Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

UYGARLIK TARİHİ II
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GRF344 Bahar 2 0 2 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Cezmi KOCA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Uygarlık kavramına bakış açılarından hareketle "gelişmişlik", "gelişmemişlik" meselesini ortaya koymak ve tarihsel süreç çerçevesinde değerlendirmek.
İçeriği Tarih boyunca insan topluluklarının farklı coğrafyalardaki birikimlerinin toplamının günümüze katkılarını ele almak.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir.
2 Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar.
3 Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir.
4 Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir.
5 Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar.
6 Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar.
7 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar.
8 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İnsan türünün tarihçesi üzerine genel bir giriş. Anlatım - Tartışma
2 Uygarlık tanımları. Sosyolojik yaklaşımlar, antropolojik yaklaşımlar. Anlatım
3 "İlerleme"nin göreceliliği. Anlatım
4 Mezopotamya'da ilk neolitik uygarlıklar. Anlatım
5 Anadolu, Mezopotamya, Ortadoğu coğrafyasının yerleşik yaşama geçilmesi açısından önemi. Anlatım
6 Genelde "Doğu" uygarlıkları. Anlatım
7 Uygarlıkların "Batı"daki seyri. Anlatım
8 Ara Sınav
9 Eski Yunan ve Roma'nın katkıları. Anlatım - Tartışma
10 Orta çağ ve sonrası temel farklılaşmalar. Anlatım - Tartışma
11 Rönesans'la birlikte Batıda büyük değişim. Anlatım - Tartışma
12 Doğunun durağanlığının nedenleri. Anlatım - Tartışma
13 Fransız İhtilali ve ulus devlet meselesinin yarattığı etki. Anlatım - Tartışma
14 Osmanlı ve son dönemi, Genç Türkiye Cumhuriyeti'ne genel bir bakış. Anlatım - Tartışma
15 Değişim gelişim midir sorusunun tartışılması. Anlatım - Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 • Hooke, H. (2002) Ortadoğu Mitolojisi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları • Braudel F. (2001) Uygarlıkların Grameri, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları • Straus, C.L. (1985) Mit ve Anlam. İstanbul: Alan Yayıncılık

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İnsan türünün tarihçesini bilimsel bakış ve inanç merkezli yaklaşım açısından karşılaştırabilir. 6 1͵2
2 Ritüellerin toplumlardaki işlevini tanımlar. 6 1͵2
3 Ritüellerle mitler arasındaki bağı kurabilir. 6 1͵2
4 Mevsimlik ritüellerin eski uygarlıklardaki fonksiyonlarını ve bunun nedenlerini aktarabilir. 6 1͵2
5 Babil Yeni Yıl Festivalindeki bazı ritüellerin günümüzle ilişkisini kurar. 6 1͵2
6 Babil Yeni Yıl Festivalindeki ritüel kümelerini ve yapılış nedenlerini tanımlar. 6 1͵2
7 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Yaradılış mitlerinin öykülerindeki paralelliği saptar. 6 1͵2
8 Sümer, Babil ve İbrani uygarlıklarının Tufan mitlerindeki benzerliği gerekçelendirebilir. 6 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 2 2
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 1 1
50