Ders Bilgileri
GIDA KALİTE KONTROL VE MEVZUAT | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GMÜ405 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. Aylin ALTAN |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Kalite, Gıda Kalite kontrolü kavramları, gıda kalitesine etki eden kalite karekteristikleri, bu kalite karekteristiklerinin ölçüşmesinde kullanılan subjektif ve objektif yöntemlerinin temel ilkeleri, kullanılan cihazlar ve bunların dayandığı temel ilkeler ve uygulama alanları, Duyusal test teknikleri ve bu test tekniklerinin kullanıldığı durumlar, kimyasal ve mikrobiyolojik test teknikleri ve bunların gıda kalitesinde uygulamaları |
İçeriği | Kalite, kalite kontrol terimleri, bir işletmede kalite kontrol bölümünün fonksiyonları, Gıda kalite kontrolü, Gıda kalite karekteristikleri, Duyusal kalite karekteristikleri (Görünüş, Kinestetik ve Lezzet), Duyusal kalite karekteristiklerinde kullanılan subjektif ve objektif yöntemler, Duyusal test teknikleri ve etki eden parametreler, Duyusal test tekniklerinde kullanılan istatiksel yöntemler, Duyusal test tekniklerinin geliştirilmesi ve uygulaması, Gıdanın besinsel bileşenleri ve bu bileşenlerin tayininde kullanılan yöntemler, Gıda işletmesinde kalite kontrol noktalarının belirlenmesi ve kalite kontrolü uygulamaları. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Kalite, kalite kontrol, gıda kalite kontrol kavramlarını açıklama |
2 | Gıda kalite kontrolü ve ilgili mevzuat hakkında bilgi edinme |
3 | Gıda kalitesinde rol oynayan kalite karekteristiklerini açıklama |
4 | Gıda kalite karekteristiklerinde kullanılan subjektif yöntemlerinin temel ilkelerini açıklama |
5 | Gıda kalite karekteristiklerinde kullanılan objektif yöntemlerinin temel ilkelerini açıklama |
6 | Gıda kalite karakteristiklerinin belirlenmesinde kullanılan cihazlar ve bu cihazların ilkelerini tanımlama |
7 | Duyusal test tekniklerinin ilkelerini tanımlama ve bunları uygulama |
8 | Kimyasal ve biyolojik test tekniklerinin ilkelerini tanımlama ve bunları uygulama |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Kalite, Kalite kontrol, Toplam kalite kontrolü, Kalite kontrol sistemleri, Bir işletmede kalite kontrol bölümü ve diğer birimler ile ilişkisi | Anlatım, tartışma |
2 | Duyusal kalite karekteristikleri (Kramer Çemberi), Şekil, büyüklük, renk ile ilgili kavramlar, Renk ölçüm yöntemleri, Kıvam ve Viskozite ile ilgili kavramlar, Kıvam ve Viskozite ölçüm yöntemleri | Anlatım, tartışma |
3 | Gıda kalitesi, Gıda kalite kontrolü, Gıda kalite karekteristikleri ve bu kalite karekteristiklerin ölçülmesinde kullanılan yöntemler, Gıda kalite kontrolü konusunda yasal düzenlemeler | Anlatım, tartışma |
4 | Dokusal özellikler ve dokusal özelliklerini ölçen yöntemler, koku ve tad kavramları, kusur ve kusur ölçümünde kullanılan yöntemler | Anlatım, tartışma |
5 | Duyusal test teknikleri, Duyusal test tekniklerine etki eden parametreler, Duyusal test teknikleri uygulamaları | Anlatım, tartışma |
6 | 1. Ara sınav | |
7 | Duyusal test tekniklerinin geliştirilmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
8 | Gıdanın besinsel bileşenleri, su ve nem tayininde kullanılan teknikler | Anlatım, tartışma, problem çözme |
9 | Protein ve yağ tayininde kullanılan yöntemler ve bunların kalite açısından değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
10 | Karbonhidratlar, vitaminler ve mineral madde tayininde kullanılan yöntemler ve bunların kalite açısından değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
11 | Gıdaya renk, koku ve tad veren bileşenlerin tayininde kullanılan yöntemler ve bunların kalite açısından değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
12 | Gıdaların bileşiminde bulunan zararlı organik ve inorganik bileşenlerin tayininde kullanılan yöntemler ve bunların kalite açısından değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, problem çözme |
13 | Gıda işleme sırasında meydana gelen kimyasal değişmeler, Seminer | Anlatım, tartışma, problem çözme |
14 | Gıda işletmesinde kalite kontrol noktalarının belirlenmesi ve kalite kontrolü uygulamaları | Sunum |
15 | 2. Ara Sınav, Gıda işlemesinde kalite kontrol noktalarının belirlenmesi ve kalite kontrolü uygulamaları | Sunum, Anlatım, tartışma, problem çözme |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Guide to quality management systems for the food industry, Early, Ralph Blackie Academic & Professional, 1995. | ||
2 | Food quality control laboratory manual, H. Bozkurt, Fahrettin Göğüş University of Gaziantep, 1997. | ||
3 | Quality control for foods and agricultural products, Ed.by J.-L. Multon VCh, 1996. | ||
4 | Statistical quality control for the food industry, Hubbard, Merton R. Chapman & Hall, 1996 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.15 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.15 | 1 | 2. Ara Sınav |
3 | 0.1 | 12 | Seminer |
4 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Kalite, kalite kontrol, gıda kalite kontrol kavramlarını açıklama | 11͵12 | 1͵2͵4 |
2 | Gıda kalite kontrolü ve ilgili mevzuat hakkında bilgi edinme | 11͵12 | 1͵2͵4 |
3 | Gıda kalitesinde rol oynayan kalite karekteristiklerini açıklama | 1͵4͵5 | 1͵2͵4 |
4 | Gıda kalite karekteristiklerinde kullanılan subjektif yöntemlerinin temel ilkelerini açıklama | 1͵4͵5 | 1͵2͵4 |
5 | Gıda kalite karekteristiklerinde kullanılan objektif yöntemlerinin temel ilkelerini açıklama | 1͵4͵5 | 1͵2͵4 |
6 | Gıda kalite karakteristiklerinin belirlenmesinde kullanılan cihazlar ve bu cihazların ilkelerini tanımlama | 1͵4͵5 | 1͵2͵3͵4 |
7 | Duyusal test tekniklerinin ilkelerini tanımlama ve bunları uygulama | 1͵4͵5 | 3 |
8 | Kimyasal ve biyolojik test tekniklerinin ilkelerini tanımlama ve bunları uygulama | 1͵4͵5 | 3 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 2 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 2 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
106 |