Ders Bilgileri
TEMEL İSTATİSTİK | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
TB217 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç. Dr. Uğur DEĞER |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Olasılık ve olasılık dağılımları hakkında temel bilgileri vermektir. İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve istatistiksel analiz için frekans dağılımı oluşturmak, grafikler çizmek ve parametreler(ortalama ve varyans) hesaplamak |
İçeriği | Küme kuramı, permütasyon, aranjman, kombinasyon; Newton binomu, tekrarlanan permütasyon, Multinomial teorem; Tekrarlanan aranjman, tekrarlanan kombinasyon, Bernoulli sayıları, Stirling-De Mouvre formülü; Olasılık teorisine giriş, örneklem uzay, olay ve örnekler; Olasılık uzayı, koşullu olasılık, bağımsız olaylar ve örnekler; Tam olasılık ve Bayes formülleri, Bernoulli problemi, Bernoulli Teoremi; Rasgele değişkenler, kesikli rasgele değişkenlerin olasılık ve dağılım fonksiyonları; Sürekli rasgele değişkenlerin olasılık ve dağılım fonksiyonları; Bir rasgele değişkenin beklenen değeri ve özellikleri; Bir rasgele değişkenin varyansı, standart sapması ve özellikleri; Chebyshev eşitsizliği, Markov eşitsizliği ve örnekler, Rasgele değişkenlerin fonksiyonları; Bazı kesikli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımları ve örnekler; Bazı sürekli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımları ve örnekler; İstatistiğe giriş; temel kavramlar: örneklem, parametre, karakteristik; örneklem seçimi; istatistiğin amacı, Veri düzenlenmesi; Frekans dağılımı ve Grafiksel Gösterimler; Merkezsel Eğilim Ölçüleri: Aritmetik, Geometrik ve Harmonik ortalama, Medyan, Mod; Dağılım Ölçüleri: Örneklem varyansı, Ortalama mutlak sapma, Çeyrek ayrılışlar; Çarpıklık ve Sivrilik ölçütü; Veri dağılımı için bazı gösterimler: Değişim katsayısı. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Olasılığın temel kavram ve ilkelerini açıklayabilmesi ve diğer bilim dalları ile ilişkilendirebilmesi |
2 | Küme teorisi yardımıyla temel olasılık kavramını kullanabilmesi |
3 | Rasgele değişken ve dağılımlarını açıklayabilmesi |
4 | Kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımlarını yorumlayabilmesi. |
5 | İstatistiğin temel kavram ve ilkelerini açıklayabilmesi ve diğer bilim dalları ile ilişkilendirebilmesi |
6 | Veri düzenlemesi yaparak frekans tablosunu oluşturabilmesi, grafik üzerinde yorumlayabilmesi |
7 | Dağılım ve Merkezsel Eğilim ölçülerinin hesaplayarak, yorumlayabilmesi |
8 | Soruları çözebilmek için toplanan verilerin kullanılabilmesi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Kombinatoriğin temel kuramı, bir sonlu kümenin permütasyonu, aranjmanı ve kombinasyonu | Anlatım, tartışma, problem çözme |
2 | Newton binomu, Multinomial teorem, Bernoulli sayıları, Stirling-De Mouvre formülü | Anlatım, tartışma |
3 | Olasılık teorisine giriş, örneklem uzay, olay ve örnekler, Olasılık uzayı, koşullu olasılık, bağımsız olaylar ve örnekler | Anlatım, tartışma, problem çözme |
4 | Tam olasılık ve Bayes formülleri, Bernoulli problemi, Bernoulli Teoremi | Anlatım, tartışma |
5 | Rasgele değişkenler, kesikli rasgele değişkenlerin olasılık ve dağılım fonksiyonları | Anlatım, tartışma |
6 | Sürekli rasgele değişkenlerin olasılık ve dağılım fonksiyonları | Anlatım, tartışma |
7 | Bir rasgele değişkenin beklenen değeri, varyansı, standart sapması ve özellikleri | Anlatım, tartışma, problem çözme |
8 | Ara sınav | |
9 | Chebyshev eşitsizliği, Markov eşitsizliği ve örnekler, Rasgele değişkenlerin fonksiyonları; Bazı kesikli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımları ve örnekler | Anlatım, tartışma |
10 | Bazı sürekli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımları ve örnekler | Anlatım, tartışma, problem çözme |
11 | İstatistiğe giriş; temel kavramalar:örneklem,parametre, karakteristik; örneklem seçimi;istatistiğin amacı, Veri düzenlenmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
12 | Frekans dağılımı ve Grafiksel Gösterimler | Anlatım, tartışma, problem çözme |
13 | Merkezsel Eğilim Ölçüleri: Aritmetik, Geometrik ve Harmonik ortalama, Medyan, Mod | Anlatım, tartışma |
14 | Dağılım Ölçüleri: Örneklem varyansı, Ortalama mutlak sapma, Çeyrek ayrılışlar; | Anlatım, tartışma, problem çözme |
15 | Çarpıklık ve Sivrilik ölçütü; Veri dağılımı için bazı gösterimler: Değişim katsayısı | Anlatım, tartışma, problem çözme |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Olasılık ve İstatistik | Prof. Dr. Fikri Akdeniz, Nobel Kitabevi, 2010 Adana. | |
2 | A Modern Introduction to Probability and Statistics | Springer-Verlag London Limited 2005. | |
3 | Introduction to Probability | D.i P. Bertsekas and J. N. Tsitsiklis, Lecture Notes, M.I.T., 2000. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.3 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.1 | 3 | 1. Ödev |
3 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Olasılığın temel kavram ve ilkelerini açıklayabilmesi ve diğer bilim dalları ile ilişkilendirebilmesi | 1͵2 | 1͵2͵3 |
2 | Küme teorisi yardımıyla temel olasılık kavramını kullanabilmesi | 1͵2 | 1͵2͵3 |
3 | Rasgele değişken ve dağılımlarını açıklayabilmesi | 1͵2 | 1͵2͵3 |
4 | Kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımlarını yorumlayabilmesi. | 1͵2 | 1͵2͵3 |
5 | İstatistiğin temel kavram ve ilkelerini açıklayabilmesi ve diğer bilim dalları ile ilişkilendirebilmesi | 1͵2 | 2͵3 |
6 | Veri düzenlemesi yaparak frekans tablosunu oluşturabilmesi, grafik üzerinde yorumlayabilmesi | 1͵2 | 2͵3 |
7 | Dağılım ve Merkezsel Eğilim ölçülerinin hesaplayarak, yorumlayabilmesi | 1͵2 | 2͵3 |
8 | Soruları çözebilmek için toplanan verilerin kullanılabilmesi | 1͵2 | 2͵3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 5 | 1 | 5 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 4 | 4 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 13 | 13 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
110 |