Ders Bilgileri
GÖRSEL METİN ÇÖZÜMLEMELERİ I | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GRF439 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Cezmi KOCA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Yazılı, görsel, görsel ve sözsel sanat metinlerine bir eleştiri kuramı düzleminde çözümleyici yaklaşımlarda bulunabilmek |
İçeriği | Sanat yapıtlarının farklı dillere sahip olabileceğinin belirlenmesi. Eleştiri kuramları arasındaki farklar. Tarihsel sosyolojik eleştirinin sanat yapıtlarına uygulanması. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Sanat disiplinlerinin kendilerine özgü dil yapılarına sahip olduklarını analiz edebilir. |
2 | Yazılı, görsel, sözsel ve görsel sanatların ifade biçimindeki ayrımları belirleyebilir. |
3 | Eleştiri kuramlarının metin çözümüne zemin oluşturduğunun ayrımındadır. |
4 | Çeşitli eleştiri kuramlarının kuramsal yapılarındaki farkı genel hatlarıyla aktarabilir. |
5 | Sanat metinlerini etkileyen tarihsel süreçleri araştırabilir. |
6 | Görsel ve sözsel metinlere yönelik okumalar yapabilir. |
7 | Bir reklam filmi veya afişte toplumsal olguların etkisini saptayabilir. |
8 | Bir sanat metni ile ona dair eleştiri arasındaki bağları kurar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş. Her sanat dalının bir dil dizgesine sahip olduğunun aktarılması. | Anlatım |
2 | Hareketli ve sabit görüntülerin "dil" dizgesi. "Yazı dili" ve çözümlenmesi üzerine görüşler | Anlatım |
3 | Görüntü ile yazının/sözün birlikteliği ile ortaya çıkan metinlerin çözümlenmesine dair kuramlar (göstergebilim, çoğul okuma vb.) | Anlatım |
4 | Afiş, logo, reklam filmi gibi metinlerde dil. | Anlatım |
5 | Tarihsel ve sosyolojik eleştiri kuramının temel özellikleri. | Anlatım |
6 | Metnin bağlamları: Tarihsel ve toplumsal arka plan. | Anlatım |
7 | Bir sanat metnini çevreleyen toplumsal olgular. | Anlatım |
8 | Ödev teslimi | |
9 | Bir sanat metninde tarihselliğin etkisi. | Anlatım |
10 | Resim, Film, reklam filmi, afiş gibi metinlere tarihsel ve sosyolojik okuma düzleminde yaklaşım. | Anlatım – Tartışma-Sunum |
11 | Sanat yapıtına yönelik çözümleme sonucunda ortaya çıkan metnin niteliği: Üst metin. | Anlatım – Tartışma-Sunum |
12 | Üst metnin ele aldığı metinle ilişkisi ve bağımsızlığı. | Anlatım – Tartışma-Sunum |
13 | Yazılı, görsel veya sözsel ve görsel sanat metinlerine yönelik çözümleme örnekleri. Öğrencilerin sunumlar için bir reklam filmi veya afiş belirlemesi. | Anlatım – Tartışma - Sunum |
14 | Belirlenen reklam filmi veya afişin tarihsel-sosyolojik eleştiri çerçevesinde çözümlemesinin yapılması ve sunumu. Seminer | Anlatım – Tartışma Sunum |
15 | Sunumların sonlandırılması. | Anlatım - Tartışma-Sunum |
16 | Ödev |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | • Batur, E. (1995) Yazının Ucu Yazınsal Denemeler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları • Moran, B. (2004) Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları | • Hauser, A. (2006) Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev: Yıldız Gölönü, Ankara: Deniz Kitabevi Yayınları • Williamson, J. (2001) Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ankara: Ütopya Yayınevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Sanat disiplinlerinin kendilerine özgü dil yapılarına sahip olduklarını analiz edebilir. | 3 | 1 |
2 | Yazılı, görsel, sözsel ve görsel sanatların ifade biçimindeki ayrımları belirleyebilir. | 3 | 1 |
3 | Eleştiri kuramlarının metin çözümüne zemin oluşturduğunun ayrımındadır. | 3 | 1 |
4 | Çeşitli eleştiri kuramlarının kuramsal yapılarındaki farkı genel hatlarıyla aktarabilir. | 3 | 1 |
5 | Sanat metinlerini etkileyen tarihsel süreçleri araştırabilir. | 3 | 1͵2͵3 |
6 | Görsel ve sözsel metinlere yönelik okumalar yapabilir. | 3 | 1͵2͵3 |
7 | Bir reklam filmi veya afişte toplumsal olguların etkisini saptayabilir. | 3 | 1͵2͵3 |
8 | Bir sanat metni ile ona dair eleştiri arasındaki bağları kurar. | 3 | 1͵2͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |