Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MİTOLOJİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GRF345 Güz 2 0 2 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Cezmi KOCA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Mit-ritüel ilişkisinin kurulmasını sağlamak. Mitlerin ve ritüellerin toplumlardaki önem ve işlevini belirleyip aktarmak.
İçeriği Anadolu, Mezopotamya ve Ortadoğu’nun yerleşik yaşam, mitler ve ritüeller açısından önemi. Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış ve Tufan mitlerinin öyküleri ve anlamları. Babil Yeni yıl Festivalinin evreleri.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir.
2 Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar.
3 Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir.
4 Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir.
5 Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar.
6 Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar.
7 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar.
8 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İnsan türünün tarihçesi üzerine genel bir giriş. bu konudaki iki yaklaşım: Yaradılış ve evrim… Anlatım - Tartışma
2 İnanç ve ritüel ilişkisi. Ritüellerin eski toplumlar üzerindeki etkisi, önemi. Anlatım
3 Ritüellere "öykü" oluşturma gereksinimi. Mitlerin ortaya çıkışı, gelişmesi, edebi nitelik kazanması. Anlatım
4 Mit-ritüel ilişkisi. Sümer, Babil ve İbrani Yaradılış mitleri. Anlatım
5 Anadolu, Mezopotamya, Ortadoğu coğrafyasının yerleşik yaşama geçilmesi açısından önemi. Anlatım
6 Mevsimlik ritüeller. Anadolu, Mezopotamya, Ortadoğu coğrafyasında mevsimlik ritüeller. Anlatım
7 "Yeniyıl festivalleri". Babil Akitu Festivali" Anlatım
8 Ara Sınav
9 Akitu Festivalinin evreleri. Festival içindeki ritüellerin içerikleri düzleminde kümelenmesi. Anlatım - Tartışma
10 "Öldürücülük ritüelleri"ndeki amaç ve hedefler. Nevroz ve benzeri günümüz etkinliklerinin arka planı. Anlatım - Tartışma
11 "Arınma ritüelleri". Bu ritüellerin bugün de süregelen inanç odaklı faaliyetlerle (oruç, vaftiz) ilişkisi. Anlatım - Tartışma
12 "Güçlendirme ritüelleri"nde kültür-doğa ilişkisi. Anlatım - Tartışma
13 "Kutlama ritüelleri"nin amacı, günümüze uzantıları. Animizm inancı. Pagan inancın tek tanrılı dinlerle ilişkisi. Anlatım - Tartışma
14 Mitlerin ve ritüellerin toplumsal yaşamdaki etkisi ve işlevi. Mit ve ritüellerin sanata kaynaklık edişi. Anlatım - Tartışma
15 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının "tufan mitlerinin genel bir değerlendirmesi. Anlatım - Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 • Hooke, H. (2002) Ortadoğu Mitolojisi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları • Braudel F. (2001) Uygarlıkların Grameri, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları • Straus, C.L. (1985) Mit ve Anlam. İstanbul: Alan Yayıncılık

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir. 6 1͵2
2 Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar. 6 1͵2
3 Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir. 6 1͵2
4 Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir. 6 1͵2
5 Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar. 6 1͵2
6 Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar. 6 1͵2
7 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar. 6 1͵2
8 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir. 6 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 2 2
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 1 1
50