Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

GÖRSEL KÜLTÜR TARİHİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GRF347 Güz 2 0 2 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Cezmi KOCA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Yazılı, görsel, görsel ve sözsel sanat metinlerine bir eleştiri kuramı düzleminde çözümleyici yaklaşımlarda bulunabilmek
İçeriği Sanat yapıtlarının farklı dillere sahip olabileceğinin belirlenmesi. Eleştiri kuramları arasındaki farklar. Tarihsel sosyolojik eleştirinin sanat yapıtlarına uygulanması.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Sanat disiplinlerinin kendilerine özgü dil yapılarına sahip olduklarını analiz edebilir.
2 Yazılı, görsel, sözsel ve görsel sanatların ifade biçimindeki ayrımları belirleyebilir.
3 Eleştiri kuramlarının metin çözümüne zemin oluşturduğunun ayrımındadır.
4 Çeşitli eleştiri kuramlarının kuramsal yapılarındaki farkı genel hatlarıyla aktarabilir.
5 Sanat metinlerini etkileyen tarihsel süreçleri araştırabilir.
6 Görsel ve sözsel metinlere yönelik okumalar yapabilir.
7 Bir reklam filmi veya afişte toplumsal olguların etkisini saptayabilir.
8 Bir sanat metni ile ona dair eleştiri arasındaki bağları kurar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş. Her sanat dalının bir dil dizgesine sahip olduğunun aktarılması. Anlatım
2 Hareketli ve sabit görüntülerin "dil" dizgesi. "Yazı dili" ve çözümlenmesi üzerine görüşler Anlatım
3 Görüntü ile yazının/sözün birlikteliği ile ortaya çıkan metinlerin çözümlenmesine dair kuramlar (göstergebilim, çoğul okuma vb.) Anlatım
4 Afiş, logo, reklam filmi gibi metinlerde dil. Anlatım
5 Tarihsel ve sosyolojik eleştiri kuramının temel özellikleri. Anlatım
6 Metnin bağlamları: Tarihsel ve toplumsal arka plan. Anlatım
7 Bir sanat metnini çevreleyen toplumsal olgular. Anlatım
8 Ödev teslimi
9 Bir sanat metninde tarihselliğin etkisi. Anlatım
10 Resim, Film, reklam filmi, afiş gibi metinlere tarihsel ve sosyolojik okuma düzleminde yaklaşım. Anlatım – Tartışma-Sunum
11 Sanat yapıtına yönelik çözümleme sonucunda ortaya çıkan metnin niteliği: Üst metin. Anlatım – Tartışma-Sunum
12 Üst metnin ele aldığı metinle ilişkisi ve bağımsızlığı. Anlatım – Tartışma-Sunum
13 Yazılı, görsel veya sözsel ve görsel sanat metinlerine yönelik çözümleme örnekleri. Öğrencilerin sunumlar için bir reklam filmi veya afiş belirlemesi. Anlatım – Tartışma - Sunum
14 Belirlenen reklam filmi veya afişin tarihsel-sosyolojik eleştiri çerçevesinde çözümlemesinin yapılması ve sunumu. Seminer Anlatım – Tartışma Sunum
15 Sunumların sonlandırılması. Anlatım - Tartışma-Sunum
16 Ödev

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 • Batur, E. (1995) Yazının Ucu Yazınsal Denemeler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları • Moran, B. (2004) Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları • Hauser, A. (2006) Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev: Yıldız Gölönü, Ankara: Deniz Kitabevi Yayınları • Williamson, J. (2001) Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ankara: Ütopya Yayınevi

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.1 3 1. Ödev
2 0.2 12 Seminer
3 0.1 3 2. Ödev
4 0.4 5 Son Sınav
5 0.2 1 1. Ara Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Sanat disiplinlerinin kendilerine özgü dil yapılarına sahip olduklarını analiz edebilir. 3 1
2 Yazılı, görsel, sözsel ve görsel sanatların ifade biçimindeki ayrımları belirleyebilir. 3 1
3 Eleştiri kuramlarının metin çözümüne zemin oluşturduğunun ayrımındadır. 3 1
4 Çeşitli eleştiri kuramlarının kuramsal yapılarındaki farkı genel hatlarıyla aktarabilir. 3 1
5 Sanat metinlerini etkileyen tarihsel süreçleri araştırabilir. 3 1͵2͵3
6 Görsel ve sözsel metinlere yönelik okumalar yapabilir. 3 1͵2͵3
7 Bir reklam filmi veya afişte toplumsal olguların etkisini saptayabilir. 3 1͵2͵3
8 Bir sanat metni ile ona dair eleştiri arasındaki bağları kurar. 3 1͵2͵3

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 0 0
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 4 4
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 2 2
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 2 4 8
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 2 2
50