Derecesi”, Metis Yay.,İstanbul, 2006.
5 Michel Foucault “Bu Bir Pipo Değildir”, YKY., İstanbul, 2002.
6 Nermi Uygur “Dilin Gücü”, YKY., İstanbul, 2008.
7 Nermi Uygur “İçi Dışıyla Batı’nın Kültür Dünyası”, YKY., İstanbul, 2006.
8 Henri Laborit “İnsan ve Kent”, Payel Yay., İstanbul, 1991.
9 M. Iline, E. Segal (Çev.:Ahmet Zekerya) “İnsan Nasıl İnsan Oldu”, Say Yay., İstanbul, 2006.
11 Tevfik Fikret Uçar “Görsel İletişim ve Grafik Tasarım”, Inkilap Yay., İstanbul, 2004.
12 Emre Becer, “İletişim ve Grafik Tasarım”, Dost Yay., Ankara, 2005.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.6 5 Son Sınav
2 0.2 1 1. Ara Sınav
3 0.1 3 1. Ödev
4 0.1 3 2. Ödev

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Antropoloji üzerinden insanı tanır. 1 2͵3͵4
2 Kültür kavramını tanımlar. 1͵9͵11 1͵2͵3͵4
3 İletişim kavramı ve iletişimin temel ilkelerini tanımlar. 1͵11 1͵2͵3͵4
4 Yazının bulunuşu ve tarihsel gelişimini tanımlar. 1͵9 1͵2͵3͵4
5 Matbaanın, bilginin herkese ulaşabilir duruma gelmiş olmasındaki önemini açıklar. 1 1͵2͵3͵4
6 İletişimin tanımlarını ve sınıflandırmasını açıklar. 3 2͵3
7 Görsel iletişimi açıklar. 2 1͵2͵3͵4
8 Göstergebilimin temel ilkelerini açıklar. 2͵3 1͵2͵3͵4

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 2 8 16
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 2 2 4
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
15 Son Sınav 1 2 2
100