Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ II | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
TD102 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Türk Dili Bölümü Okutmanları |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Türkçeyi daha iyi kullanmayı gerektirecek özellikler ve kurallar hakkında bilgi sahibi olur, dildeki yanlışları ve yanlış kullanımları görerek dili doğru kullanma yetisine sahip olur, yazılı ve sözlü anlatım türlerini görerek bunları doğru kullanma ve uygulama başarısı kazanır, etkili ve doğru konuşma ile ilgili temel bilgileri kavrar ve bunları uygulayabilme yetisi kazanır. |
İçeriği | Sözcük ve anlamı, anlamları yönünden sözcükler, sözcüklerin gerçek, yan ve mecaz anlamları, deyimler, ikilemeler, terimler. Dil yanlışları (sözcüğün yapısı ve anlamıyla ilgili yanlışlar). Anlatım bozuklukları. Yazılı anlatım türleri [ Olay yazıları (öykü, roman örnekleri), Düşünce yazıları (makale, deneme, fıkra örnekleri), Duygu yazıları (şiir örnekleri).] Tebliğ, tutanak, rapor örnekleri. Dilekçe, iş mektubu ve özgeçmiş örnekleri. Sözlü anlatım türleri; tartışma, seminer, panel, münazara… |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Dildeki yanlış kullanımların, anlatımdaki bozuklukların neler olduğunu öğrenir ve dili doğru kullanmanın önemini tanımlar. |
2 | Yazılı anlatımın gerektirdiği plan ve kuralları tanımlar. |
3 | Metinlerin nasıl oluştuğuyla ilgili bilgiler edinir ve bu teknikler doğrultusunda metin çalışmaları yapabilir. |
4 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını açıklar, bunları metne uygulayabilir. |
5 | Özet çıkarma ve not alma tekniklerini tanımlar. |
6 | Yazılı anlatım türlerini, özelliklerini, nerelerde, nasıl ve hangi amaçla kullanıldıklarını tanımlar. |
9 | Etkili konuşmayı ve beden dili kullanımını tanımlar ve uygular. |
10 | Sözlü anlatım türlerini, nerelerde nasıl ve hangi amaçla kullanıldıklarını tanımlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Anlatım bozuklukları. Sözcük düzeyinde anlatım bozuklukları. Örnek metinler üzerinde uygulama çalışması. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
2 | Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları. Çeşitli basın ve yayın organlarından derlenmiş cümle düzeyinde anlatım bozukluklarına örnekler. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
3 | Yazılı anlatım, yazı planı, konu, amaç, içerik, paragraf oluşturma. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
4 | Paragraf. Paragrafta temel düşünce, paragraf çeşitleri, paragrafın içeriği, paragrafta yardımcı fikirler. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
5 | Anlatım biçimleri. Düşünceyi geliştirme yolları. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
6 | Özet çıkarma ve not alma. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
7 | Yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri; hikâye, roman, şiir, tiyatro. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | Değerlendirme |
9 | Yazılı anlatım türleri; özgeçmiş, biyografi, gezi, günlük, hatıra, mektup. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
10 | Yazılı anlatım türleri; deneme, makale, eleştiri, röportaj, fıkra. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
11 | Ses eğitimi, doğru tonlama. Türkçenin seslerinin doğru çıkarılışı. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
12 | Vurgu, durak, ulama, söyleyiş kusurlarını düzeltme. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
13 | Etkili konuşma, beden dili. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
14 | Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri, seminer, panel. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
15 | Sözlü anlatım türleri, münazara, tartışma, konferans, hazırlıklı-hazırlıksız konuşma. | Anlatım, tartışma, gösterme, soru-cevap |
16 | Son Sınav | Değerlendirme |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2005 | ||
2 | TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005 | ||
3 | KORKMAZ, Prof. Dr. Zeynep; GÜLENSOY, Prof. Dr. Tuncer; ERCİLASUN, Prof. Dr. Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001 | ||
4 | YAVUZ, Prof. Dr. Kemal; YETİŞ, Prof. Dr. Kâzım; BİRİNCİ, Prof. Dr. Nejat; ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001 | ||
5 | YAMAN, Doç. Dr. Ertuğrul; Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Savaş Yayınları, İstanbul, 2007 | ||
6 | http://www.tdk.gov.tr |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Dildeki yanlış kullanımların, anlatımdaki bozuklukların neler olduğunu öğrenir ve dili doğru kullanmanın önemini tanımlar. | 1͵2 | |
2 | Yazılı anlatımın gerektirdiği plan ve kuralları tanımlar. | 1͵2 | |
3 | Metinlerin nasıl oluştuğuyla ilgili bilgiler edinir ve bu teknikler doğrultusunda metin çalışmaları yapabilir. | 1͵2 | |
4 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını açıklar, bunları metne uygulayabilir. | 1͵2 | |
5 | Özet çıkarma ve not alma tekniklerini tanımlar. | 1͵2 | |
6 | Yazılı anlatım türlerini, özelliklerini, nerelerde, nasıl ve hangi amaçla kullanıldıklarını tanımlar. | 1͵2 | |
9 | Etkili konuşmayı ve beden dili kullanımını tanımlar ve uygular. | 1͵2 | |
10 | Sözlü anlatım türlerini, nerelerde nasıl ve hangi amaçla kullanıldıklarını tanımlar. | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
50 |