Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

SANAT TOPLUMBİLİMİ I
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GRF 341 Güz 2 0 2 2
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Prof. Melih Apa
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Toplumsal değişme ve modernleşme bağlamında Osmanlı-Türkiye’de özellikle plastik sanatlar /görsel sanatlar alanında analiz edilebilmesi
İçeriği Batılı olamayan toplumların modernleşme deneyimleri -Osmanlı-Türkiye Cumhuriyeti sürekliliğinde batılılaşma, modernleşme süreçleri -Modernleşme sürecinde yaşanan sorunların ve üretilen çözümlerin karakteristik yansımaları Türkiye’deki modernleşme ve sanat politikaları -Resim sanatı açısından modernleşme -Heykel açısından modernleşme -Modernleşme ve diğer görsel sanatlar

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Batılı olamayan toplumların modernleşme deneyimlerinin özgünlüğüne dair bilgi sahibi olabilme
2 Osmanlı ve Türk modernleşme süreçlerine dair bilgi sahibi olabilme
3 Türk modernleşmesi ekseninde plastik sanatlardaki değişime dair bilgi sahibi olabilme
4 Türk modernleşmesi ekseninde çağdaş sanat pratiklerindeki değişime dair bilgi sahibi olabilme
5 Türk modernleşmesi ekseninde genel olarak sanata yaklaşıma dair bilgi sahibi olabilme
6 Türkiye’de modernleşme süreçleri ile sanat politikaları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
7 Türk modernleşmesi kavramını modernleşme kavramı ile izah edebilme
8 Türk modernleşmesi kavramı bağlamında Türk sanatına ilişkin analizler yapabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Batılı olmayan toplumlar ve modernleşme süreci Anlatım-soru-cevap
2 Osmanlı ve Türk modernleşmesi kavramları Anlatım-soru-cevap
3 Oğuz Atay'ın "Tutunamayanlar" romanında yarattığı "Hüseyin Bezenel" karakteri üzerinden plastik sanatlar analizi Anlatım-soru-cevap
4 Sosyolog Ahmet Sipahioğlu'nun "bezenel sendromu" analizi Anlatım-soru-cevap
5 "Türkiye modernleşmesi" sürecinde Batı'da yaşananlar Anlatım-soru-cevap
6 Batı sanatında 1. Dünya Savaşı ve sonrası paradigmatik dönüşümler Anlatım-soru-cevap
7 Ara sınav Yazılı
8 Marcel Duchamp'ın "Çeşme" adlı çalışmasının yarattığı yeni yol haritaları Anlatım-soru-cevap
9 Marcel Duchamp'ın "Çeşme" adlı çalışmasının yarattığı yeni yol haritaları Anlatım-soru-cevap
10 Akademi ve akademizm kavramlarının modern kurumlar bağlamında incelenmesi Anlatım-soru-cevap
11 Akademi ve akademizm kavramlarının modern kurumlar bağlamında incelenmesi Anlatım-soru-cevap
12 Türkiye'de görsel sanatlara 1980 sonrası yeni yaklaşımlar Anlatım-soru-cevap
13 Türkiye'de görsel sanatlara 1980 sonrası yeni yaklaşımlar Anlatım-soru-cevap
14 Sanat ve toplum ilişkilerine Türkiye'de genel geçer yaklaşımlar Anlatım-soru-cevap
15 Sanat ve toplum ilişkilerine Türkiye'de genel geçer yaklaşımlar Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Kitap Vera L. Zolberg, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, (Çev. Buket Okucu Özbay), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2013 İstanbul. Heinich, Nathalie. “Sanat Sosyolojisi” (La Sociologie de l'art, 2004), (Çev. Turgut Arnas) Bağlam Yayınları 2013 İstanbul
2 Kitap Oğuz Atay. Tutunamayanlar, İletişim Yayınevi, 1990 İstanbul
3 Kitap Zygmunt Bauman. Yasa Koyucular ve Yorumcular 1987. (Çev. Kemal Atakay) Metis Yayınları, 1996, İstanbul
4 Bildiri Ahmet Sipahioğlu. Plastik Sanatlarda "Bezenel Sendromu". Çağdaş Teknoloji ve Sanat Sempozyumu bildirisi, Hacettepe GSF Yayınları, 1989 Ankara, s. 175-178
5 Kitap Gombrich, E. H. Sanat ve Yanılsama (1956) (Çev. Ahmet Cemal), İstanbul: Remzi
6 Kitap Doğan Kuban. Türk ve İslâm Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1995 İstanbul
7 Kitap Ali Akay. Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yay. 1999 İstanbul
8 Kitap John Berger. Sanat ve Devrim, (Çev. Bige Berker), Verso Yayınları, 1987, Ankara

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Batılı olamayan toplumların modernleşme deneyimlerinin özgünlüğüne dair bilgi sahibi olabilme 7͵9 2
2 Osmanlı ve Türk modernleşme süreçlerine dair bilgi sahibi olabilme 7͵9 2
3 Türk modernleşmesi ekseninde plastik sanatlardaki değişime dair bilgi sahibi olabilme 7͵9 2
4 Türk modernleşmesi ekseninde çağdaş sanat pratiklerindeki değişime dair bilgi sahibi olabilme 7͵9 2
5 Türk modernleşmesi ekseninde genel olarak sanata yaklaşıma dair bilgi sahibi olabilme 7͵9 2͵3
6 Türkiye’de modernleşme süreçleri ile sanat politikaları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme 7͵9 2͵3
7 Türk modernleşmesi kavramını modernleşme kavramı ile izah edebilme 7͵9 1
8 Türk modernleşmesi kavramı bağlamında Türk sanatına ilişkin analizler yapabilme 7͵9 1

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 2 2
50