Ders Bilgileri
MİTOLOJİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GRF345 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Cezmi KOCA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Mit-ritüel ilişkisinin kurulmasını sağlamak. Mitlerin ve ritüellerin toplumlardaki önem ve işlevini belirleyip aktarmak. |
İçeriği | Anadolu, Mezopotamya ve Ortadoğu’nun yerleşik yaşam, mitler ve ritüeller açısından önemi. Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış ve Tufan mitlerinin öyküleri ve anlamları. Babil Yeni yıl Festivalinin evreleri. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir. |
2 | Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar. |
3 | Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir. |
4 | Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir. |
5 | Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar. |
6 | Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar. |
7 | Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar. |
8 | Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | İnsan türünün tarihçesi üzerine genel bir giriş. bu konudaki iki yaklaşım: Yaradılış ve evrim… | Anlatım - Tartışma |
2 | İnanç ve ritüel ilişkisi. Ritüellerin eski toplumlar üzerindeki etkisi, önemi. | Anlatım |
3 | Ritüellere "öykü" oluşturma gereksinimi. Mitlerin ortaya çıkışı, gelişmesi, edebi nitelik kazanması. | Anlatım |
4 | Mit-ritüel ilişkisi. Sümer, Babil ve İbrani Yaradılış mitleri. | Anlatım |
5 | Anadolu, Mezopotamya, Ortadoğu coğrafyasının yerleşik yaşama geçilmesi açısından önemi. | Anlatım |
6 | Mevsimlik ritüeller. Anadolu, Mezopotamya, Ortadoğu coğrafyasında mevsimlik ritüeller. | Anlatım |
7 | "Yeniyıl festivalleri". Babil Akitu Festivali" | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Akitu Festivalinin evreleri. Festival içindeki ritüellerin içerikleri düzleminde kümelenmesi. | Anlatım - Tartışma |
10 | "Öldürücülük ritüelleri"ndeki amaç ve hedefler. Nevroz ve benzeri günümüz etkinliklerinin arka planı. | Anlatım - Tartışma |
11 | "Arınma ritüelleri". Bu ritüellerin bugün de süregelen inanç odaklı faaliyetlerle (oruç, vaftiz) ilişkisi. | Anlatım - Tartışma |
12 | "Güçlendirme ritüelleri"nde kültür-doğa ilişkisi. | Anlatım - Tartışma |
13 | "Kutlama ritüelleri"nin amacı, günümüze uzantıları. Animizm inancı. Pagan inancın tek tanrılı dinlerle ilişkisi. | Anlatım - Tartışma |
14 | Mitlerin ve ritüellerin toplumsal yaşamdaki etkisi ve işlevi. Mit ve ritüellerin sanata kaynaklık edişi. | Anlatım - Tartışma |
15 | Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının "tufan mitlerinin genel bir değerlendirmesi. | Anlatım - Tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | • Hooke, H. (2002) Ortadoğu Mitolojisi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları | • Braudel F. (2001) Uygarlıkların Grameri, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları • Straus, C.L. (1985) Mit ve Anlam. İstanbul: Alan Yayıncılık |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir. | 6 | 1͵2 |
2 | Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar. | 6 | 1͵2 |
3 | Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir. | 6 | 1͵2 |
4 | Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir. | 6 | 1͵2 |
5 | Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar. | 6 | 1͵2 |
6 | Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar. | 6 | 1͵2 |
7 | Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar. | 6 | 1͵2 |
8 | Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir. | 6 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 1 | 2 | 2 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |